بعدی
like

پیروزی یک کمدین در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین

‏. ‏(‏۱-‏اردیبهشت-‏۱۳۹۸)

در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین یک کمدین رییس جمهور می شود.

به گزارش آرت کافه به نقل از بی بی سی،نظرسنجی از رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد ولودیمیر زلنسکی با ۷۳ درصد آرا رییس جمهور اوکراین می‌شود.


سینما ولودیمیر زلنسکی اوکراین کمدین روسیه انتخابات پترو پروشنکو

با این که نتایج رسمی و نهایی اعلام نشده، اما پترو پروشنکو رقیب زلنسکی شکست را پذیرفته است. این نتیجه نشانه این است که رای‌دهندگان اوکراینی احزاب عمده این کشور را طرد کرده‌اند.

زلنسکی وعده داد هیچ وقت به رای مردم خیانت نکند و گفت: امروز روز پیروزی اوکراینی‌هاست، پیروزی اوکراین است و امیدوارم پیروزی منصفانه باشد.

وی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که ٣٩ نامزد داشت و سه هفته پیش برگزار شد با ۳۰.۴ از سایر رقبا پیش افتاد و همراه با نفر دوم پترو پروشنکو رییس جمهور فعلی به دور دوم رفت.

رییس جمهور در اوکراین برای پنج سال انتخاب می‌شود و کنترل قابل ملاحظه‌ای بر امور امنیتی و دفاعی و سیاست خارجی دارد.

ولودیمیر زلنسکی که ٤١ سال دارد که سابقه‌ای در سیاست نداشت و بیشتر به عنوان کمدین شناخته می‌شد. او عمده معروفیت خود را از بازی در یک سریال تلویزیونی به دست آورده بود، در نقش کسی که تصادفی رییس جمهور اوکراین شده بود.

در این انتخابات او بیشتر بر تفاوت‌هایش با نامزدهای دیگر تاکید کرد تا اینکه برنامه‌ها و ایده‌های روشن و مشخص ارائه کند.

زلنسکی همچنین با حضور گسترده در شبکه‌های اجتماعی رای دهندگان جوان را به خود جلب کرد و چون از صحبت کردن به زبان روسی پرهیز نکرد، توانست حمایت شهروندان روس تبار شرق اوکراین را هم به دست آورد.

رقیب او پروشنکو بر اساس این نظرسنجی ٢٥ درصد آرا را به دست آورده است.

پروشنکو سال ٢٠١٤ رییس جمهور شد، بعد از این که مردم ویکتور یانوکوویچ رییس جمهور قبلی را که طرفدار روسیه بود سرنگون کردند.