به گزارش آرت کافه، سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد پس از رونمایی از پوستر دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: سپاس ویژه دارم از استاد محمدرضا اصلانی که زحمت کشیدند و در این مراسم حضور یافتند. امیدوارم سایهشان همواره بر سر سینمای مستند مستدام باشد.
وی درباره سادگی پوسترهایی که برای جشنواره سینماحقیقت طراحی میشوند، توضیح داد: این سادگی تاحدی به سلیقه ما بازمیگردد که از اِلمانهای نامفهوم پرهیز داریم. از سوی دیگر گرایش من به سمت یک سادگی حداکثری است؛ سادگی اغراقشده که همه را در مواجه با پوستر متعجب کند، هرچند معنایی در پشت آن نهفته باشد.
محمدرضا اصلانی هم در ادامه، با اشاره به جمله معروف معمار هلندی که «کم بیشترین است» گفت: این اصطلاحی جهانی است و با کمترینها میتوان بیشترین مفاهیم را منتقل کرد. این پوستر هم با کمترین نمادها بیشترین مفاهیم را بیان میکند.
وی افزود: جشنواره سینماحقیقت مهمترین جشنواره ایران است، حتی جشنواره فجر هم نتوانسته جایگاه خود را آن گونه که باید بیابد؛ اما سینماحقیقت به حدی اعتبار یافته که حتی فیلمسازان داستانی هم چشم شان به این جشنواره است. این فستیوال در حال جا انداختن سینمای بلند مستند است و امیدوارم با کمک این جشنواره، سینمای مستند تبدیل به امری شود که اکرانشونده باشد.
اصلانی با اشاره به عملکرد گروه هنر و تجربه هم تصریح کرد: متاسفانه این گروه نتوانسته به درستی عمل کند. اکرانهای پراکنده و انتخابهای نادرست باعث جذب مخاطب به سینمای مستند نخواهد شد. به نظر من سینما فرهنگ محل مناسبی برای اکران دائمی فیلمهای گروه هنر و تجربه است و باید یکی از سالنهای آن به فیلم مستند اختصاص یابد.
طباطبایینژاد هم با بیان این که گروه هنر و تجربه نسبت به این انتقادات واقف هستند، گفت: در دوره جدید، دوستان تصمیم دارند با سختگیری و دقت بیشتر، بهترینها را برای نمایش انتخاب کنند و زمانبندی سانسها هم قرار است با تغییراتی همراه شود و این اتفاق خوبی است.
در ادامه این مراسم، اصلانی با بیان این که پوستر امسال سینماحقیقت یادآور آثار مالویچ و ردچنکوست، گفت: این پوستر مدرن و یادآور قدرت گرافیک جهان در قرن بیستم است؛ دورهای که مهمترین دوره گرافیک جهان محسوب میشود. از دید من این کار فوقالعاده مهم است و تنها یک پوستر نیست، بلکه فهم مدرن است.
وی افزود: این پوستر نشان میدهد که یک نگاه مدیریتی در آن وجود دارد. ما در زمینه مدیریت فرهنگی مشکل داریم و باید آن را در کشور احیا کنیم. الگوهای مدیریت فرهنگی که تاحدودی در ابتدای دهه ۶۰ وجود داشت، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حال احیا شدن است. این پوستر تنها به واسطه هنر طراحش شکل نگرفته، بلکه یک خرد جمعی وجود داشته تا این طرح شکل بگیرد و یک مدیریت فرهنگی هم این خرد را شکل داده است.
مرتضی رزاقکریمی هم با اشاره به این که یکی از ویژگیهای پوستر طراحی شده سینماحقیقت، رجوع چندباره مخاطبان به آن است، گفت: مخاطب در نگاه نخست ممکن است متوجه تمامی نکات موجود در پوستر نشود. میتوان بارها این پوستر را دید و هر بار متوجه یکی از نکات موجود در آن شد. پوستری که هر روز در معرض دید علاقمندان به جشنواره است، باید این ویژگی را داشته باشد.
وی افزود: طراحی پوسترهای پنج دوره گذشته سینماحقیقت نشان داده که اندیشه و خردی در ضمیر جشنواره وجود دارد. طراحان این دورهها همگی بهترین کارهای شان را برای طراحی پوستر سینماحقیقت ارائه دادهاند و این نشاندهندهی نگاه ژرف و عمیقی است که آقای طباطبایینژاد دارند. طراح باید از جایی الهام بگیرد و من همواره شاهد نگاه سختگیرانه ایشان در همه زمینهها به ویژه در طراحی پوستر بودهام.
در مراسم رونمایی از پوستر دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، استاد محمدرضا اصلانی، سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد ، مرتضی رزاقکریمی ، عباس اسداللهی (معاونت اداری، مالی و حقوقی)، امیرمحمد دهستانی (معاون انیمیشن)، شهنام صفاجو ،شیرین نادری (مدیر امور بینالملل)، محمدرضا بهشتی (مدیر اجرایی)، علی عباسقلیزاده (مدیر امور اداری)، مجید رحیمی (مدیر پژوهش) و بهمن نورایی (مدیر بازرگانی) حضور داشتند.