بعدی
like
راه اندازی کمپین «دو آتیشه» با هدف احیای فرهنگ هواداری

تاریخچه استقلال و پرسپولیس کتاب شد

‏. ‏(‏۲۰-‏مهر-‏۱۳۹۸)

کمپین «دو آتیشه» با هدف احیای فرهنگ هواداری و رونق نشر کتابهای کمیک آغاز به کار می‌کند.

به گزارش آرت کافه،مهدی یوسفوندی مدیر نشر خراسان از شکل‌گیری کمپینی به نام «دو آتیشه» از ۲۴ آذر امسال خبر داد. هدف این کمپین ارتقای فرهنگ هواداری فوتبال باشگاهی است و قرار است هواداران فوتبال با کمک کتاب‌های کمیک، با صنعت کمیک ایران آشنا شوند. پیش‌فروش کتاب‌های دوآتیشه با ارائه امتیاز و بسته‌های جوایز ویژه از ۳۰ مهر آغاز خواهد شد.


فرهنگی مهدی یوسفوندی  نشر خراسان    دو آتیشه  استقلال پرسپولیس سپیدرودرشت نساجی قائم شهر سایپا

مهدی یوسفوندی مدیر نشر خراسان درباره رونمایی از پروژه ملی «دوآتیشه» توضیح داد: دوآتیشه بزرگ‌ترین کمپین با موضوع کتاب، نوشت‌افزار و انیمیشن است که تا کنون در تاریخ کشور ما شکل گرفته است. قرار است ۵ میلیون جلد کتاب کمیک برای ۴۱ عنوان کتاب آماده شود، همچنین ۳۰ میلیون قلم نوشت‌افزار و ۴۱ انیمیشن ۲۵ دقیقه‌ای. این پروژه از ۲۴ آذر سال ۹۸ کلید می‌خورد و سه سال و نیم به طول می‌انجامد.

او درباره شکل‌گیری هسته اولیه این طرح گفت: سال ۹۴ بود که تصمیم گرفتیم اولین ناشر تخصصی کتاب کمیک در ایران بشویم. واقعیت این است که حلقه‌های اولیه زنجیره صنایع فرهنگی ما سست است. یکی از اولین حلقه‌ها در تمام دنیا کمیک است و هر کشوری که صعنت کمیک دارد، در سایر صنایع فرهنگی شامل انیمیشن، سینما، مد، بازی و ... موفق‌تر است. نسبت بین کمیک و صنایع فرهنگی نسبت بین دومیدانی و سایر ورزش‌هاست؛ یعنی کمیک هم می‌تواند به نوعی مادر بقیه صنایع فرهنگی لقب بگیرد. چراکه خلق کاراکتر دارد، داستان دارد، ذائقه ایجاد می‌کند و رشد می‌دهد. از نمایشگاه بین‌المللی همان سال استارت زدیم و به این ترتیب حدود ۴۰۰ نفر از افراد مرتبط با کمیک را که شامل علاقه‌مندان به این هنر یا افراد مرتبط با آن بودند، شناسایی کردیم. حتی آماتورها را هم جذب کردیم. در سال بعد یک مدرسه را به صورت آموزشگاه آزاد برای آموزش کمیک راه اندازی کردیم اما با گذشت دو ترم دریافتیم این روند جواب نمی‌دهد و ما باید روند شاگرد و استادی را به کار بگیریم، کاری که الان داریم انجام می‌دهیم.

مهدی یوسفوندی از صنعت کمیک با عنوان «پی‌نما» یاد می‌کند و به‌ عقیده او این واژه بین اهالی این هنر جاافتاده اما برای مردم جامعه ناآشناست.

وی ادامه داد: ما برای بررسی دورنمای صنعت کمیک در ایران، در نمایشگاه کتاب سال ۹۶ یک سوال طرح کردیم: چه کاری می‌توان انجام داد که در بازه زمانی کوتاهی صنعت کمیک در ایران راه‌اندازی شود و مردم آن را بشناسند و بازار داشته باشد؟ما می‌دانستیم اگر در صنعت کمیک حرف داشته باشیم، در سایر حوزه‌ها هم پرتوان ظاهر می‌شویم. بر اساس نتایج آن سوال، به مسیر خود ادامه دادیم.

مدیر نشر خراسان افزود: اگر سه رأس سرمایه‌گذار، نیروی متخصص و مخاطب را داشته باشید صنعت شکل می‌گیرد. کسی باید خوراک تأمین کند و کسانی باید خوراک را تحویل بگیرند. ما نیروی متخصص داریم، پول هم داریم و فقط مخاطب نداریم. طرفدار کمیک داریم ،اما خیلی کم. آنها آثار خارجی می‌خرند و ما به آن‌ها نگفته‌ایم برابر با کمیک خارجی می‌توانید کمیک ایرانی ببینید. پس باید پروژه‌ای تعریف می‌کردیم که هر سه رأس را رشد بدهد.


فرهنگی مهدی یوسفوندی  نشر خراسان    دو آتیشه  استقلال پرسپولیس سپیدرودرشت نساجی قائم شهر سایپا

او در پاسخ به این سوال که بودجه این کمپین چطور تأمین می‌شود گفت: دولت یک سر دارد و هزار سودا. ما نمی‌توانستیم از دولت کمک بخواهیم و باید با عنوان بخش خصوصی جلو می‌رفتیم. می‌دانستیم اگر استارت بزنیم و آدم‌هایی را درگیر و مخاطب کمیک کنیم، بستر برای بهره‌برداری دیگرانی چون ناشران هم ممکن می‌شود و این هیچ اشکالی ندارد. ما می‌خواهیم پروژه را به گونه‌ای جلو ببریم که به اندازه خودمان سهم مان را برداریم. موضوع اصلی این است که ما به پوشش دامنه وسیعی از مردم نیاز داریم و بنابراین از کمک همه استقبال می‌کنیم.

یوسفوندی در پاسخ به این سوال که چرا این کمپین به فوتبال و فرهنگ هواداری ربط داده شده توضیح داد: دغدغه‌ای وجود دارد که مردم آن را در هر شرایطی (در جنگ و صلح، اوضاع اقتصادی روبه‌راه و نابسامان و شرایط سیاسی خوب و بد) پی‌ می‌گیرند و آن ورزش است و گل سرسبد ورزش هم فوتبال؛ به خصوص فوتبال باشگاهی که در طول سال همیشه هست. ما از ابزار هواداری استفاده کردیم تا صنعت کمیک را راه اندازی کنیم. قرار شد یک استفاده دو طرفه شکل بگیرد تا فرهنگ هواداری رشد کند. هدف غایی پروژه این است که ۵ میلیون ایرانی را با هنر کمیک آشنا کند.

مجری کمپین «دو آتیشه» تشریح کرد: ما کل تاریخ باشگاه‌های ایران را از ابتدا تا تابستان ۹۷ بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم کَل‌کَل فوتبال باشگاهی در ایران حول محور ۱۲ تیم است. شعار خاص دارند و به تاریخ باشگاه خود می‌نازند. پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی، سپاهان و ... نمونه‌های برجسته این تیم‌ها هستند و در مقابل تیمی مثل سایپا افتخار دارد، اما کل‌کل هواداری ندارد و نمونه برعکس هم داریم، مثل نساجی مازندران و سپیدرود رشت که به شدت هوادار دارند. این تیم‌ها در شهرهای خود ریشه دارند و نماد آن به حساب می‌آیند.
۳۵ موضوع برجسته هم هست که گاهی به یک کاراکتر خاص ربط دارد و گاهی به یک رخداد که می‌تواند سوژه‌ای برای کتاب کمیک باشد. اگر تاریخ هر باشگاه مرور ‌شود مشخص می‌شود آنها چه موفقیت‌هایی دارند که در دل تاریخ گم شده و اگر هوادارنش به آن نکات توجه کنند، بهترین ابزار کل‌کل را خواهند داشت.این در حالی است که هم‌اکنون فضای ورزشگاه‌های ما از حواشی مضر و کلمات سخیف و زشت پر شده است. هدف ما این است که آن بهانه‌های افتخار را پررنگ کنیم تا هواداران در فرهنگی ایجابی و نه سلبی به ورزشگاه‌ها بیایند.

وی در پاسخ به این سوال که باشگاه‌های فوتبال چه کمکی به این پروژه کرده‌اند؟ پاسخ داد:ما نه ‌فقط در جریان شرایط مالی باشگاه‌های فوتبال کشور هستیم و از آنها توقعی در این زمینه نداریم، بلکه تلاش کرده‌ایم در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی خود برای احیای تاریخ افتخارات باشگاه‌ها قدم برداریم. داستان‌ کتاب‌های دوآتیشه برپایه مستندات واقعی نوشته شده‌اند و کلمه‌ای بدون تحقیق استفاده نشده است. در هر کتاب کاراکترهای ویژه‌ای ساخته شده و داستان‌پردازی متناسب با فضای واقعی شکل گرفته است. لذا ما از باشگاه‌ها فقط حمایت معنوی می‌خواهیم و درآمد این پروژه از اسپانسرهایی خواهد بود که خودش جذب می‌کند.

یوسفوندی خاطرنشان کرد:کتاب‌های دوآتیشه را می‌توان به صورت اپلیکیشن هم روی گوشی نصب کرد و هر صفحه کتاب می‌تواند متحرک شود. فیلم واقعی یا بریده روزنامه مرتبط با سوژه آن صفحه نیز در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد. هوادار هر تیم به کمک این پروژه در یک بستر روایی و داستانی با تاریخ حقیقی و مستند باشگاه محبوب خود آشنا می‌شود و در واقع کمپین دو آتیشه به او می‌گوید، چرا باید به این باشگاه افتخار کرد.
نزدیک به۶۰ نفر در برپایی این کمپین فعالند و دو عنوان اول این کتابها یعنی کتاب «شش‌تایی‌ها»ی پرسپولیس و «چهارتایی‌ها»ی استقلال اواخر پاییز آماده است. پیش فروش از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان انجام می‌شود. خریداران این پیش‌فروش امتیاز ویژه خواهند داشت مثلاً شانس شرکت در قرعه‌کشی و بهره‌مندی از جوایز نقدی و غیره. جوایز معنوی هم داریم، مثل حضور VIP در ورزشگاه و دریافت کتاب با امضای ستارگان محبوب شخص.

در خاتمه، مدیر نشر خراسان اعلام کرد:‌ در روزهای ۲۴ و ۲۶ آذر امسا ل رونمایی کتاب‌ها در مکانی باشکوه با حضور پیشکسوتان باشگاه‌ها انجام خواهد شد. مدعوین این مراسم به قید قرعه از بین کسانی انتخاب می‌شوند که کتابها را پیش خرید کرده باشند.

کمپین «دوآتیشه» با موضوع فرهنگ هواداری از ۲۴ آذر شروع به کار می‌کند و ظرف سه سال و نیم، مخاطب را با کتاب‌های کمیک بسیاری آشنا می‌کند تا به واسطه آن تیم فوتبال محبوب خود را بهتر بشناسند.
@nasrodinmolla