بعدی
like
نماینده فسا در مجلس:فیلمنامه قوی در فیلمسازی بسیار مهم است

فیلمنامه،پاشنه آشیل سینمای ایران

‏. ‏(‏۷-‏دی-‏۱۳۹۷)

نماینده مردم در مجلس دهم گفت: با ساخت فیلم‌های انتقادی مخالف نیستیم، اما فیلمی که به سفارش فلان کشور یا جشنواره باشد، مطلوب جامعه ایران نیست.

به گزارش آرت کافه به نقل از خانه ملت،محمدجواد جمالی نوبندگانی در مورد سهم ایران در سینمای جهان و اینکه جز چند فیلم خاص بقیه فیلم‌ها در جشنواره‌ها نمایش داده نمی‌شود، عنوان کرد: شرایط امروز ایران با گذشته بسیار متفاوت است، چراکه قبلا فضای مجازی نبود و فیلم‌ها به صورت سی‌دی و .. وجود نداشت ، تلویزیون نیز به این اندازه شبکه و ساعت نمایش نداشت، معمولا مردم به سینما می‌رفتند. درحال حاضر مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که مالکیت معنوی خوبی تعریف نشده و با کسانی که به این حریم‌ها تجاوز می‌کنند برخورد مناسبی صورت نمی‌گیرد.


سینما محمدجواد جمالی نوبندگانی کمیسیون فرهنگی مجلس سینما

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: فیلم‌های فاخر بسیار خوبی تاکنون ساخته شده‌اند علی‌ رغم انتقاداتی که وجود دارد، فیلم‌هایی(سریال) مثل امام علی، یوسف پیامبر و حتی فیلم‌های اجتماعی که داشتیم، فیلم‌های فاخری بودند که اکنون در کشورهای منطقه در حال نمایش هستند، اما مدتی است که به اعتبار صحبت‌های بسیاری از بازیگران خودمان، گیشه اعتبار بیشتری پیدا کرده و افرادی به سینما ورود می‌کنند که تنها دوست دارند دیده شوند، اما آن هنر اصیل را ندارند و خیلی زود کم فروغ می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: این افراد با کمک‌های مالی که به فیلم یا تهیه کننده‌ای می‌کنند، رابطه قوم و خویشی و یا قرابتی که وجود دارد، کار سینما را خراب می‌کنند. کار برخی از کارگردان ها و تهیه کنندگان ایرانی، این شده که برای جشنواره کن و جشنواره‌های دیگر فیلم‌هایی را می‌سازند، نمی‌گوییم که فیلم‌های انتقادی ساخته نشوند، اما فیلمی که به سفارش فلان کشور یا جشنواره باشد، نمی‌تواند مطلوب جامعه ایران باشد.

جمالی نوبندگانی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توانیم سینمای ایران را بین‌المللی کنیم خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذار بسیار مهم است، یکی از ایراداتی که وجود دارد این است که برخی از بازیگران می‌گویند هنوز دستمزد کارهایی که چندسال پیش داشته‌اند را دریافت نکرده‌اند. اگر سرمایه‌گذار خوب وجود داشته باشد، می‌تواند بازیگران خوب، دکور خوب، مکان و پشتیبانی خوبی داشته باشد و از ابزارهای مناسب استفاده کند. امروزه صوت و تصویر مثل قدیم نیست و هر روز یک سیستم جدیدی ایجاد می‌شود.

نماینده مردم در مجلس دهم در مورد نیاز ایران به کمپانی‌های فیلمسازی برای بین‌المللی شدن سطح سینمای ایران، گفت: فیلمنامه قوی در فیلمسازی بسیار مهم است. مشاوران کارگردان ها و نویسندگان و مشاوران تهیه کنندگان و ... بسیار کمک کننده هستند، با وجود اینکه برخی فیلم‌ها فروش میلیاردی خوبی دارند، اما به دلایل مختلف هنوز بسیاری از تهیه‌کنندگان برای انجام این کار رغبتی نشان نمی‌دهند.
آرت کافه:ورود نمایندگان مجلس به عرصه هنر،به ویژه سینما خوب است و می تواند بسیار کارگشا باشد،اما این ورود باید با اطلاعات جامع باشد تا از طرف هنرمندان و علاقه مندان به هنر مورد پذیرش قرار بگیرد.بزرگ ترین و مهم ترین مشکل هنر و سینمای ایران،نداشتن یک قانون واحد و مصوب مجلس است که تا کنون از قوه به فعل در نیامده است.
نماینده مردم فسا در مجلس از اهمیت فیلمنامه می گوید،اگر چنین است، چرا در مجلس چنین موضوع مهمی در کمیسیون فرهنگی مطرح و بحث نمی شود؟همه از مشکلات فیلمنامه می گویند،اما کسی یا ارگانی هنوز مطرح نکرده این مشکلات کدامند تا برای رفع آن اقدام شود.
متاسفانه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس فقط عده ای معدود را به عنوان مشاور یا آگاه به این کمیسیون دعوت کرده و نظر آنان را جویا می شود.بیشتر این افراد کسانی هستند که به دنبال منافع خویش بوده و بانی برخی از مشکلات هستند.نمایندگان مجلس برای رسیدن به یک نتیجه گیری درست و کارشناسی شده باید با طیف بیشتری از سینماگران،به خصوص متخصصان واقعی این عرصه جلسه گذاشته و بحث کنند تا راهکاری مناسب برای خارج شدن از ورطه مشکلات بیابند.
استفاده نکردن و مشاوره نگرفتن از متخصصان آگاه و دلسوز عرصه سینما،باعث شده سینمای ایران رو به قهقرا رفته و هر لحظه بیشتر در باتلاق مشکلات فرو رود.
خوب است نمایندگان محترم مجلس به جای صحبت کردن از هنر و سینما،وارد گود شده و با استفاده از توانایی متخصصان واقعی سینما،(نه آنانی که مدام مورد مشورت قرار گرفته و آدرس اشتباه به آنان می دهند) مشکلات سینما را بررسی و حل کرده تا هنر هفتم در ایران نیز از زیر چادر اکسیژن بیرون بیاید.