بعدی
like
در نشست خبری هفته فیلم استرالیا در خانه هنرمندان ایران عنوان شد:

شناخت ایرانی‌ها از استرالیا، بیشتربا مجموعه تلویزیونی «اسکیپی» است

‏. ‏(‏۹-‏مهر-‏۱۳۹۷)

نشست خبری هفته فیلم استرالیا یکشنبه ۸ مهر با حضور مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، هیمیش لزلی رایزن فرهنگی سفارت استرالیا در ایران و آرمین میلادی مدیر بخش فیلم این هفته فرهنگی در تالار استاد امیرخانی برگزار شد.

به گزارش آرت کافه،رجبی معمار در ابتدای این نشست خبری در توضیحاتی گفت: در بخش نمایشگاهی، مجموعه‌ای از عکس‌ها و اسناد مربوط به ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران و استرالیا طی ۵۰ سال گذشته به نمایش در آمده است. برگزاری این هفته فرهنگی فرصت خوبی هم برای جامعه هنری و هم برای دیگر علاقمندان به حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که آشنایی بیشتری نسبت به فضای تعاملات دو کشور کسب کنند. این هفته فرهنگی توسط وزارت امور خارجه استرالیا در هماهنگی با وزارت امور خارجه ایران برگزار می‌شود. در کنار این نمایشگاه، هفته فیلم استرالیا نیز از ۱۳ تا ۱۷ مهر برگزار می‌شود و فیلم‌هایی از سینمای استرالیا برای علاقه مندان به نمایش در خواهد آمد.


فرهنگی  حکایت دریا    روسری آبی    هندی و هرمز    همچنان که می‌مردم    خوک    تنگه ابوقریب    دارکوب  خانه هنرمندان استرالیا

وی ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی وظیفه اصلی خانه هنرمندان ایران نیست و دستگاه‌های مسوول خود را دارد؛ از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ادارات کل هنرهای تجسمی و نمایشی، سازمان سینمایی و..که بودجه و امکانات و مسئولیت خود را دارند. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیش از ۷۰ کشور دنیا رایزن فرهنگی دارد که وظیفه انتقال فرهنگ و هنر ایران بر عهده آنهاست. رایزن‌های فرهنگی دیگر کشورها در ایران نیز از فرصت‌های فرهنگی ایران برای معرفی کشور خود استفاده و در همین راستا تماس‌هایی نیز با خانه هنرمندان ایران برقرار می‌کنند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران افزود: تعامل فرهنگی امری ضروری برای تمامی فرهنگ‌ها به شمار می‌آید. به‌ویژه در شرایط خاصی که علیه ایران وجود دارد، برگزاری چنین برنامه‌هایی نه فقط در داخل که در خارج از کشور نیز بازتاب‌های مثبتی برای کشور به‌دنبال خواهد داشت. همچنان که برگزاری این هفته فیلم بیش از آنکه در ایران منعکس شود، در استرالیا انعکاس پیدا کرده است. مهم است هنرمندان و مردم کشورها بدانند که ما تعاملات فرهنگی را در شرایط مختلف ادامه خواهیم داد و این امری طبیعی و بدیهی‌ست. خانه هنرمندان ایران در طول یک سال گذشته میزبان ده هفته فیلم بوده است و درخواست‌هایی از سمت کشورهای الجزایر، دانمارک، ارمنستان و.. نیز برای برگزاری برنامه‌های مشابه صورت گرفته است. به همت سازمان سینمایی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هفته‌های فیلم ایران نیز در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود. همین‌طور گروه‌های تئاتر مختلف از ایران در کشورهای دیگر به اجرای نمایش می‌پردازند.

رجبی معمار در پایان گفت: تبادلات فرهنگی برای تقویت ارتباط با دیگر کشورها و آشنا کردن آنها با تمدن ایران بسیار موثر است. تعداد قابل‌توجهی از مهاجران ایرانی در کشور استرالیا حضور دارند و شبکه جام جم ۱ صدا و سیما نیز مخاطب اصلی خود را فارسی‌زبانان ساکن در کشورهای شرق دور و اقیانوسیه قرار داده است. هفته فرهنگی استرالیا با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بخش بین‌الملل سازمان سینمایی و وزارت امور خارجه ایران برگزار می‌شود. پروتکل‌هایی برای برگزاری چنین برنامه‌های میان کشورها وجود دارد که همواره رعایت می‌شود. خوشبختانه در این زمینه هماهنگی‌های خوبی میان دستگاه‌های مختلف وجود دارد، چه برای فرستادن گروه‌های هنری به دیگر کشورها و چه برای میزبانی چنین برنامه‌هایی.


فرهنگی  حکایت دریا    روسری آبی    هندی و هرمز    همچنان که می‌مردم    خوک    تنگه ابوقریب    دارکوب  خانه هنرمندان استرالیا

پس از آن هیمیش لزلی در توضیحاتی گفت: امسال سال مهمی برای ایران و استرالیاست. استرالیا نسبت به ایران کشوری جوان محسوب می‌شود، اما روابط پایدار ۵۰ساله‌ای میان دو کشور برقرار بوده که برای ما بسیار ارزشمند است. برای پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور، برنامه‌هایی تدارک دیده‌ایم از جمله برگزاری نمایشگاه و هفته فیلم. خوشحالیم که از این طریق می‌توانیم اطلاعات بیشتری راجع به استرالیا را به ایرانیان ارائه کنیم. برای استرالیا روابط دوجانبه فرهنگی با ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا نیز برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: برای برگزاری هفته فیلم در خانه هنرمندان ایران تلاش کردیم مجموعه خوبی از سینمای استرالیا را انتخاب کنیم. موضوع اصلی این فیلم‌ها نیز ارتباط میان بومیان استرالیا با اروپاییانی است که بعدها در این کشور ساکن شدند. استرالیا از استعمار ضربات زیادی خورده است و این مسئله کماکان ادامه دارد. در مدت زمان حضورم در ایران متوجه شدم شناخت ایرانی‌ها نسبت به استرالیا، بیشتر به مسابقه فوتبال میان دو کشور و مجموعه تلویزیونی «اسکیپی» برمی‌گردد. امیدوارم برگزاری این برنامه‌ها باعث آشنایی هرچه بیشتر مردم ایران با کشور استرالیا شود.

لزلی ادامه داد: امسال سال شروع این برنامه‌هاست. راه‌های مختلفی برای تبادلات فرهنگی میان کشورها وجود دارد و به نظر من این برنامه‌ها برای سال نخست مناسب است. در حال حاضر گروه‌های موسیقی از ایران به استرالیا می‌روند و در آنجا مورد استقبال قرار گرفته‌اند. امیدوارم عکس این قضیه نیز اتفاق بیفتد و شاهد حضور گروه‌های از استرالیا در کشور ایران نیز باشیم. چندی پیش چهار هنرمند عرصه موسیقی استرالیا به کاشان آمدند و امیدواریم با حضور وارویک تورنتون، کارگردان سینمای استرالیا، این روند ادامه پیدا کند.

رایزن فرهنگی سفارت استرالیا در پایان گفت: یکی از مشکلات بر سر راه تبادلات فرهنگی میان دو کشور ایران و استرالیا، فاصله جغرافیایی زیاد است. امیدواریم با برگزاری رویدادهای فرهنگی این فاصله را کم کنیم. ایرانی‌های بیشتر با هنر نقاشی بومیان استرالیا آشنا هستند و شناخت کمتری نسبت به هنر مدرن این کشور دارند. اخیرا با دانشگاه هنر تهران صحبت‌هایی داشته‌ایم تا طرح تبادل دانشجو میان دو کشور را عملیاتی و به شناخت بیشتر هنرهای تجسمی ایران و استرالیا کمک کنیم. متاسفانه شناخت مردم استرالیا نسبت به ایران نیز اندک است و تعداد سفرهای رسمی و دیپلماتیک میان دو کشور هم اندک بوده است. متاسفانه منبع شناخت استرالیایی‌ها از ایران، عمدتا به رسانه‌های استرالیا و رسانه‌های کشورهای غربی محدود می‌شود. فکر می‌کنم این روند در حال تغییر است و شاید سینمای ایران بتواند کمک بزرگی در این مسیر باشد. به‌خصوص از زمانی که اصغر فرهادی موفق به کسب جایزه اسکار شد، عمق سینمای ایران برای مردم استرالیا وضوح بیشتری یافته است.


فرهنگی  حکایت دریا    روسری آبی    هندی و هرمز    همچنان که می‌مردم    خوک    تنگه ابوقریب    دارکوب  خانه هنرمندان استرالیا

آرمین میلادی مدیر بخش فیلم این هفته فرهنگی نیز درباره روند انتخاب فیلم‌ها گفت: دو فیلم مستند و چهار فیلم بلند داستانی برای این هفته فیلم انتخاب شده است و وارویک تورنتون کارگردان فیلم «سرزمین دلپذیر» هم در این هفته فیلم حضور خواهد داشت. فیلم‌های برگزیده شده برای این هفته فیلم توانسته‌اند در جشنواره‌های مختلف به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند. گرچه شش فیلم برای معرفی سینمای استرالیا کافی نیست، اما با توجه به محدودیت‌هایی که در نمایش فیلم‌ها داشتیم این فیلم‌ها را برای تماشاگران ایرانی انتخاب کردیم.

وی در خصوص برگزاری جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا توضیح داد: تاکنون هفت دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا برگزار شده و هشتمین دوره آن از ۲۶ مهر امسال در ۶ شهر اصلی این کشور برگزار می‌شود و ۱۲ فیلم از جمله «حکایت دریا»، «روسری آبی»، «هندی و هرمز»، «همچنان که می‌مردم»، «خوک»، «تنگه ابوقریب»، «دارکوب» و.. به نمایش درخواهند آمد. سعی کردیم مجموعه‌ای از فیلم‌های موفق سینمای ایران را در این جشنواره به نمایش بگذاریم.