بعدی
like
شهرام کرمی:

هدف جشنواره تئاتر اکبر رادی شناساندن استعدادهای جدید است

‏. ‏(‏۱۴-‏آذر-‏۱۳۹۷)

ارزش ادبیات به عمق و محتوایی است که در نوشته وجود دارد و متاسفانه نویسندگان جدید در عرصه ادبیات نمایشی، به این امر نگاهی سطحی و پیش پا افتاده دارند و به موضوعات مختلف، بیشتر به صورت سطحی و ژورنالیستی می پردازند.

به گزارش آرت کافه، شهرام کرمی مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی گفت: در دو دهه اخیر جریان نمایشنامه نویسی و ادبیات نمایشی در ایران دچار تغییرات فراوانی شده، تعداد نمایشنامه نویسان افزایش یافته و شکل و شیوه نگارش نمایشنامه ها نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است و دلیل تمام این تغییرات، گستردگی ارتباطات و تکنولوژی است که در دو دهه اخیر رایج شده و نویسندگان به شکل جدیدی از نمایشنامه نویسی روی آورده اند که حضور و وجود رسانه های جدید سبب تغییرساختار و در نهایت به سهل و ساده گرفتن منجر شده است.

عضو شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی تصریح کرد: برگزاری این گونه جشنواره های تخصصی، ارزش و اهمیت ویژه ای دارد و چنانچه جنبه پژوهشی و موضوعی داشته باشند، تاثیر بسیار خوبی بر مخاطب داشته و می توانند به رونق تئاتر کشور بیانجامند. هدف جشنواره تئاتر اکبر رادی شناساندن ظرفیت ها و استعدادهای جدید است که اگر درست هدایت شود، تئاتر کشور به سمت پویایی می رود .

نویسنده نمایشنامه «پوتین‌های عموبابا» با تاکید بر این نکته که اکبر رادی بدون تردید یکی از بزرگ ترین نوابغ ادبیات نمایشی ایران است گفت: آثار استاد اکبر رادی از ساختار، انسجام و پرداخت های خوبی برخوردار است و تعریف شکل یافته ای از درام ایرانی است. رادی در آثار خود به فرهنگ اصیل ایرانی می پردازد؛ آثار اکبر رادی عمق و ریشه عمیقی در جامعه ایرانی دارد که از ترجمه ها استفاده نمی کند، ارزش ادبیات ایران را به نمایش می گذارد و نشان دهنده خصوصیات فردی و شخصی ایرانی است.

شهرام کرمی در ادامه، شرط استمرار و موفقیت جشنواره تئاتر اکبر رادی را حمایت های مداوم و مستمر بخش های دولتی و اجتماعی، حضور و مشارکت هنرمندان و بنیاد اکبر رادی دانست و افزود: در کنار هم بودن و همدلی این عوامل ضمن به وجود آمدن هم افزایی مناسب، می تواند به گسترش و استمرار این گونه جشنواره های موضوعی و تخصصی که برای تئاتر و ادبیات نمایشی ایران بسیار لازم است، بیانجامد.

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی در پایان تاکید کرد: ما می توانیم آثار رادی را به دلیل عمق و معنایی که ریشه در فرهنگ ایرانی دارد، در سطح جهانی معرفی کنیم، چون آثار استاد رادی این قابلیت را دارد که توسط هنرمندان و بازیگران جهانی در سطح بین المللی نیز معرفی شوند؛ حتی این آثار قابلیت ترجمه شدن به زبان های مختلف دنیا را دارا بوده و به همین دلیل معتقدم یکی از نخستین و ضروری ترین فعالیت هایی که می بایست در این زمینه انجام شود، متمرکز شدن بر روی ترجمه ای صحیح و روان از آثار استاد رادی در سطح بین المللی است.

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی از ۱۸ تا ۲۸ دی ماه ۹۷ توسط بنیاد اکبر رادی در تهران برگزارمی شود.