بعدی
like
سیدرضااورنگ در نشست تحلیلی بررسی کارنامه سی‌وشش دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر:

جشنواره فیلم فجر، جشنی برای همه سینماست/ شاه کلید قفل سینمای ایران احترام به مخاطب است

‏. ‏(‏۲۶-‏دی-‏۱۳۹۷)

قبل از انقلاب جشنواره فیلم سپاس برگزار می شد، آیا در این جشنواره قرار بود همه فیلم ها درمورد خانواده پهلوی باشد که امروز می گوییم همه فیلم های فجر باید انقلابی باشد؟

به گزارش آرت کافه،دومین نشست تحلیلی بررسی کارنامه سی‌وشش دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر با عنوان «فرصت‌ها و تهدیدها» با حضور محمدرضا شرف‌الدین، علی رویین‌تن، حبیب‌الله بهمنی و سیدرضا اورنگ در حوزه هنری برگزار شد.


سینما نشست تحلیلی بررسی کارنامه سی‌وشش دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر محمدرضا شرف‌الدین  علی رویین‌تن  حبیب‌الله بهمنی   سیدرضا اورنگ   حوزه هنری

سید رضا اورنگ روزنامه نگار در این نشست گفت: قبل از انقلاب جشنواره فیلم سپاس برگزار می شد، آیا در این جشنواره قرار بود همه فیلم ها درمورد خانواده پهلوی باشد که امروز می گوییم همه فیلم های فجر باید انقلابی باشد؟ جشنواره فیلم فجر یک جشن برای همه سینمای ایران است.

وی در ادامه با اشاره به مدیریت های غلط در سینمای ایران تاکید کرد: هر مدیری آمد خودی ها را دور خویش جمع کرد تا کار کنند. جشنواره فیلم فجر دچار مشکل شده است،چرا که خود محوری در آن موج می زند و هیچ نظری برای تصمیم گیری های بزرگ قبول نمی شود، همان طور که نظرات و مخالفت ها درباره جدا شدن جشنواره ملی از بین المللی پذیرفته نشد.

اورنگ در ادامه این نشست بیان کرد: درست است که جشنواره های خارجی نسبت به کشور و سیاست های خود اغماض دارند، اما براساس قوانین خود عمل می کنند، این درحالی است که سینما از ابتدا در ایران قانون نداشت و امروز هم ندارد، به خاطر دارم در بانی فیلم یک بار برای ایجاد قانون در سینما نظرخواهی کردیم که تعداد بسیاری از سینماگران معتقد بودند سینما نیازی به قانون ندارد!مدیران ما در سینما همه چیز را سخت می گیرند تا بگویند هستیم.

وی تاکید کرد: من از آقای بهمنی سوال می کنم شما امام (ره) را قبول دارید یا اعتقادتان مقطعی است؟ امام (ره) گفت «در احوال گزینش افراد میزان حال فعلی مردم است»، چرا به این جمله عمل نکردیم ؟چرا بعد از انقلاب بسیاری از بازیگران و کارگردانان بدون هیچ حکم دادگاهی محروم شدند؟ قبول دارید حق این آدم ها پایمال شده است؟ این در حالی است که من ندیده ام که شما از این افراد حمایت کرده باشید.

اورنگ در بخش دیگری از صحبت های خود به اهمیت پژوهش اشاره کرد و گفت: نبود پژوهش به سینما ضربه می زند. دو سال است که جایزه پژوهشی بدون دستاورد برگزار می شود. در هالیوود از همان روز اول این شعار وجود دارد: «حق با مخاطب است» اما در ایران با توجه به اینکه سینما از قصر بیرون آمده، کارگردانان و دیگر دست اندرکاران سینما از بالا به مردم نگاه می کنند.

وی افزود: سینمای ایران درگیر ادا و ترس است.شاه کلید قفل سینمای ایران احترام به مخاطب است که هیچ گاه به آن توجه نشده است. ما باید قانون داشته باشیم. اگر می خواهیم سینما داشته باشیم باید مردم را داشته باشیم.

روزنامه‌نگار پیشکسوت و منتقد سینما گفت: قرار است نظرات خودمان را بگوییم، نه اینکه همدیگر را قانع کنیم.فجر یک جشن برای همه است.
بهمنی در واکنش به سخن اورنگ گفت: اگر این طور است، عنوان فجر را تغییر دهند، چون فجر برای انقلاب است.

اورنگ پاسخ داد:حتی آدم‌هایی که ممنوع‌الفعالیت شدند، قرار بود برای جمهوری اسلامی فیلم بازی کنند یا بسازند. الان بالای ۸۰ سال دارند، اما هنوز مجوز فعالیت ندارند.

وی سپس به جداسازی جشنواره‌های ملی و جهانی فجر اشاره کرد و گفت: کجای دنیا جشنواره‌ای بیش از سه دهه برگزار می‌شود و سپس آن را به دو نیم تقسیم می‌کنند؟!
اورنگ افزود:اگر بخواهیم سینما داشته باشیم باید مردم آن را نگه دارند. مثل اسکار که می‌گوید فیلم‌ها را اول باید مردم ببینند، بعد داوری ‌شود . از این نمی‌ترسند که ملاک قضاوت آنها با مردم متفاوت باشد.
منبع:مهر و فارس