بعدی
like
برگزاری نشست خبری حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی

شعار سازمان سینمایی، ایران تهران نیست!!!

‏. ‏(‏۳۰-‏اردیبهشت-‏۱۳۹۸)

اولین نشست خبری حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش آرت کافه ، حسین انتظامی در ابتدای این نشست، ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه و تبریک ایام ماه مبارک رمضان گفت: اصرار داریم وقتی دستگاهی برنامه خود را منتشر می‌کند به آن عمل کند که از رفتار غیر برنامه ریزی شده جلوگیری می کند و انضباط ما را افزایش می دهد. در این برنامه سازمان سینمایی، برخی رویکردها به شکل جدی قابل ردگیری و ره‌گیری است؛‌از جمله توجه جدی به فعالیت فیلمسازان در خارج از تهران. شعار سازمان سینمایی، ایران تهران نیست، است. برنامه ما باید به سمت حمایت از فیلمسازان غیرتهرانی متمرکز شود.


سینما حسین انتظامی  رییس سازمان سینمایی خانه سینما نشست خبری

وی افزود: نکته دیگر این است که هزینه پشتیبانی برنامه ها باید نسبت به خود برنامه کاهش پیدا کند. در این برنامه، چنین موردی کاملا دیده شده است.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد : رویکرد دیگر شفافیت است. در شفافیت تنها موضوع این نیست که آمار مالی یک جشنواره یا موسسه را منتشر کنیم. شفافیت یعنی پیشگیری، یعنی انتشار دستورالعملی که از همه بخواهیم بر اساس آن رفتار کنند و همین امر ما را قابل پیش‌بینی می‌کند. به عنوان یکی از پیشگامان حوزه شفافیت، آقای نجفی منشور رسانه‌ای سازمان سینمایی را منتشر کردند که طبق آن پاسخگوی اصحاب رسانه هستیم. در طی چندماه گذشته برخی از مواردی که فکر می‌کردیم اطلاعات غیرقابل دسترس است، منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت. از جمله انتشار میزان مخاطب و فروش همه سینماها بر اساس هر سانس.

حسین انتظامی در پاسخ به پرسش کامبیز حضرتی (هنر و تجربه) درباره تولید فیلم‌های فرهنگی گفت:‌ در برنامه منتشر شده توسط سازمان سینمایی، در کنار بودجه اعلامی فعالیت‌ها، ستاره‌ای در نظر گرفته شده و قول دادیم که در خردادماه جزییات آن را منتشر می‌کنیم. اگر ادعا میکنیم که طرفدار سینمای اندیشه و فرهنگی هستیم باید اثر آن در برنامه‌های‌مان وجود داشته باشد.
وی افزود: در برنامه‌مان،‌ رویکردمان برنامه حمایتی از سینمای فرهنگی، سینمای مستند،‌ فیلمسازان جوان و... دیده خواهد شد و قابل ردگیری است.
رییس سازمان سینمایی درباره حمایت از این آثار در اکران نیز بیان کرد:‌ تشکیل گروه هنر و تجربه یکی از سیاست‌های خوبی بود که در سال‌‌های گذشته انجام شد. سازمان نباید اجازه دهد فیلمهای فرهنگی در نظام خشن اکران از دست بروند. ما باید این سیاست را تقویت و شفاف‌تر کنیم.

وی در پاسخ به زهرا دمزآبادی (صبا) درباره ترجیحش برای حضور در سازمان سینمایی یا مناسب دولتی دیگر گفت: ان‌شاءالله خدمت شما خواهیم بود.

انتظامی در همچنین درباره نظام رده بندی سنی که توسط فاطمه پاقلعه‌نژاد (خبرآنلاین) پرسیده شده بود، توضیح داد: اگرچه این نظام فعلا می‌تواند منطبق با نظارت باشد اما رویکردمان کاملا متمایز است. این نظام برای ارتقای سواد رسانه‌ای در خانواده است. حتما بر اساس آنچه منتقدان محترم بیان کرده‌اند، حتما محدودیت‌هایی خواهد داشت، اما رویکرد این نظام، رویکرد فرهنگی است.

حسین انتظامی در پاسخ به پرسش علی زادمهر (ایلنا)، درباره تغییرات در انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عنوان کرد:‌ موضوعی که در دستور کار سازمان از پیش از ورود من بوده،‌اصلاح ساختارهاست. طبعا این موضوع متوجه موسسات هم می‌شود. بعضی از موسسات در شرایط فعلی ماموریت‌هایی که از روز اول داشتند، دچار تغییر شرایط شده‌اند. طبیعتا برای این دو موسسه نیز اصلاح ساختار در حال انجام است.

وی در پاسخ به مرتضی حسینی (آنا) پیرامون ادغام یا تفکیک جشنواره جهانی و جشنواره ملی فجر گفت: ‌نباید از بنده انتظار رفتار شتاب‌زده و بدون بررسی داشته باشید. ما مشغول ارزیابی هر پنج جشنواره هستیم. بنا داریم آیین نامه جشنواره را منتشر کرده، پیش نویس آن را آماده کرده و از اصحاب خرد درباره آن نظر بگیریم. طبعا پاسخ شفاف و صریح به این سوال به انتشار این آیین نامه موکول میشود.

انتظامی همچنین درباره برنامه برای کسب سهم جهانی از اکران برای سینمای ایران که توسط مهدی کلهر (فارس) پرسیده شده بود، پاسخ داد: یک کار پسندیده‌ای که اواخر سال گذشته انجام شد، تدوین برنامه جامع سازمان بود که منتشر شد. در آن برنامه، هشت رویکرد اصلی سازمان تبیین شده است. در آن رویکرد هشت گانه، توسعه بازار بین‌المللی مدنظر قرارداده شده است. تعداد قابل توجهی از فعالیت‌هایی که برای آن بودجه در نظر گرفته شده در راستای همین رویکردهای هشت گانه است.

حسین انتظامی در پاسخ به پرسش سلیمانی (سینماپرس)، درباره سیاست‌های تولیدی سازمان عنوان کرد:‌ سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی که به جنبه‌های ارزشی نظام اهتمام دارد و مطابق مقررات موظف است که کنترل خود را تقویت کند. همچنین ما باید کمک کنیم با اولویت‌هایی که وجود دارد، با موضوعاتی که نیاز امروز جامعه است یا ژانرهای مختلف در تولیدات دیده شود.

وی درباره تشکیل شورای درجه بندی سنی و همچنین رویکردهای حوزه هنری درباره اعمال نظر در اکران فیلم‌ها که توسط مرضیه رضویان (سوره سینما) پرسیده شد، ‌بیان کرد:
بسترهای نمایش با توجه به اینکه حاکمیت فرهنگی در حوزه سینما از طریق سازمان سینمایی است، طبعا اجازه ندارند در نمایش فیلم‌های دارای پروانه، چیزی را اضافه یا کم کند. طبعا سازمان سینمایی این موضوع را برنمیتابند.

حسین انتظامی در پاسخ به پرسش گلاویژ نادری (سازندگی)، درباره سنجش ورود سرمایه‌های پاک یا ناپاک به سینما و اینکه آیا سازمان سینمایی در اینباره وظیفه‌ای دارد یا خیر، گفت: آیا مرجع شناسایی این موضوع سازمان سینمایی است؟ آیا متر و معیار منابع در اختیار افراد، در اختتیار سازمان سبنمایی است؟ متر و معیار آنچه در فیلم نمایش داده می‌شود، برعهده و در اختیار سازمان است و ما مرجع تشخیص آن هستیم.

وی ادامه داد: طبعا ما در سینما باید از ورود سرمایه که به سینما کمک کند،‌استقبال کند، اما نگرانی که منتقدان دارند این است که سرمایه صرف نظر از منشا آن، نظامات سینما را به هم بریزد. در اینجا از سازمان سینمایی انتظار وجود دارد که از سینما صیانت کند. البته اگر ما صنوف مقتدر داشته باشیم، خیلی راحت می‌شود در تعامل بین صنف و دستگاه سیاست‌گذار از طریق دستورالعمل‌هایی این موضوع را حل کرد و سیاست‌ها را تنظیم کرد.

رییس سازمان سینمایی همچنین خاطرنشان کرد: اطلاع دارم که خانه سینما در حال اتخاذ تدابیر خوبی در این زمینه و برای سطوح حرفه‌ای سینماست.

حسین انتظامی درباره مشکلات فعلی اکران که توسط پرستو فرهادی (ایسنا)، پرسیده شده بود، گفت: نظامنامه اکران سال ۹۸ منتشر شد و نسبت به سال قبل،‌ نظامنامه‌ای روبه جلو است ،اما هنوز مشکلاتی دارد و دیدگاه‌های مختلفی درباره آن وجود دارد. ما مشغول بررسی هستیم و گمان می کنم تا دوماه دیگر نظامنامه جدید را منتشر کنیم که بخشی از مشکلات را حل کند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ۳۱نما درباره نگرش رییس سازمان سینمایی به فیلمسازان حاضر در جشنواره‌های بین‌المللی بیان کرد: ما در سیاست‌ها، مامور به دنبال کردن سیاست‌های سازمان سینمایی هستیم و نگرش شخصی نداریم. یکی از محورهای هشت گانه، محور توسعه بازار است. یکی از دروازه‌های ورود به بازار جهانی، حضور در جشنواره‌هاست که می‌توان از آن برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی کشور استفاده کرد. البته در بعضی جشنواره‌ها نگاه سیاسی تسری بیشتری از نگاه فرهنگی دارد و طبیعی است که نگاه ما به آنها متفاوت است.

انتظامی درباره حمایت از رسانه‌های سینمایی خصوصی توسط سازمان سینمایی که توسط سپیده آماده (هنرمند) گفت: وظیفه ما این است که به جهت ارتباطاتی که داریم، کمک کنیم که به آن‌ها توجه شود.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به خبرنگار زهرا منصوری (مهر) درباره اینکه برخی منتقدان معتقدند نظام رده‌بندی راه اکران فیلم‌های دچار مسئله را باز می‌کند، تصریح کرد:‌ کسانی که با روحیه من آشنا هستند می دانند که این نظامنامه قطعا اجرا می‌شود. با توجه به اینکه دو مرجع مختلف پروانه نمایش و درجه بندی سنی را بررسی می‌کنند، این مشکل ایجاد نخواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش رضا میرمحرابی (عصرایران) درباره نگاه سازمان سینمایی به جشنواره‌های تخصصی گفت: ما تا خردادماه ضوابط خود را اعلام میکنیم که در امسال از چه جشنواره‌هایی با چه اندازه‌ای حمایت می‌کنیم. وقتی این موضوع را اعلام کنیم، منتقدان می‌توانند ضوابط را پیگیری کنند که معنای واقعی پاسخگویی است.

انتظامی در پاسخ به پرسشی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فیلم فجر که توسط محسن شرف الدین (کافه سینما) پرسیده شده بود، بیان کرد: ما حداکثر ۴۵ روز پس از هر رویداد در راستای رویکرد شفافیتی که آقای وزیر تاکید کردند،‌فهرست دقیق هزینه و درآمد خود را اعلام کنند. در آن تاریخ تمامی موارد به صورت دقیق اعلام می‌شود.

رییس سازمان سینمایی درباره فرجام ماجرای اکران «رحمان ۱۴۰۰» که نمایش آن با دستور سازمان سینمایی متوقف شد (اعتمادی – بانی فیلم)،‌ گفت: پروانه نمایش که صادر می‌شود، کسی نباید آن را کم یا زیاد کند. در هر صورت ما مسوول حفظ این موضوع هستیم. بر اساس گزارش‌هایی که رسیده بود، این فیلم در بعضی سینماها با نسخه دارای پروانه مغایرت داشت. ما موظف بودیم که بررسی دقیقی انجام دهیم و بازرسان ما این موضوع را پیگیری کردند و در نهایت تصمیم سازمان سینمایی اعلام شد.

وی درپاسخ به سرمایه‌گذاری‌ها در شبکه نمایش خانگی و همکاری با قوه قضاییه برای صحت سنجی سرمایه‌گذاری‌ها که توسط پویانفر (باشگاه خبرنگاران) پرسیده شده بود، عنوان کرد: درخواست بر اساس نامه رسمی صورت می‌گیرد. نظام دیوانی کشور، هر درخواستی باید مبتنی بر روندی مکتوب و اداری باشد.

انتظامی در پاسخ به پرسش علی صفری (میزان) درباره آنچه تحت عنوان مافیای اکران گفته می‌شود، گفت:‌ ما شورای صنفی و شورای اکران داریم که ترکیب آن مشخص است. در شورای صنفی، اعضا توسط صنف مشخص می‌شود. این نگاه اخلاقی که افراد در مناصب نباید در اکران ذی‌نفع باشند،‌باید در مرحله انتخاب رعایت شود. مهم این است که اگر مصوبات و تصمیمات را شفاف اعلام کنیم، در معرض افکار عمومی قرار میگیریم و باید پاسخگو باشیم و همین مورد باعث برو نقدها و اصلاح رویه می‌شود.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش هوشنگ گلمکانی (ماهنامه فیلم) درباره قوانین پروانه ساخت و نمایش و درخواست بعضی از سینماگران برای لغو پروانه ساخت و عدم تفکیک پروانه ویدئویی و سینمایی گفت: در تغییر ساختاری که در سازمان سینمایی به دنبال آن هستیم، پروانه ساخت و نمایش یکی خواهد شد که آرایش اداری آن به زودی اعلام می‌شود.
وی ادامه داد:‌ حذف و تسهیل پروانه ساخت به واسطه اینکه جزو قوانین بالادستی است، اجازه حذف آن را نداریم اما باید به وسیله تمیهداتی، کارایی آن را به روز کرد. شما طی زمان کوتاهی، تغییرات در این زمینه را مشاهده خواهید کرد.

انتظامی درباره رویکرد دولت دوزادهم در حمایت از سینماگران که توسط محمدعلی حیدری (آی سی ان) پرسید شده بود گفت:‌ ما با سینماگران عهد کرده‌ایم که نسبت بودجه‌های حمایتی را نسبت به بودجه پشتیبانی افزایش دهیم. یکی از راه‌های این افزایش، چابک‌سازی در سازمان سینمایی است. از این جهت امیدوارم بتوانیم به این شعار پایبند باشیم. البته همانطور هم که گفتم، ما در این زمینه شفافیت خواهیم داشت و از شما درخواست میکنم که به دقت آن را دنبال کنید؛ چه در پیگیری ضوابط و چه در هزینه کرد.

وی در پاسخ به پرسش جلیل‌زاده (فرهیختگان) درباره اصلاح رویه صدور مجوزها و مسائل مربوط به ورود سرمایه به سینمای ایران، ‌تصریح کرد: شفافیت یکطرفه نیست. ما اگر از دستگاه های دولتی میخواهیم که فهرست دقیق هزینه درآمد خود را منتشر کنند، طبعا اصحاب رسانه می توانند از صاحبان فیلمها بخواهند که آنها نیز همین امر را اعلام کنند. هزینه‌های یک پروژه خوب است که توسط تهیه کننده اعلام شود اما نمی‌توان آن را به عنوان یک تکلیف برعهده آنها گذاشت.

انتظامی همچنین افزود:‌ تدابیری خانه سینما و تهیه کنندگان دارند تا از ورود سرمایه‌های شبهه برانگیز جلوگیری کنند که توسط خود آنها اعلام می‌شود.

رییس سازمان سینمایی درباره قدرت گرفتن سرمایه در روند تولید آثار سینمایی و همچنین همکاری با مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات سینما که توسط ترکاشوند (صبح نو) پرسیده شده بود، اظهار کرد: ما در زمینه مقررات بالادستی نیازمند روزآمدسازی هستیم. اقدام خوبی که در سال گذشته با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، ‌تدوین سند سینما بود. خیلی از موارد ضرورتا با قانون گذاری حل نمیشود. بلکه باید با توسعه اخلاق حرفه‌ای و مشارکت دادن صنوف آن ها را حل کرد.

انتظامی در پاسخ به قرابتش با حوزه سینما که توسط فرانک آرتا (شرق) پرسیده شده بود، گفت:‌ یکی از دلایلی که دوره سرپرستی بر سازمان سینمایی طولانی شد، این بود که باید به پاسخ دو سوال می‌رسیدم. یک اینکه چقدر میتوانم برای سینما کارایی داشته باشم و دوم اینکه چقدر سینماگران من را می‌پسندند.

وی درباره مشورت گرفتن از برخی مدیران سابق سازمان سینمایی نیز بیان کرد: من در هرجایی که بودم، به شدت به استفاده از سرمایه‌های انسانی اصرار داشتم. ما نباید چرخ را از ابتدا اختراع کنیم و باید از حضور و دلسوزی مدیران سابق استفاده کنیم. این مورد را نه تنها بد نمیدانم بلکه آن را به همه مدیران کشور توصیه می‌کنم.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش حجت‌الاسلامی (موج) درباره حمایت از موضوعات اولویت‌دار و برخی جشنواره‌ها مانند جشنواره یاس اعلام کرد: وقتی دستورالعمل کاری سازمان و زیرمجموعه‌ها منتشر شود، تمامی موارد درج خواهد شد. به عنوان مثال، وقتی بنیاد فارابی موضوعات اولویت‌دار خودش را اعلام کند، در آنجا می‌توان موضوعات مختلف مانند دفاع مقدس را مشاهده کرد. درباره جشنواره‌ها و رویه و دلایل حمایت از آن‌ها نیز همینطور است و در دستورالعمل همه چیز به شکل شفاف بیان می‌شود.

وی در پاسخ به ایزد مهرآفرین درباره تدوین دستورالعمل برای اکران فیلم‌هایی که کیفیت پایین‌تری نسبت به سایر فیلم‌ها دارند،‌ بیان کرد: طبعا در نظامنامه اکران که پیشنویس جدید آن منتشر می‌شود، این پیشنهادها قابل طرح و بررسی است.

انتظامی در پاسخ به سحر قناعتی (خبرگزاری صدا و سیما) درباره بدون قصه و پیام بودن فیلم‌های کمدی در چند ماه اخیر و همچنین توجه به بحث فیلمنامه نویسی در بنیاد فارابی گفت:‌ تقویت فیلمنامه ها،‌تولید و حمایت از آثار مرتبط با تمدن و جنبه های اسطوره‌ای و... در دستورالعملی که قبلا گفتم، اشاره شده که به زودی منتشر می‌شود.