بعدی
like
علیرضا خورشیدنام یکی از داوران جشنواره تئاتر کودک کانون پرورش:

چیزی به نام تئاتر کودک و نوجوان در یزد نداریم!

‏. ‏(‏۱۸-‏بهمن-‏۱۳۹۸)

شوربختانه در فضای کنونی تئاتر یزد، چیزی به نام تئاتر کودک و نوجوان نداریم که بتوان آن را ارزیابی کرد!

به گزارش آرت کافه،علیرضا خورشیدنام یکی از داوران جشنواره تئاتر کودک کانون پرورش در یزد،در گفت و گویی از این جشنواره و وضعیت تئاتر این استان گفت.


تئاتر علیرضا خورشیدنام   جشنواره تئاتر کودک کانون پرورش یزد نمایشنامه کارگردان آموزش و پرورش

وضعیت تئاتر کودک و نوجوان را در استان چگونه ارزیابی می کنید؟
- شوربختانه در فضای کنونی تئاتر یزد، چیزی به نام تئاتر کودک و نوجوان نداریم که بتوان آن را ارزیابی کرد! کارهایی هم که هراز گاهی روی صحنه یکی دو سالن نمایش یزد انجام می شود شایستگی این را ندارد که درباره اش حرف زد،البته شاید شماری از دوستان بر این باور باشند که باید به همین کارهای جسته و گریخته دست مریزاد گفت، هرچند هدف دست اندرکاران این ماجرا چیزی سوای شادابی و آموزش کودکان باشد.

مرحله استانی جشنواره هنرهای نمایشی کودک و نوجوان که بهمن ماه برگزار خواهد شد چه تاثیری بر ارتقای تئاتر کودک و نوجوان استان خواهد داشت؟
- شنیده ام مربیان که به عنوان کارگردان در این جشنواره حضور دارند، در دوره های آموزش تئاتر ویژه مربیان کانون شرکت کرده اند. این جشنواره می تواند فرصتی باشد برای خود ارزیابی مربی/ کارگردان های نوپای کانون پرورش، سوای بحث داوری؛ بنابراین کارشناسان کانون می توانند پس از جشنواره، نیروهای توانمند و با استعداد خود را شناسایی کنند و پس از برگزاری دوره یا دوره های آموزشی تکمیلی، آنها را به تدریج به بدنه تئاتر حرفه ای استان اضافه کنند.این رویکرد با توجه به این که مربیان کانون شناخت و درک درستی از کودک و نوجوان و دنیای حساس این گروه سنی دارد، می تواند به اتفاقات خوشی بینجامد.

به نظر شما تشکیل انجمن هنرهای نمایشی کودک و نوجوان در کانون، چه تاثیری در پیشرفت تئاتر کودک و نوجوان می تواند داشته باشد؟
- نخستین پیامد این انجمن، سر و سامان دادن به فعالیت های نمایشی کانون خواهد بود.در گام بعدی، این انجمن می تواند به فعالیت های آموزشی و تربیت نوجوانان و جوانان دوستدارِ هنرهای نمایشی در زمینه هایی مانند بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه نویسی و ...بپردازد.
با پیگیری چنین روندی می توان امید داشت که تا ۲-۳ سال آینده شاهد رویدادهای خوشایندی در تئاتر کودک و نوجوان یزد باشیم.

جشنواره هنرهای نمایشی کودک و نوجوان که هجدهمین دوره خود را پشت سرمی گذارد، به نظر شما زمان آن نرسیده که کانون پرورش فکری بخش آزاد را در جشنواره اضافه کند تا گروه های دانش آموزی نیز در آن حضور پیدا کنند؟
- تصمیم گیری درباره این پیشنهاد برعهده سیاستگذاران و برگزار کنندگان این جشنواره است، ولی چنانچه این جشنواره و نمایش های شرکت کننده به پختگی رسیده باشند، بی گمان چنین کاری به همراه ترغیب و تشویق گروه های آزاد حرفه ای برای شرکت در یک جشنواره تئاتر تخصصی کودک و نوجوان با نظارت و دبیری کانون پرورش، می تواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

چرا تئاتر عروسکی خیلی جدی گرفته نمی شود و چه باید کرد؟
- شاید نخستین دلیل اش این باشد که دوستان تئاتری به خوبی از تأثیرگذاری و جذابیت این شاخه از هنر نمایش، آگاهی نداشته باشند که این هم به شناخت کم این دوستان از دنیای کودکان برمی گردد!
دلیل دیگر این است که آموزش های درست و کافی در زمینه ساخت عروسک و شیوه های گوناگون عروسک گردانی داده نشده و سومین دلیل هم شاید به پرهزینه بودن این شاخه از نمایش در نگاه هنرمندان تئاتر برمی گردد، هرچند می توان یک نمایش عروسکی را با کمترین هزینه روی صحنه برد.

اجرای نمایش عروسکی و تئاتر توسط کودک و نوجوان چه اثراتی در زندگی فردی و آینده آنها خواهد داشت؟
- خودباوری، رشد و پرورش خلاقیت، دست ورزی برای دانش آموزان دوره ابتدایی و نیز پاسخ به هیجاناتی که کودکان و نوجوانان تشنه آن هستند . متاسفانه امروزه با پناه بردن به بازی های دنیای مجازی، در پی پاسخ دادن به این نیاز خود هستند، از جمله دستاوردهای خوب و ارزشمند این کار هنری است.
@nasrodinmolla