بعدی
like
هادی مظفری خبر داد:

خرید آثار برتر هنرمندان در جشنواره هنرهای تجسمی فجر

‏. ‏(‏۵-‏بهمن-‏۱۳۹۸)

جشنواره تجسمی فجر یکی از بهترین فرصت ها برای معرفی هنرمندان و استعدادهای جوان و ظرفیت های استانی درسطح ملی است

آرت کافه،هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت و گویی آخرین تحولات جشنواره را تبیین کرد.


هنرهای تجسمی جشنواره هنرهای تجسمی فجر  موسسه فرهنگی و هنری صبا هادی مظفری نستعلیق  شکسته  نسخ   ثلث

لطفا از آخرین وضعیت جشنواره تجسمی فجر بگویید؟
-همان طور که در آخرین اطلاعیه ستاد جشنواره اعلام شد، جشنواره با درخواست دبیران محترم بخش های دهگانه و تصویب شورای سیاستگذاری به عنوان عالی ترین رکن جشنواره بعد از مراسم چهلم شهادت سردارسلیمانی و جانباختگان هواپیمای اکراین ازتاریخ ٢٩ بهمن تا ٥ اسفند برگزارخواهد شد.

درمورد مکان برگزاری جشنواره توضیح دهید؟
-قبلا اعلام شده بود که این دوره در نمایشگاه بین المللی برگزار می شود، اما با توجه به تغییر ٥ روزه ی زمان جشنواره، برنامه ریزی زمان های نمایشگاه بین المللی با جشنواره فجر تطابق نیافت. با این توضیح که جشنواره گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از ٢٤ تا٢٨ بهمن برگزارمی شود و نمایشگاه بعدی ، صنعت نفت وگاز درتاریخ ٦ اسفندماه. جشنواره تجسمی فجر درمیان دونمایشگاه قرار می گرفت که زمان تغییر دکوراسیون و جمع آوری سایر نمایشگاه ها بود و آسیب جدی به این جشنواره می زد. از این رو مکان جشنواره را همچون سال قبل ، به فرهنگستان هنر- موسسه صبا منتقل کردیم.

دبیر جشنواره و سایر دبیران در فضای مجازی انصراف دادند و شما استعفای دبیر محترم را نپذیرفتید. لطفا درباره این وضعیت توضیح دهید؟
-اتفاقاتی که حدفاصل ١٣ دی و با شهادت تکان دهنده سردار سلیمانی شروع شد و سپس با درگذشت غم انگیز هموطنان مان در مراسم تشییع جنازه ایشان درکرمان و سقوط دلخراش هواپیما منتشر شد ، همه کشور را متاثرکرده بود و واکنش هریک از دبیران و داوران این جشنواره و سایرجشنواره ها نیز در همین شرایط و فضا اتفاق افتاد.
سطح تالمات روحی جامعه و هنرمندان به حدی بالا رفت که بسیاری از ایشان بدون توافق جمعی و به صورت شخصی تصور کرده بودند این تصمیم مناسب ترین روش برای سوگواری و همدردی با جامعه و خانواده های داغدار است که این اتفاق به صورت گسترده درفضای مجازی منتشر شد و چنان برداشت شد که تصمیم جمعی است در حالی که به هیچ عنوان این گونه نبود.
در آن شرایط درخواست من و سایر مدیران برگزاری از جامعه هنری که قبول مسوولیت کرده بودند این بود که چند روزی صبور باشید تا در شرایط آرام تر بنشینیم و بهترین تصمیم را بگیریم، اما باید قبول کرد که جو و فضای عمومی جامعه تاثیر گذارتر از خواهش و درخواست های ما بود.

با این شرایط ، وضعیت شرکت کنندگان جشنواره به کجا می رسید؟
-اتفاقا نکته بسیار مهمی بود. بیش از ۳۰۰۰ هنرمند و با ۶۰۰۰ اثر در بخش های مختلف جشنواره شرکت کرده بودند و ما به عنوان برگزار کنندگان یک جشنواره ملی و رسمی امانتدار تک تک این آثار بودیم . همین امر باعث شد که استاد حقیقی درخواست مجدد ما را پذیرفتند که کار را به سرانجام برسانند. ایشان جلسه ای با دبیران بخش های دهگانه جشنواره برگزارکردند و اعلام کردند من به کمک شما قادرم این بار را به مقصد برسانم و دبیران محترم نیز با بیانیه ای که در آن درخواست تعویق جشنواره به بعد ازمراسم چهلم و نیز حذف بخش های غیر ضروری جشنواره درجهت کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان کردند ، دعوت مجدد دبیرمحترم را پذیرفتند تا در قالب جدید و ایجاد شوراهای هنری در رشته های مختلف، جشنواره را تا پایان همراهی کنند.

وضعیت داوری ها و انتخاب نفرات برتر به چه شکل خواهد بود؟
-جشنواره تجسمی فجر یکی از بهترین فرصت ها برای معرفی هنرمندان و استعدادهای جوان و ظرفیت های استانی درسطح ملی است که اساتید، پیشکسوتان و مدیران گالری ها درکنار هم ، ظرفیت های تجسمی را به جامعه معرفی کنند. از آنجایی که طبق آیین نامه جشنواره در هر رشته دهگانه فقط امکان معرفی یک نفر و اهدای یک جایزه وجود دارد، در این دوره ، شورای سیاستگذاری این اجازه را صادر کرده است که به جای انتخاب یک نفر و یک اثر ، امکان خرید آثار بیشتری ، هم برای عموم مردم و هم برای ستاد برگزاری فراهم شود و جشنواره در سقف اعتبارات نسبت به خرید آثار برتر اقدام کند.
به عنوان مثال در بخش خوشنویسی به جای انتخاب یک اثر از بین تمام رشته های نستعلیق، شکسته، نسخ ، ثلث و نقاشی خط ، ستاد جشنواره اجازه دارد تعداد بیشتری از آثار برتر را خریداری کرده و شورای هنری با هماهنگی هنرمندان، آثار را قیمت گذاری و در معرض نمایش و فروش سایر افراد قرار دهد.
به عبارت دیگر امسال ، جشنواره هنرهای تجسمی رویکرود اکسپو و فروش آثار شرکت کنندگان را منوط به تایید خود هنرمندان دنبال خواهد کرد.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار خواهد شد.
@nasrodinmolla