بعدی
like

کنسرت پیانیست فرانسوی در تالار کنسرت والت دیسنی

‏. ‏(‏۱۵-‏فروردین-‏۱۳۹۸)

هلن گریمو پیانیست فرانسوی کنسرتو «در سل ماژور» اثر موریس راول را همراه با ارکستر فیلارمونیک لس‌آنجلس در تالار کنسرت والت دیسنی اجرا کرد.

به گزارش آرت کافه به نقل از یورونیوز،کنسرتو «در سل ماژور» اثر موریس راول یک کنسرتو برای پیانو و ارکستر در سه موومان است. آهنگساز فرانسوی این اثر را از تابستان ۱۹۲۹ تا پاییز ۱۹۳۱ میلادی در پاریس و پس از بازگشت از آمریکا ساخت.


موسیقی هلن گریمو   پیانیست  فرانسه  کنسرتو  در سل ماژور  موریس راول   ارکستر فیلارمونیک لس‌آنجلس   تالار کنسرت والت دیسنی

هلن گریمو، پیانیست فرانسوی اخیرا به این اثر راول جانی دوباره بخشیده است. تالار کنسرت والت دیسنی در لس آنجلس میزبان این اجرا بود. ارکستر فیلارمونیک لس‌آنجلس در این اجرا پیانیست فرانسوی را همراهی کرد.

هلن گریمو درباره کنسرتو پیانو در سل ماژور اثر راول گفت: این قطعه فوق‌العاده است، پر از انرژی وشادی است. حس حرکت در موومان اول این قطعه بی‌نظیر است. راول سوار قطار بود و حرکت قطار الهام‌بخش این موومان بود که کیفیتی ماشینی دارد، اما ماشینی که روح دارد.

راول این کنسرتو را در دهه ۲۰ قرن گذشته میلادی و پس از سفری طولانی به آمریکا برای برگزاری کنسرت ساخت. این سفرها تاثیر زیادی بر آهنگساز فرانسوی و آثار بعدی‌ او گذاشت.

لیونل برنگیه رهبر ارکستر فرانسوی این اجرا نیز گفت: برگزاری این کنسرت‌ها موفقیت بزرگی برای راول به‌حساب می‌آمد. موسیقی جاز و سبک‌های دیگر موسیقی که در اینجا [آمریکا] شنید تاثیر زیادی روی او گذاشت. این اثر راول سرزنده و با روح است. ضرباهنگ و ریتم موسیقی جاز آمریکایی را در آن حس می‌کنید.

هلن گریمو تنها نوازنده پیانو نیست و استعدادهای فراوانی دارد، استعدادهایی که به خوانش شاعرانه او از آثار آهنگسازانی چون راول و برامس کمک کرده است.

از نظر او موومان دوم این اثر موریس راول فوق‌العاده است. وی در این باره گفت:‌ پس از موومان اول به موومان درخشان دوم می‌رسید با ملودی‌ ای که به نظر می‌رسد پایان ندارد. وقتی این قطعه را می‌شنوید احساس می‌کنید که از روح برمی‌آید.