بعدی
like
محمد آفریده:

جشنواره های خارجی به سینمای مستقل ایران توجه بیشتری دارند

‏. ‏(‏۲۲-‏مرداد-‏۱۳۹۸)

محمد آفریده کارگردان، نویسنده، مدیر سینمایی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم مستقل خورشید معتقد است علیرغم اینکه نگاه های متفاوتی به سینمای ایران از بعد بین المللی می شود، اما تمایل جشنواره های خارجی به سینمای مستقل ایران است یا دست کم این طور وانمود می شود.

به گزارش آرت کافه،محمد آفریده از اعضای شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید با تعریف بحث استقلال در سینما و امور جشنواره ها بیان کرد: استقلال یک امر بیرونی نیست، بلکه یک نیروی درونی و یک تربیت و یک باور است و هر فعالیت و تلاشی که توسط انسان خودساخته و مستقل انجام پذیرد، ماندگارتر و بالنده تر خواهد بود، لذا برگزاری هر رویدادی بیش از اینکه به ظواهر و عوامل بیرونی و کمی آن مربوط باشد به ویژگی های درونی و سازنده موثرین آن مربوط می شود.


سینما محمد آفریده کارگردان  نویسنده   جشنواره فیلم مستقل خورشید

وی در پاسخ به اینکه چگونه می توان با حفظ استقلال یک رویداد سینمایی نظیر جشنواره ها، کیفیت آن را نیز تضمین کرد و در عین حال به گسترش و استمرار آن اندیشید، عنوان کرد: استقلال همیشه با ریاضت و مبارزه همراه است و حفظ آن خون دل ها خواهد برد. این مسیر، مسیر همواری نیست و جدای از تلاش مضاعف و خستگی ناپذیر، فقط با خلوص و عدالت می توان ضامن این کیفیت شد.

آفریده درباره میزان موفقیت جشنواره ها در بعد بین المللی به منظور گسترش تعاملات سینمایی بیان کرد: جشنواره ها یکی از مسیرهای مهم ورود برای همکاری ها و تعاملات سازنده بین المللی است، اما همه مسیر نیست. جدای از اینکه جشنواره ها باید بروز و پویا و سازنده باشد و از تجربه های خلاقانه و ناب بهره ببرد، باید زمینه های دیگر از جمله تولیدات مشترک و ارتباطات عمیق تری را با همه فیلمسازان و دست اندرکاران این حوزه در همه عرصه های بین المللی ایجاد کند. متاسفانه علی رغم ظرفیت های بسیار بالایی که در این مملکت وجود دارد، هنوز ما یک برنامه ریزی جامع، رو به جلو و واقع گرا در این زمینه نداریم و حمایت روشن و مشخصی هم از فعالان این حوزه نمی شود، هرچند تجربه های خوب و گاه منحصر به فردی هم در این زمینه داشته ایم اما این مسیر نیاز به یک عزم همه جانبه و ملی دارد.

وی در پاسخ به اینکه نگاه سینمای بین الملل به جشنواره های دولتی و مستقل ایرانی چه تفاوتی با هم دارد، توضیح داد: در دنیا جشنواره های متعدد و متفاوتی با رویکردهای مختلف چه دولتی و چه غیر دولتی وجود دارد لذا نگاه های بسیار متنوعی از سوی بین الملل به سوی سینمای ما جلب است. اینکه چقدر این جشنواره ها دولتی و یا چقدر مستقل اند را خدا می داند! اما مهم تمایل اکثر این جشنواره ها به سینمای مستقل است یا دست کم این چنین وانمود می کنند. به طور کلی پیچیدگی های حوزه های فرهنگی و مخصوصا بین المللی، نیاز به شناخت و آگاهی دارد.

این مدیر سینمایی با اشاره به این که رسیدن به هفتمین دوره در جشنواره فیلم مستقل خورشید با توجه به استقلال این رخداد نقطه قوت اساسی است، خاطر نشان کرد: برای اظهار نظر درباره هر فعالیت فرهنگی نیاز به یک بازه زمانی و بررسی اثرات آن در مجموعه مرتبط با آن حوزه داریم. کار فرهنگی زمان بر است و آدم های بی حوصله نمی توانند آن را درک کنند. همین مقدار که با توجه به همه مشکلاتی که در فعالیت های فرهنگی مخصوصا سینما وجود دارد، این جشنواره در آستانه برگزاری هفتمین دوره خود است، این باعث خوشحالی و امیدواری است. به نظرم مهمترین دستاورد این جشنواره تاکنون علی رغم اینکه از جایی ردیف بودجه ای ندارد، سرپا بودن آن است.

هفتمین جشنواره مستقل فیلم خورشید، شامل بخش های مسابقه فیلم مستقل تجربه گرا، مسابقه ویدیوآرت، مروری بر سینمای تجربی آلمان و بخش ویژه بازآفرینی شهری، مهر ماه امسال در تهران برگزار می شود.

آدرس سایت جشنواره www.khorshidfilmfestival.com است.
@nasrodinmolla