به گزارش آرت کافه، بابک حمیدیان در حاشیه بازدید از سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، این رویداد را مثبت ارزیابی کرد و در این باره گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران معاصرترین رویداد این عرصه است که بسیار مهم و ارزشمند است، البته منظور من از معاصر این است که احتمالاً ۱۵ سال پیش مدیران مسوول و برنامه ریزان فرهنگی این سرزمین پیشبینی نمیکردند که بعد از مدیریت آنها، شاهد یک سونامی مهیب و پرانرژی برای بقا باشیم و نسلی ظهور کند که اتفاقاً این جشنواره را به این شکل گسترده و قدرتمند پیش ببرد.
او افزود: من از نزدیک با این نسل آشنا هستم ،زیرا در سینما با آنها کار میکنم ،اما به نظر من اینکه بخواهیم، تأثیرگذاری جشنواره را با هیجان و صرفاً بر مبنای بالا بودن تعداد فیلمها قضاوت کنیم، درست نیست. به نظر من صرفاً تعداد آثار و استقبال مخاطبان، دلیل بر آینده روشنی برای عرصه فیلم کوتاه نیست ،زیرا ازدحام الزاماً مرا به هیجان نمیآورد.
بازیگر فیلم «مصادره»، تأثیرگذاری انجمن سینمای جوان را غیرقابل انکار خواند و گفت: در سال ۱۳۷۵ از انجمن سینمای جوان، مدرک فیلمبرداری دریافت کردم. در آن زمان و آن سالها، این انجمن بسیار منزوی و در خلوت و خفا فعالیت میکرد، زیرا اواخر دهه ۷۰ امکان چنین ازدحام و فعالیتی نبود. البته همه میدانیم که دلیل این امر چیست و بسیار متأسف هستیم، اما با این اوصاف روند رو به رشد ادامه یافت و امروز نسل جوان ما جای نسل قبلی را گرفتهاند و این عرصه هنوز فعال است.
حمیدیان تصریح کرد: در این نسل افراد خلاق، رؤیاپرداز و با ذوق و انرژی بسیاری دیده میشود، اما امیدوارم برای قضاوت سطح جشنواره، سال بعد نیز صرفاً بر شلوغی این رویداد تأکید نکنیم. مدیران نباید صرفاً به این مباحث افتخار کنند و بگویند که مثلاً در دوره مسوولیت من ۵ فیلمساز کشف شده است. سؤال من از مسوولان این است که چرا نباید ۵۰ فیلمساز کشف شوند؟
او چراغ سینماها را روشن خواند و گفت: من در این بخش از استاد بزرگ عباس کیارستمی و مجید مجیدی صرف نظر میکنم. جدای از این اساتید، به نظر من بخش مهمی از خون و هیجانی که به سینمای حرفهای ما در دنیای معاصر وارد شده، مستقیماً مدیون اصغر فرهادی است.
بازیگر فیلم «به وقت شام» ادامه داد:اصغر فرهادی، خون تازهای به فرهنگ سینما رفتن این سرزمین تزریق کرد. امیدارم ایشان بدانند که چقدر مردم مدیون شخص مستقیم ایشان، برای تپیده شدن قلب سینمای ایران و ایجاد مناسبتی به نام سینما رفتن، هستند. این یعنی چراغ سینماها روشن شده است.
حمیدیان تأکید کرد: خوشبختانه شاهد رشد پردیسهای سینمایی هستیم که البته دیر نیز هست، اما من معتقدم که باید پردیسها به جای اتفاقات بحرانی مانند قارچ در این سرزمین رشد کنند و سر برآورند.
او روند طی شده توسط انجمن سینمای جوان را رو به رشد خواند و گفت: انجمن سینمای جوان تا امروز تپیده است و مدیران دست به دست این دوی ماراتن را طی کردهاند. امروز به واسطه اصغر فرهادی شور و نشاط شده که بسیاری از جوانان با شعار، «من هم از یک شهر کوچک دور میآیم؛ چرا که نه؟» وارد میدان شدهاند و این اتفاق بسیار خوب و خجستهای است.
این بازیگر تصریح کرد: به عنوان یک بزرگتر توصیه میکنم، فیلمسازان و هنرمندان جوان با آرامش و بدون هیجان به سمت مقصد حرکت کنند و نظیر اصغر فرهادی با احساس عمیق ایرانی فعالیت کنند.
حمیدیان، فیلم کوتاه را از جمله علایق خود خواند و گفت: من فیلم کوتاه را بسیار دوست دارم و از سال ۷۷ تا امروز در فیلمهای کوتاه بسیاری بودهام. امسال نیز با خانم فرنوش صمدی کاری اجرا کردم و همواره با آغوش باز کار فیلم کوتاه را میپذیرم.
او از ورود خود به عرصه فیلمسازی خبر داد و افزود: هدف نخست من فیلم کوتاه، مستند و در نهایت فیلم بلند است. امیدوارم با آرامش و احترام، روزی برسد که از بین فیلمسازان جوان دو دوست را مطرح و به سینمای حرفهای وارد کنم.
حمیدیان در پایان از برگزارکنندگان جشنواره تشکر کرد و گفت: برای تمام پیشکسوتان سینمای ایران به خصوص در عرصه بازیگری که در انزوا زندگی میکنند، سلامت آرزو میکنم،زیرا همه ما در سایه بزرگترها به اینجا رسیدهایم. باید به مسوولان و فعالان جشنواره خسته نباشید گفت، زیرا فعالیت دوستان جای خدا قوت دارد که با فراز و فرودهای پیش رو به کار ادامه میدهند.
سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تا ۲۳ آبان ماه در پردیس ملت ادامه دارد.