بعدی
like
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به دستورالعمل سازمان سینمایی:

محدودیت سنی برای تماشای فیلم‌ها اعلام شود، نه اعمال

‏. ‏(‏۱۴-‏اردیبهشت-‏۱۳۹۸)

اصغر مسعودی معتقد است به‌جای ممانعت از ورود افرادی با سن خاص برای تماشای برخی فیلم‌ها ،باید این هشدار به خانواده‌ها اعلام شود؛ نه آنکه برای موارد معدود موجود دستورالعمل کلی صادر شود.

به گزارش آرت کافه به نقل از خانه ملت،نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به دستورالعمل درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی از سوی سازمان سینمایی گفت: تعریف مخاطبان سنی برای تماشای فیلم‌ها شاید امر مطلوبی باشد و همچنانکه برخی فیلم‌ها برای کودکان مناسب است، برخی دیگر متناسب با مخاطب کودک و سن او نیست، اما ایجاد محدودیت و اینکه افرادی با سن خاص در سالن سینما حضور داشته باشند، شاید کارساز نباشد.


سینما خانه ملت نایب رییس کمیسیون فرهنگی اصغر مسعودی سازمان سینمایی

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی افزود: به جای صدور دستورالعمل باید فرهنگ جامعه در استفاده مناسب از فیلم‌های سینمایی برای خانواده‌ها کاملاً جا بیفتد و خانواده‌ها به تناسب و تشخیص خود به تماشای فیلم‌هایی بنشینند که برای فرزندان آنها مناسب است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: البته شاید برخی فیلم‌ها برای یک قشر و سن خاصی باشد، اما تعداد آن محدود است و نباید برای موارد معدودی که تماشای آن محدودیت خیلی خاصی نیاز دارد، حکم کلی صادر کرد که فایده نداشته باشد.

وی با اشاره به رده‌بندی سنی مخاطبان در حوزه کتاب، توضیح داد: یک مخاطب اطلاعی از محتوای کتاب ندارد ،ولی با توجه به رده‌بندی الف، ب ، ج و ... در کتاب‌ها متوجه خواهد شد آن را بخرد یا نخرد؛ الزامی وجود ندارد که نتواند نخرد بلکه این رده‌بندی صرفا برای آگاهی او است.

مسعودی گفت: برای فیلم‌ها هم به گونه‌ای این رده‌بندی سنی اعلام شود و پیشنهادی باشد؛ همچنانکه در برنامه‌های تلویزیون نیز آنها که نباید از سوی کودکان مورد مشاهده قرار گیرد، یا یک هشدار و تذکر در ابتدای برنامه اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه سینما رفتن یکی از تفریحات خانوادگی در ایران است، افزود: بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند خانوادگی به سینما بروند لذا در مواردی که محتوای فیلم‌ها مناسب کودکان نیست، صرفا باید اعلام شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: تا آنجا که لازم است محتوای فیلم‌ها نباید برای جامعه و بچه‌ها بدآموزی داشته باشد؛ اما مهم این است که خانواده‌ها کاملا توجیه باشند و فرهنگ استفاده از سینما و فیلم در خانواده‌ها یک امر جا افتاده باشد و وقتی محدودیت سنی تماشای آن اعلام می‌شود، قبول کنند.