بعدی
like
سیمرغ زرین در دستان «جوان روسی»

سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برندگانش را شناخت

‏. ‏(‏۶-‏اردیبهشت-‏۱۳۹۸)

سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اهدای جوایز خود در بخش های مختلف به پایان راه رسید؛ جشنواره ای که سیمرغ زرین خود را به فیلم روسی «جوان روسی» اهدا کرد.

به گزارش آرت کافه، مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عصر پنجشنبه ۵ اردیبهشت با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در تالار وحدت آغاز شد. کلیپی که برای پخش قرآن کریم انتخاب شده بود شامل تصاویر افرادی از سراسر دنیا به همراه ترجمه انگلیسی بود.


سینما جشنواره جهانی فیلم فجر سینماپارادیزو   جوزپه تورناتوره انیو موریکونه    فیلم  آبی   کریشتوف کیشلوفسکی  زبیگنیف پرایزنر داگلاس فالسون  اینیس گیل

در ادامه گروه آوازی تهران با رهبری میلاد عمرانلو روی سن حاضر شدند و به اجرای موسیقی متن فیلم «سینماپارادیزو» ساخته جوزپه تورناتوره با موسیقی انیو موریکونه، قطعه ای از فیلم «آبی» ساخته کریشتوف کیشلوفسکی با آهنگسازی زبیگنیف پرایزنر و قطعاتی خاطره انگیز همچون «کوچه ها را آب و جارو کردم» و «گنجشگک اشی مشی» پرداختند.

سپس کلیپی با صدای حمید محمدی مجری تلویزیون همراه با تصاویری از سکانس های آشنای سینمای ایران و دوره‌های پیشین جشنواره جهانی فیلم فجر پخش شد. در این کلیپ درباره برنامه های اجرا شده در این رویداد توضیحاتی ارایه شد و همچنین دست اندرکاران جشنواره معرفی شدند.

در ادامه این مراسم اختتامیه، رضا میرکریمی دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: از چهار سال پیش که من مسوولیت این جشنواره را با کمک همکاران خبره ام در حوزه بین الملل سینما برعهده گرفتم و سعی کردیم جایگاه درستی را در اندازه سینمای ایران ایجاد کنیم، قصد داشتم سخنرانی خاصی در اختتامیه نداشته باشم و امسال نیز این رسم را حفظ می کنم.

وی افزود: امسال با تحریم های ناعادلانه و یکسویه که نه تنها اقتصاد که فرهنگ را نیز نشانه رفته است، مواجه بودیم،اما علیرغم همه مشکلات به دلیل شان سینمای ایران در جهان شاهد برگزاری جشنواره ای باشکوه بودیم. بسیاری از دوستان سینمای ایران در سراسر دنیا ما را تنها نگذاشتند و من از این موضوع خوشحالم.

میرکریمی با اشاره به اجرای موسیقی و یک قطعه ترکی بیان کرد: من با یک بیت از قطعه ترکی اجراشده بسیار خاطره دارم که این گونه است «کوچه ها را برای این که دوستم از راه می رسد آب‌پاشی کرده ام که گرد و خاک او را آزار ندهد»، ما نیز کوچه ها و شهر را برای حضور مهمانان عزیزی از سراسر دنیا آماده کردیم تا در یکی از قدیمی ترین فستیوال های مهم دنیا در غرب آسیا حضور داشته باشند.

وی با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، وزیر ارتباطات و شهرداری تهران عنوان کرد: همه حامیان در حد و توان خود به این حرکت ملی و بین المللی کمک کردند و باید از همه آن ها تشکر کنم.

پس از صحبت های رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، باران نیکراه مجری برنامه که به دو زبان انگلیسی و فارسی اجرا می کرد، از صلح طلبی ایرانیان و اینکه همواره جهانی پر از صلح را می خواهند، سخن گفت و از حاضران خواست که با تشویق مهمانان حاضر در جشنواره، پیام صلح طلبی خود را به گوش حاضران برسانند. در همین زمان صحنه هایی از اماکن مذهبی و تاریخی ایران در پشت صحنه به نمایش درآمد.

در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز رسید.

در ابتدا جایزه نت پک اهدا شد. پس از پخش کلیپ معرفی اعجاز گل، لاتیکا پادگائونکار و سید غلامرضا موسوی، این داوران برای اهدای جایزه نت پک روی سن رفتند.

در این بخش «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست از ایران موفق به دریافت جایزه نت‌پک شد. این فیلمساز با صدایی بغض آلود پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: از داوران این بخش جشنواره به ویژه غلامرضا موسوی تشکر می کنم و دوست دارم این جایزه را در ابتدا به بچه‌های کانون اصلاح و تربیت هدیه بدهم چون این فیلم را آن‌ها ساختند. من تمام تلاشم را کردم که در طول ساخت این فیلم با آن‌ها صادق باشم و دروغ نگویم. در این فیلم تصمیم گرفتم به معجزه هنر و تئاتر بپردازم.

وی سپس از توماج دانش بهزادی نیز تشکر کرد و گفت: به تازگی مطلع شدم که دختردار شده ام و از این موضوع بسیار خرسندم.

جایزه بین الادیان
داگلاس فالسون، اینیس گیل، سید محمدحسین نواب، داوران بخش «بین الادیان» برای اهدای جایزه این بخش روی سن رفتند و دیپلم افتخار بهترین فیلم «بین الادیان» به «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان اهدا شد.

نوید محمودی تهیه کننده اثر که به جای جمشید محمودی برای دریافت لوح تقدیر این بخش روی سن رفته بود، گفت: به دلیل این که فیلم محصول مشترک ایران و افغانستان است، دو اسم «رونا مادر عظیم» و «شکستن هم زمان بیست استخوان» را برای فیلم در ذهن داشتیم.

وی با اشاره به اینکه برادرش اینجا نیست و او جایزه اش را می گیرد، توضیح داد: دو سال سخت برای ساخت این فیلم به ما گذشت. امیدوارم همانطور که این فیلم در دنیا بسیار مورد استقبال بوده است مردم ایران نیز این فیلم را دوست داشته باشند.

جایزه منتقدان بین المللی
در ادامه مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، باربارا لوری، جونیت جبنویان و روبرت صافاریان برای اهدای جایزه منتقدان بین المللی روی سن حاضر شدند.
دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند بخش «جلوگاه شرق» از دیدگاه منتقدان بین المللی به فیلم «اعلان» به کارگردانی محمود فاضل جوشکون از ترکیه و بلغارستان تقدیم شد.

جایزه صلح
در این بخش از مراسم حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی و رضا کیانیان رییس کاخ جشنواره برای اهدای جایزه صلح روی صحنه آمدند.
دیپلم افتخار صلح به فیلم «امینه» به کارگردانی ایمن زیدان از سوریه اهدا شد.
ایمن زیدان پس از دریافت جایزه اش ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر ابراز امیدواری کرد که همه در مسیر صلح جهانی تلاش کنند.

جایزه محمد امین (ص)
رضا کیانیان درباره جایزه محمد امین(ص) گفت: بسیار خوشحال هستم که برای بار چهارم برای اهدای جایزه محمد امین(ص) روی سن آمدم. این جایزه در واقع جایزه اخلاق است. بدین دلیل اسمش محمد امین است که پیامبر ما می‌گوید من نیامدم مگر برای تکامل اخلاق در جهان. هیچ فیلمی نیست که به اخلاق نپردازد ،حتی اگر این دغدغه کوچک باشد. این جایزه به فیلمی اهدا می‌شود که دغدغه اصلی آن اخلاق است.

در این بخش تندیس و دیپلم افتخار جایزه محمد امین(ص) به فیلم «حمید» به کارگردانی اعجاز خان از هند تقدیم شد و تهیه کننده فیلم به جای کارگردان این جایزه را دریافت کرد.

بهترین فیلم های اول
عمار هادی العرادی، غسان سلهب و بهروز شعیبی داوران جایزه «فیلم های اول» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برای اهدای جایزه این بخش روی سن رفتند و تندیس بهترین فیلم اول را به فیلم «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین از روسیه اهدا کردند.
البته در این بخش به جای کارگردان فیلم، مدیر فیلمبرداری اثر برای دریافت جایزه روی صحنه آمد. آیرات یامیلوو در سخنانی گفت: من بابت این جایزه تشکر می کنم. امیدوارم کارگردان این اثر در آینده بتواند فیلم های بهتری بسازد.
کارگردان فیلم «جوان روس» هم که پیامی تصویری برای جشنواره فرستاده بود، از انتخاب فیلمش به عنوان برگزیده تشکر و ابراز خوشحالی کرد از این که توانسته است حمایت داوران و تماشاگران را جلب کند و بابت حضور نداشتنش در ایران عذرخواهی کرد.

بخش «جلوه گاه شرق»
در ادامه این مراسم اختتامیه، روسودان گلورژیدزه و خسرو معصومی داوران بخش «جلوگاه شرق» برای اهدای جایزه بهترین فیلم این بخش روی سن رفتند.
در این بخش فیلم «قربانی» به کارگردانی مهدی محمدنژادیان از ایران تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی را دریافت کرد.
مهدی محمدنژادیان کارگردان فیلم «قربانی» بعد از دریافت جایزه گفت: هزاران کودک در سراسر دنیا در معرض خشونت قرار می‌گیرند. این کودکان به ویژه در جوامع سنتی صدایی ندارند و من سعی کردم صدای آن‌ها باشم.
هو منگ از چین هم برای فیلم «عبور از مرز» موفق به دریافت تندیس بهترین کارگردان آسیایی شد.
تهیه کننده «عبور از مرز» پس از دریافت جایزه بیان کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر تشویق خوبی برای ساخت فیلم بعدی ما ایجاد کرده است. کارگردان فیلم در حال حاضر در کشور چین است و ما آنجا هم نمایش فیلم را داریم.
در ادامه دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی به فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان اهدا شد.

نوید محمودی پس از دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی گفت: من بیش از ۳۴ سال است که در ایران مهاجر هستم. مطمئن هستم همه شما در کوچه‌ها و خیابان‌هایتان مهاجران افغانستانی را دیده‌اید. خواهش می‌کنم هرچقدر که از دست شما برمی‌آید به مهاجران محبت کنید برای اینکه «بی‌سرزمینی» درد بزرگی است. به همه عوامل فیلم تبریک می‌گویم و امیدوارم فیلم بعدی مان در جشنواره فیلم فجر داخلی پذیرفته شود.

تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی هم به فیلم «جای خالی دوست» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدعلی طالبی از ایران اهدا شد.

محمدعلی طالبی کارگردان فیلم «جای خالی دوست» که در مراسم حضور نداشت در کلیپی که برای جشنواره ارسال کرده بود، گفت: ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر، هیات داوران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می خواهم این جایزه را به نیلوفر روزبهانی که به همراه دوستش به قصد خودکشی از یک پل پرید و به طرز معجزه آسایی نجات یافت، اهدا کنم و از همه نوجوانان می خواهم به زندگی که می تواند لحظه های شیرینی داشته باشد بیندیشند؛ مثل همین لحظه ای که می تواند لبخند بر لبان ما بنشیند.
جایزه این هنرمند را نیلوفر روزبهانی یکی از دو دختر فیلم «جای خالی دوست» که اقدام به خودکشی کرده و جان سالم به در برده بود، دریافت کرد. وی در سخنانی گفت: تشکر می کنم از استاد محمدعلی طالبی که مرا به این مراسم دعوت کرد تا در خدمت شما باشم.

بخش «سینمای سعادت»
در ادامه این مراسم نوبت به بخش «سینمای سعادت» رسید و کلیپی در معرفی فیلم‌های این بخش پخش شد. پس از آن کلیپ معرفی داوران «سینمای سعادت» شامل وانگ ژیائوشوای، پیتر فلایشمان، مایک فان دایم، مظفر اوزدمیر،لابینا میتوسکا، نرگس آبیار و نوید محمدزاده نمایش داده شد.
پیش از اعلام جایزه این بخش، وانگ ژیائوشوای یکی از داوران این بخش که نامش به معنای پادشاه است از داوران خواست تا نام برگزیده اول را او اعلام کند.
فیلم «افراط منجی ماست» با کارگردانی مورگان زیورلا- پتی از سوئد موفق به دریافت سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه شد. این کارگردان که در مراسم حضور نداشت در کلیپی گفت: باعث افتخارم است از داورانی جایزه می‌گیرم که از فرهنگ‌های مختلف هستند. این فیلم برایم بسیار شخصی است چون قصه برگرفته از خانواده خودم و روستایی است که به آن احساس نزدیکی دارم. از تیمم برای همراهی در ساخت این فیلم متشکر هستم و متاسفم که نتوانستم در جشنواره حاضر شوم.
در این بخش سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران به بهترین طراحی لباس برای «پرنده بهاری» به کارگردانی جینگ ژیانگ لی از چین اهدا شد. جینگ ژیانگ لی در این جشنواره حضور نداشت و کارگردان این فیلم روی سن آمد و بعد از دریافت جایزه گفت: باعث افتخار است این جایزه را دریافت می کنم. این هدیه می تواند کمک کند رویاهایم را ادامه دهم.
جینگ ژیانگ لی طراح لباس فیلم هم در پیامی ویدیویی از دست اندرکاران جشنواره تشکر کرد و گفت: همکاری با گروه این فیلم برایم افتخار بود.
در ادامه نوبت به سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد رسید و نوید محمدزاده قبل از اعلام برگزیده این بخش گفت: من این سیمرغ را که اینجا اهدا می کنند بیشتر از آن یکی که خودم قبلا گرفته ام، دوست دارم. آقای میرکریمی یکی از این سیمرغ ها به من بدهید.
در این بخش علی مصفا برای فیلم «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد شد.
علی مصفا پس از دریافت جایزه اش گفت: ظاهرا یکی آن بالا و یکی در پشت‌صحنه هوای مرا داشته است تا این جایزه را بگیرم!
این صحبت علی مصفا با خنده حضار رو به رو شد. مصفا همچنین از سروش صحت برای همکاری در فیلم «جهان با من برقص» تشکر کرد.
جسپر کریستنسن هم برای فیلم «پیش از ژاله» به کارگردانی مایکل نویر از دانمارک تندیس سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. مایکل نویر کارگردان فیلم روی سن آمد و پس از دریافت جایزه این بازیگر که در جشنواره حضور نداشت، مهمانان را به تماشای پیام بازیگر فیلم خود دعوت کرد.
جسپر کریستنسن بازیگر «پیش از ژاله» در پیامی تصویری به حاضران در اختتامیه گفت: تشکر می کنم که کار ما را به عنوان پیام آور صلح دیدید و خوشحالم از این که نشان دادیم ما انسان ها بیش از آن که فرق داشته باشیم شبیه به یکدیگر هستیم و می توانیم دنیایی بهتر را بسازیم.
در ادامه این مراسم مارتینا آپوستولووا برای فیلم «ایرینا» به کارگردانی نادژدا کزه‌وا از بلغارستان تندیس سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.
استفان کیتانوف تهیه‌کننده فیلم «ایرینا» برای دریافت جایزه سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن که متعلق به مارتینا آپوستولووا بود، روی سن آمد. او گفت: بسیار تشکر می‌کنم که این فیلم را دیدید. این اولین فیلم مارتینا و کارگردان آن است. دریافت این جایزه برای سینمای بلغارستان یک افتخار است.
مارتینا آپوستولووا هم در کلیپی که در مراسم اختتامیه پخش شد درباره این جایزه گفت: بسیار از شما تشکر می‌کنم. از کارگردان و تهیه‌کننده فیلم و خانواده‌ام تشکر می‌کنم. متشکرم که سختی‌هایی را که برای بازی در این فیلم متحمل شدم، دیدید. تهران، ایران تشکر مرا بپذیرید.
استفان کیتانوف تهیه‌کننده فیلم «ایرینا» در ادامه تاکید کرد: تنها چیزی که بین همه ما مشترک است، عشق به سینماست.
سپس گرنوت کرا و اولیور هافنر برای فیلم «واکرسدوروف» به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان تندیس سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه را دریافت کردند.
الیور هافنر از جمله مهمانان غایب اختتامیه جشنواره بود و نماینده او این جایزه را دریافت و بیان کرد این جایزه را به زودی به او می رساند.
هافنر که تا روز گذشته در تهران حضور داشت، در پیامی تصویری به حاضران اختتامیه گفت: من به زودی به تهران برمی گردم. بسیار خوشحالم که این جایزه را دریافت می کنم. فیلم من درباره حقوق مدنی است؛ چیزی که همه باید برایش بجنگیم و امیدوارم «واکرسدورف» اثری الهام بخش بوده باشد.
در ادامه تندیس سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی به سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص» از ایران اهدا شد.
سروش صحت بعد از دریافت سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی گفت: از هیات داوران و برگزارکنندگان جشنواره بسیار تشکر می‌کنم و از دریافت این جایزه بسیار خوشحال هستم. در این دو، سه روز بیشتر می‌شنیدم که همه درباره فیلم می‌گفتند که حال این فیلم خوب است. فکر می‌کنم علت این حال خوب این است که ما در طول ساخت این فیلم همگی حالمان خوب بود و مسائل را باهم حل می‌کردیم. فکر می‌کنم اگر ما هم گاهی کوچه را برای مهمانان جارو کنیم، با مهاجران مهربان باشیم، کمی خودمان، بقیه و حتی کسانی را که عقایدشان مخالف ماست دوست داشته باشیم آنوقت است که جهان با ما خواهد رقصید.
برای اهدای سیمرغ زرین بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر رضا میرکریمی دبیر جشنواره و پل شریدر نویسنده و کارگردان آمریکایی مهمان ویژه این رویداد روی سن در کنار داوران بخش «سینمای سعادت» قرار گرفتند.
«جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین و تهیه کنندگی ادوارد پیچوگین و الکساندر سوخوروف از روسیه هم موفق به دریافت سیمرغ زرین بهترین فیلم شد.
آیرات یامیلوو فیلمبردار «جوان روسی» که به نمایندگی از کارگردان اثر سیمرغ زرین این بخش را دریافت کرد، گفت: اصلا انتظار نداشتم از این فیلم انقدر استقبال شود و جا دارد از داوران و همه مهمانان تشکر کنم.
الکساندر زولوتوخین کارگردان این فیلم نیز در پیامی تصویری به مهمانان اختتامیه گفت: بسیار مهم است که داستانی ساده و صادقانه ساخته شود و خوشحالم که تماشاگران ایرانی این فیلم را درک و با آن احساس نزدیک داشتند.