به گزارش آرت کافه به نقل از یورونیوز،بیش از ۱۳۰ کارشناس از ۴۰ کشور جهان در این نشست گردهم آمدند تا درباره تجربیات خود و آینده هنر تئاتر گفت و گو کنند. همچنین برای علاقه مندان کارگاههای تخصصی و دورههای ویژه استادان دایر شد.گریگوری زاسلاوسکی، مدیر انجمن هنرهای نمایشی روسیه در این نشست حضور دارد.
وی درباره آینده تئاتر روسیه گفت:ما با کارگردانان و بازیگرانی سر و کار داریم که در تئاتر آینده کار میکنند.در روسیه نوعی کارگاه آزمایشی تئاتر آینده ایجاد کردهایم. وقتی از بازیگران پرسیدیم آینده تئاتر را چطور میبینید؟ بازیگرانی که با فنآوریهای تازه نظیر ویدئو پروژکشن و تجهیزات صوتی کار میکنند، گفتند آینده تئاتر را بازیگران رقم میزنند، یعنی نقش بازیگران پررنگتر خواهد شد.
برگزارکنندگان این نشست تأکید داشتند که تئاتر باید جایگاه ویژه خود را زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم پیدا کند ،چراکه نقش فرهنگ در کل آن است که با عبور از مرزها میان لایههای گوناگون مردم و تمدنها ارتباط ایجاد کند.
در حاشیه این نشست دومین جشنواره بینالمللی تئاتر باکو نیز با اجرای اپرا، باله و تئاتر تجربی و عروسکی برگزار شد. این جشنواره به ویژه بر جذب مخاطبان کودک و نوجوان تمرکز داشت.
کاترینا کلانچیک کوکوتار نماینده انجمن بینالمللی نمایش عروسکی گفت: نمایش عروسکی واقعا به کودکان کمک بزرگی میکند تا هنر را بشناسند و تئاتربینهای بهتری بشوند و بهتر گوش بدهند، بهتر بخوانند و بهتر به تماشای هنرهای بصری بنشینند.
نمایش عروسکی «سرزمین نون» کاری از «گروه نمایش عروسکی مرلین» از آلمان یکی از کارهای موفق این جشنواره بود.
داستان این نمایش درباره مخلوقی است که به تنهایی در سرزمینی گرفتار شده است. او از وقتی چشم باز میکند خود را در یک زیستبوم عجیب میبیند و سرانجام تصمیم میگیرد محیط زیست خود را نجات بدهد.
گروه مرلین که در یونان پایه گذاری شده حالا در جشنوارههای بسیاری برنامه اجرا میکند.
یکی دیگر از آثار برجستهای که در باکو به اجرا درآمده نمایش «آریا» از گروه «بیجاذبه» است. در این نمایش چندرسانهای که اجرایی شبیه سیرک دارد بازیگران گاه در هوا معلق میشوند و موسیقیهای مونتهوردی و ویوالدی به فضا رنگ و بویی جادویی میبخشد.
امیلیانو پلیساری کارگردان این نمایش که در رشته تئاتر دوران نوزایی تحصیل کرده، شماری از سازوکارهای آن دوران را بازسازی کرده و به نوعی به اسلوب «تئاتر معجزه» نزدیک شده است.