بعدی
like

هری پاتر سوزی در لهستان!

‏. ‏(‏۱۴-‏فروردین-‏۱۳۹۸)

سه کشیش در شمال لهستان کتاب‌هایی را که از نظر آنها محتوایی ضد‌مذهبی داشته‌اند، از جمله سری کتاب‌های «هری‌ پاتر» را سوزاندند.

به گزارش آرت کافه به نقل از دویچه وله،سه کشیش در شمال لهستان کتاب‌هایی را که از نظر آنها محتوایی ضد‌مذهبی داشته‌اند، از جمله سری کتاب‌های «هری‌ پاتر» را سوزاندند. تصاویر این کتاب‌سوزان در فضای مجازی دست‌به دست شد و موجی از اعتراض‌ها را در این کشور برانگیخت.


فرهنگی ادبیات  هری‌ پاتر  کشیش لهستان کتابسوزی شیطان جی‌کی رولینک

سوزاندن کتاب‌های «هری‌ پاتر» توسط تعدادی از کشیشان لهستانی، اعتراضات گسترده‌ای را در این کشور اروپایی به همراه داشته که بیشتر جمعیت آن کاتولیک هستند. معترضان این اقدام کشیش‌ها را با اقدامات رژیم‌های سرکوبگر مقایسه کرده ‌اند.

سه کشیش در شمال لهستان، یکشنبه ۱۱ فروردین (۳۱ مارس) اقدام به سوزاندن کتاب‌هایی کردند که از نظر آنها نیروهایی شیطانی و محتوایی جادوگرانه و ضد‌مذهبی داشته‌اند و به مقدسات توهین می‌کرده‌اند.

کتاب‌های سوزانده شده از جمله شامل سری کتاب‌های هری پاتر بودند. مجموعه کتاب‌های هری پاتر به قلم جی‌کی رولینک را پرفروش‌ترین داستان چاپ‌شده تاریخ دانسته‌اند. برخی از موضوع‌های مسیحیت در کانون این مجموعه داستان‌ها نشسته‌اند، برای نمونه نبرد هری پاتر با شیطان.اسقف‌ها هنوز درباره سوزاندن کتاب‌ها که پس از مراسم دعای یکشنبه در شهر گدانسک لهستان اتفاق افتاده اظهار نظری نکرده‌اند.

عکس‌هایی از سوزاندن کتاب‌ در شهر گدانسک لهستان توسط یک گروه مسیحیت انجیلی (شاخه‌ای از پروتستانیسم) به نام «بنیاد اس‌ام‌اس از بهشت» در فیسبوک منتشر شد.این گروه مجسمه کوچک یک فیل و یک ماسک قبیله‌ای را هم روی توده کتاب‌ها گذاشتند و سوزاندند.تصاویر این کتاب‌سوزان به سرعت در فضای مجازی پخش شد و اعتراضات گسترده کاربران را برانگیخت.

یکی از کاربران از مقامات بالاتر کلیسا خواست به سرعت موضع‌گیری و این عمل را تقبیح کنند. او همچنین عمل کتاب‌سوزان را با اقدامات رژیم نازی در آلمان مقایسه کرد و خواستار آن شد که کلیسا جلوی وقوع چنین کارهایی را بگیرد. یکی دیگر از کاربران نیز نوشت: آنها به سبک قرون وسطایی به جان کتابها افتاده‌اند.

در این میان یک مؤسسه مردم‌نهاد هم شکایتی قانونی علیه این کشیش‌ها تسلیم دادگستری لهستان کرد. این مؤسسه همچنین نسبت به سوزاندن زباله‌هایی که شامل مواد و الیاف مصنوعی هستند و هوا را آلوده‌ کرده‌اند، ابراز نارضایتی کرد.

این نخستین بار نیست که هری پاتر قربانی کتاب‌سوزان می‌شود. از جمله در اواخر دهه ۱۹۹۰ و با چاپ نخستین کتاب از مجموعه هری پاتر برخی ابراز نگرانی‌ها درباره جادو و قدرت‌های ماوراء الطبیعه و تضاد آن با آموزه‌های انجیل عنوان می‌شد. یک نمونه دیگر نیز سال ۲۰۱۱ بود که یک گروه مذهبی در نیومکزیکو با شیطانی خواندن کتاب‌های هری پاتر شماری از آنها را در آتش انداخت.