بعدی
like
درباره ایلای والاک بازیگر «خوب، بد، زشت»

بازیگری که نقش منفی را دوست داشتنی کرد

‏. ‏(‏۲۵-‏مهر-‏۱۳۹۷)

یکی از بازیگران نقش منفی که برای خود شهرتی در سینما به دست آورد،‌ بازیگر فقید سینما ایلای والاک است.

آرت کافه-سید رضا اورنگ:سینما،‌ یک کار جمعی است که از همکاری و تلاش تمام عوامل و استفاده از تمام عناصر شکل می گیرد. اگر هر کدام از عوامل و عناصر دچار مشکل شوند، کل پروژه به خطر افتاده و موقعیتی را که باید به دست آورد نمی آورد. بدون شک بازیگران،‌ به خاطر تعاملی که با تماشاگران دارند، مهم ترین نقش را برای تأثیرگذاری و موفقیت یک فیلم برعهده دارند.


سینما ایلای والاک کلینت ایستوود خوب بد زشت اسکار هالیوود

در یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی،‌ هر کدام از بازیگران با توجه به نقشی که ایفا می‌کنند،‌ بخشی از بار فیلم را به دوش می کشند. با اینکه همه بازیگران در ساخت و موفقیت یک فیلم تأثیرگذارند، اما این بازیگران نقش اول هستند که بیشتر مورد توجه تماشاگران قرار می گیرند. این طبیعت سینماست و نمی شود آن را تغییر داد. بسیاری از بازیگران نقش اول و مطرح، روزگاری نه چندان دور در فیلم ها نقش های بسیار کوتاهی داشتند، اما با تلاش خود توانستند از نقش دست چندم به نقش اول برسند. نقش منفی کاراکتری است که در اکثر فیلم ها وجود دارد و باید داشته باشد، زیرا اگر نباشد درام به درستی شکل نمی گیرد. بسیاری از بازیگران با نقش های منفی که ایفا کردند به شهرت رسیدند،‌ اما نه شهرتی که بازیگران نقش اول دارند. بازیگران نقش منفی تأثیر زیادی در فیلم داشته و باعث می شوند،‌ نقش بازیگر مثبت برجسته شود. تاریخ سینما شاهد شخصیت های منفی بسیاری است،‌ از فیلم های اولیه گرفته،‌ تا چارلی چاپلین و عصر حاضر.

یکی از بازیگران نقش منفی که برای خود شهرتی در سینما به دست آورد،‌ بازیگر فقید سینما ایلای والاک است. وی از بازیگرانی است که هرگاه نقش منفی را در فیلمی بازی کرد، توانست باعث برجسته شدن نقش منفی و همچنین نقش مثبت در آن فیلم شود. ایلای والاک با ایفای کاراکتر «زشت» در فیلم «خوب، بد، زشت» سرجیو لئونه توانست نظر بسیاری از کارشناسان و علاقه مندان سینما را به خود جلب کند. وی در فیلم «هفت دلاور» و بسیاری دیگر از فیلم ها نقش های منفی را بسیار برجسته نشان داد. ایلای والاک با بازی های خوب خود ثابت کرد که نقش منفی چه تأثیر مهمی روی موفقیت یک فیلم دارد. ایلای والاک از بازیگران پرکار سینما بود که توانست ۶۰ سال در عرصه فیلمسازی فعال باشد. در بسیاری از فیلم هایی که در آن بازی کرد در نقش منفی ظاهر شد. وی با کارگردان های بزرگ سینما کار کرده و با بسیاری از بازیگران نام آور و ماندگار نیز همبازی بوده است.


سینما ایلای والاک کلینت ایستوود خوب بد زشت اسکار هالیوود

ایلای والاک در تئاتر نیز بازیگر مطرح و کارآمدی بوده و توانسته جایزه تونی را نیز به دست آورد. سابقه درخشان وی نشان از توانایی وی در عرصه بازیگری دارد. این درخشش زمانی پررنگ تر می‌شود که این شهرت را با ایفای نقش های منفی به دست آورده است. ایلای والاک به نسلی تعلق داشت که دیگر در تاریخ سینما تکرار نشده و نخواهد شد. سرانجام وی ۲۴ ژوئن ۲۰۱۴ درگذشت. در ادامه نگاهی کوتاه می اندازیم به زندگی و کارنامه هنری این بازیگر بزرگ.

ایلای هرشل والاک بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر بود که بیش از شش دهه در این عرصه فعالیت داشت. او کار خود را در اواخر دههٔ ۴۰ شروع کرد و برای ایفای نقش سیلوا واکارو در فیلم بیبی دال ۱۹۵۶ ساخته الیا کازان جایزه بفتای بازیگر تازه‌وارد را دریافت کرد. همچنین نامزد جایزه گوی طلایی بهترین بازیگر مکمل شد. مشهورترین نقش‌های وی در دنیای سینما کالورا در هفت دلاور ساخته جان استرجس، گیدو در نخاله‌ها ساخته جان هیوستن، توچو (زشت) در خوب، بد، زشت ساخته سرجیو لئونه هستند. از دیگر نقش‌های برجسته وی می توان به دون آلتوبلو در پدرخوانده ۳ ساخته فرانسیس فورد کاپولا، کاتن وینبرگر در دو جک ساخته جک نیکلسون و آرتور ابوت در تعطیلی ساخته نانسی میرز اشاره کرد. وی اواخر عمر در فیلم‌های وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد (۲۰۱۰) و نویسنده در سایه (۲۰۱۰) رومن پولانسکی ایفای نقش کرد.

والاک در ردهوک بروکلین به دنیا آمد. پسر یک یهودی لهستانی مهاجر به نام برتا و آبراهام والاک بود. در همسایگی خانواده‌شان اکثراً ایتالیایی تبارها زندگی می‌کردند. والاک سال ۱۹۳۶ از دانشگاه تکزاس در آستین با مدرک رشته تاریخ فارغ‌التحصیل شد. اولین تجربیات متد خود را در مدرسه Neighborhood Playhouse (تماشاخانه محلی) در نیویورک کسب کرد و وقتی به دانشگاه تکزاس رفت با آن شریدان (بازیگر مشهور فرشتگان آلوده صورت) و والتر کرونکایت (خبرنگار و گوینده خبر شبکه سی بی اس) در تئاتری ایفای نقش کرد.


سینما ایلای والاک کلینت ایستوود خوب بد زشت اسکار هالیوود

ایلای والاک کلاس‌های بازیگری را در آموزشگاه دراماتیک در نیویورک زیر نظر کارگردان آلمانی اروین پیسکاتور فرا گرفت. بعدها او به آکتورز استودیو تازه تاسیس پیوست و در کنارمارلون براندو، مونتگومری کلیفت، سیدنی لومت، هربرت برگوف و همسرخود آن جکسون زیر نظر رابرت لوییز یکی از بنیان گذاران اکتورز استودیو به آموزش بازیگری پرداخت. وی اولین حضور در تئاتر برادوی را سال (۱۹۴۵) تجربه کرد و سال (۱۹۵۱) برای ایفای نقش در تئاتر رز تاتو اثر تنسی ویلیامز توانست جایزه تونی را دریافت کند. از دیگر تئاترهای وی می‌توان به آقای رابرتز، مهمانخانه ماه آگوست، کامینو رئال نوشته (تنسی ویلیامز)،سرگرد باربارا (نوشته جورج برنارد شاو)، لوو و پلکان اشاره کرد. آخرین بار به عنوان نقش اصلی در نمایش ملاقات آقای گرین ایفای نقش کرد. او در دههٔ ۶۰ نقش آقای فریز را در مجموعه‌های بتمن ایفا کرد. نقشی که اوتو پرمینجر کارگردان مشهور لورا (۱۹۴۴) و آرنولد شوارزنگر نیز به ایفای آن پرداختند.

طلای مکنا (۱۹۶۹)، مغز (۱۹۶۹)، جو دیوانه (۱۹۷۴)، عمیق (۱۹۷۷)، شب و شهر (۱۹۹۲)، معشوقه‌های هالیوود (۱۹۹۲)، رودخانه مرموز (۲۰۰۳) از دیگر کارهای وی هستند.

ایلای والاک ۱۳ نوامبر ۲۰۱۰ در سن ۹۴ سالگی جایزه اسکار افتخاری را از آن خود کرد.