بعدی
like
پروانه نمایش «دیدن این فیلم جرم است» بهانه است

حریف طلبی سازمان سینمایی حوزه هنری!

‏. ‏(‏۳۰-‏آذر-‏۱۳۹۸)

حوزه هنری که خود را قدرقدرت می داند و ده ها سینما زیر تیول دارد،می تواند بدون توجه به مقررارت کشور،«دیدن این فیلم جرم است» را در سینما های تحت پوشش خود به نمایش درآورد و مانند همیشه قدرت نمایی کند!

آرت کافه-سیدرضااورنگ:فیلم سینمایی«دیدن این فیلم جرم است» با کارگردانی و نویسندگی رضا زهتابچیان و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه تولید سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است که پروانه نمایش آن هنوز صادر نشده است.
«دیدن این فیلم جرم است» سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و مانند بسیاری از فیلم ها هنوز رنگ اکران را به خود ندیده.این فیلم پس از نمایش در جشنواره نیز مورد توجه قرار نگرفته و کمتر منتقدی حاضر شد قلمش را در ستایش یا نکوهش این اثر سفارشی روی کاغذ سر دهد.
کارگردان فیلم «دیدن این فیلم جرم است» نظرکرده سازمان سینمایی و تهیه کننده اش نیز با لطایف الحیل و سلام و صلوات این نهاد وارد معرکه فیلمسازی شده اند.اعتقاد داشته و دارم اگر فیلمی مقررات ساری و جاری در کشور را رعایت کرده باشد،نباید به محاق رفته و از اکران آن جلوگیری شود.
آنچه حقیر را وادار به قلمفرسایی کرده، این مهم است که چرا حوزه هنری این قدر پیگیر این قضیه است که این فیلم در محاق مانده و شورای پروانه نمایش به آن مجوز اکران نمی دهد؟!چرا این همه اصرار و چرا لشگر کشی؟!
مدتی است که سازمان سینمایی هنری با تکیه به منابع مالی بی حساب و کتاب،لشگری از اهالی رسانه را به کار گرفته و جاروجنجال رسانه ای در فضای مجازی و غیرمجازی راه انداخته است!بارها بوده فیلم هایی پروانه نمایش نگرفته اند،اما منشاء حساسیت حوزه هنری برای این فیلم از کجا ناشی شده است؟!چرا این نهاد به خاطر فیلمم های دیگر گریبان دری نکرده و نمی کند؟تجربه نشان می دهد که کاسه ای زیر نیم کاسه است و مسوولان سازمان سینمایی حوزه هنری اهداف دیگری در سر دارند که مطمئنا ربطی به سینما و هنر ندارد!اگر مسئله دیگری بود، این نهاد این همه پافشاری نمی کرد.
هرچند رضا زهتابچیان و محمدرضا شفاه مورد توجه ویژه حوزه هنری قرار دارند،اما برای این نهاد متمول چندان مهم نیستند که بخواهد برای آنان خود را به آب و آتش زده و به دنبال احقاق حق این دو نفر باشد.مشکل مالی نیز مورد نظر نیست،زیرا سازمان سینمایی حوزه هنری آن قدر ریخت و پاش داشته و دارد که بودجه این فیلم مقابل آنها به چشم نمی آید.مشکل اصلی فقط یک چیز می تواند باشد،حریف طلبی و زورآزمایی!این نهاد می خواهد به هر طریق که شده حرف خود را به کرسی بنشاند.
مگر همین سازمان سینمایی حوزه هنری نبود که فیلم هایی را از روی پرده سینماهای خود پایین کشید و به تعدادی نیز حتی اجازه نمایش نداد؟ بسیاری از تهیه کنندگان،کارگردانان و مدیران سازمان سینمایی درخواست کردند تا این نهاد چنین نکند،اما کارگر نیفتاد.وقتی حوزه هنری احساس قدرت کرده و آنچه خود می خواهد را عمل می کند،از سازمان سینمایی چه انتظاری دارد؟ وقتی مدیران این نهاد اعلام می کنند که تصمیم گیری برای نمایش فیلم ها به عهده آنان است،پس باید این حقیقت را نیز بپذیرند که مدیران سازمان سینمایی نیز تصمیم گیرنده دادن پروانه نمایش به فیلم ها هستند.
حوزه هنری که خود را قدرقدرت می داند و ده ها سینما زیر تیول دارد،می تواند بدون توجه به مقررارت کشور،«دیدن این فیلم جرم است» را در سینما های تحت پوشش خود به نمایش درآورد و مانند همیشه قدرت نمایی کند!


یادداشت سیدرضااورنگ  دیدن این فیلم جرم است   رضا زهتابچیان   محمدرضا شفاه   سازمان سینمایی سوره حوزه هنری سازمان سینمایی

@nasrodinmolla