بعدی
like
اکبر منانی:

عاشق فیلم مستند هستم

‏. ‏(‏۱۱-‏مهر-‏۱۳۹۷)

اکبر منانی که یکی از برجسته‌‌ترین گویندگان فیلم‌های مستند است، گفت:عاشق فیلم مستند هستم، اما هیچ‌گاه به دنبال هیاهو نبوده‌ام. در زندگی‌ام حدود ۶۰ فیلم مستند را گویندگی کرده‌ام و در واقع به مستند، زندگی بخشیدم.

به گزارش آرت کافه، «اکبر آقا، آکتور صدا» یکی از مستندهای متقاضی حضور در بخش مسابقه ملی این دوره از جشنواره است که به روایت یک عمر زندگی هنری اکبر منانی می‌پردازد. او سبکی را وارد گویندگی مستند کرده که براساس آن گوینده با استفاده از لحن بیان در نریشن‌ها، حس و حال واقعی فیلم را بیان می‌کند.


سینما  اکبر آقا  آکتور صدا  ساخته ابوالفضل توکلی اکبر منانی  سینماحقیقت   بهروز رضوی  جلال مقامی  ایرج رضایی  ناصر ممدوح  محمود قنبری  غلامعلی افشاریه  ابوالحسن تهامی

منانی با اشاره به دیالوگ‌هایی که در مستند «اکبر آقا، آکتور صدا» بیان کرده، توضیح داد: ارزش و اهمیت مستند بسیار بیشتر از فیلم‌های دیگر است. من عاشق مستند هستم ،چون به معنای زندگی واقعی است، در نتیجه گویندگی‌اش هم باید واقعی و درست باشد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه این مسئله کمتر درک می‌شود؛ یعنی وقتی در مورد مرگ صحبت می‌کنید، باید در صدای شما آن طنین مرگ باشد؛ وقتی درباره زندگی حرف می‌زنید هم باید در تُن صدای شما زندگی جریان داشته باشد؛ اما در مستندهای امروزی این مسائل دیده نمی‌شود و همه روزنامه‌وار متن را می‌خوانند و از کنار آن می‌گذرند.

این گوینده پیشکسوت با اشاره به اهمیت گویندگی در فیلم‌های مستند تصریح کرد: امیدوارم افرادی که در راس تولید فیلم‌های مستند هستند متوجه شوند که گویندگی گاهی مهم‌تر از خود فیلم است و این گوینده است که با خوانش یک نریشن باعث اثرگذاری فیلم می‌شود. این حرفه نیازمند گویندگانی است که قادر به شخصیت‌سازی باشند و احساسات را همان گونه که هست انتقال دهند.

اکبر منانی پیرامون اهدای جایزه گویندگی در برخی جشنواره‌ها نیز گفت: متاسفانه گاه افرادی موفق به دریافت این جایزه می‌شوند که نه صدای خوبی دارند و نه متن‌ها را درست بازگو کرده‌اند. من از هیات داوری تعجب می‌کنم که چرا این اشخاص را برای دریافت جایزه انتخاب کرده‌اند؟!البته منظورم این نیست که جایزه را به من بدهند؛ این جایزه متعلق به کسی است که با گویندگی روی یک فیلم آن را تاثیرگذار کرده است.

وی افزود: اهدای جایزه گویندگی در جشنواره سینماحقیقت تحسین‌برانگیز است و خوب است که به حوزه گویندگی در این جشنواره توجه می‌شود. امیدوارم افرادی که لایق این جایزه هستند موفق به دریافت آن شوند.

منانی در پایان خاطرنشان کرد: من همچنان در زمینه‌ مستند فعالیت دارم و هیچ‌گاه به دنبال هیاهو نبوده‌ام. حدود ۶۰ مستند تلویزیونی را گویندگی کرده‌ام و در واقع به مستند، زندگی بخشیدم.

فیلم مستند «اکبر آقا، آکتور صدا» ساخته ابوالفضل توکلی، از آثار متقاضی شرکت در دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت است که در صورت پذیرش هیات انتخاب، در بخش مستندهای کوتاه روی پرده می‌رود.
بخش‌هایی از این مستند در استودیو ضبط مجموعه «شکرستان» و همچنین استودیو جام جم در تهران و بخش‌هایی از آن در شهر اصفهان، لوکیشن‌های دبیرستان هاتف محل تحصیل استاد اکبر منانی و میدان نقش‌جهان تصویربرداری شده است.

عوامل تولید مستند «اکبر آقا، آکتور صدا» عبارتند از: کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: ابوالفضل توکلی، تصویربردار: مهدی مویدی، صدابردار: مجید آیینه، صداگذار: محمدحسین آیینه، مدیر تولید: علیرضا سلیمانی، دستیار کارگردان: محمد محمدی، عکاس: فرزاد قاسم‌زاده و علیرضا سلیمانی. تهیه شده در: شبکه مستند

ابوالفضل توکلی ساخت چندین مستند درباره‌ هنرمندان پیشکسوت دوبله از جمله بهروز رضوی، جلال مقامی، ایرج رضایی، ناصر ممدوح، محمود قنبری، غلامعلی افشاریه و ابوالحسن تهامی را در کارنامه کاری خود دارد.
دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در شهر تهران برگزار خواهد شد.