بعدی
like
به مناسبت پنجمین سالگرد مرگ پاتریس شرو

اپرای «الکترا» در لااسکالای میلان اجرا شد

‏. ‏(‏۱۰-‏آذر-‏۱۳۹۷)

اپرای «الکترا» ساخته ریشارد اشتراوس به لااسکالای میلان بازگشت.

اپرای «الکترا» ساخته ریشارد اشتراوس به لااسکالای میلان بازگشت. این اجرا با کارگردانی پاتریس شرو، کارگردان فقید فرانسوی روی صحنه رفت.
آهنگساز آلمانی قرن ۱۹ و ۲۰ این اپرا را براساس تراژدی الکترا ساخته است. مضمون اصلی الکترا کینه و انتقام‌جویی است. در این اثر یک قتل موجب قتلی دیگر می‌شود.


تئاتر اپرای  الکترا   ریشارد اشتراوس  لااسکالای میلان   پاتریس شرو ریکاردا میربریت RICARDA MERBETH

لااسکالای میلان به مناسبت پنجمین سالگرد مرگ پاتریس شرو (۲۰۱۳-۱۹۴۴ میلادی) کارگردان اپرای «الکترا» میزبان این اجراست. پاتریس شرو کارگردان تئاتر بود و با آنکه زمینه کارش موسیقی نبود، اثر ریشارد اشتراوس را خارق‌العاده اجرا کرده است.
ریکاردا میربریت RICARDA MERBETH خواننده آلمانی سوپرانو اولین بار است که نقش اصلی این اپرا را بازی می‌کند.
خواننده آلمانی اپرا درباره اجرای این نقش گفت: آنچه در این اپرا را دوست دارم مضمون انتقام و افکار انتقام‌جویانه است که در مونولوگ های الکترا دیده می شود. الکترا دستخوش احساسات گوناگون و بسیار متفاوت می‌شود.

«الکترا» داستان انتقام از مادر به خاطر قتل پدر است. انتقام و انتقام‌جویی هسته اصلی این اپراست. ریشارد اشتراوس آهنگساز و رهبر ارکستر آلمانی این اثر را در سال ۱۹۰۹ براساس تراژدی معروف یونانی نوشته است.
کریستف فون دوهنای، رهبر ارکستر این اجرا درباره شخصیت الکترا گفت:‌ الکترا تراژدی‌ای است که در آن یک قتل، موجب قتل دیگری می‌شود . به همین دلیل می‌توانیم روحیهٔ‌ این زن، وسواس و حس گریزناپذیر او را که باید قاتلان پدرش را بکشد، درک کنیم.

این یکی از صحنه های کلیدی این اپرا صحنه ملاقات الکترا با برادر گم‌شده‌اش اورستس است. نقش اورستس‌ را میکائل فول، خواننده آلمانی صدای باریتون ایفا می‌کند. او گفت: علی‌رغم این سرنوشت خونین، این لحظه‌ در اپرا بسیار لطیف است و موسیقی اشتراوس رهایی را آسان می‌کند.

فضایی که پاتریس شرو خلق کرد نیازی به زرق و برق نداشت
پاتریس شرُو توجهش را روی شخصیت‌های عذاب ‌کشیده و آشفته‌حالِ این آخرین اثر آهنگساز ژرف‌نگر متمرکز می‌کند.

خواننده صدای باریتون درباره کارگردانی هنری پاتریس شرو گفت: دانیل بارنبُویم (پیانیست و رهبر ارکستر معروف که شهروندی فلسطینی اختیار کرد) که پاتریس شرو با او بسیار کار کرده بود، از قول او می‌گوید موسیقی و به‌خصوص پیچیده‌ترین نوع موسیقی، مثل تریستان و ایزود، وُوزِک و الکترا تأثیری باورنکردنی بر او داشت، با آنکه زمینهٔ کارش موسیقی نبود، چون با صحنه و بیان صوری سروکار داشت. هنرمندی جهانی و نابغه‌ای بود که حرف‌های زیاد برای گفتن داشت . فضایی خلق کرد که در آن نیاز به زرق‌وبرق و اشیای گران‌قیمت نبود.

ریکاردا میربریت درباره صحنه آخر اپرا توضیح داد: پایان الکترا، رقصی تنهاست مثل مانند سخنرانی وداع. او می‌خواهد برقصد و بعد بمیرد. پاتریس شرو این موومان را می‌خواست. الکترا می‌خواهد برقصد، اما نمی‌تواند و به این دلیل در خلائی بی انتها در می‌افتد.

اپرای الکترا از ۴ تا ۲۹ نوامبر در لااسکالا روی صحنه رفت.