بعدی
like
معاون هنری وزارت ارشاد درباره «چهارسوی هنر» عنوان کرد:

فضایی برای نزدیک کردن مخاطب و هنرمندان

‏. ‏(‏۱۷-‏بهمن-‏۱۳۹۷)

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بخش «چهارسوی هنر» یازدهمین جشنواره تجسمی فجر دیدار کرد.

به گزارش آرت کافه، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد ‏اسلامی از بخش «چهارسوی هنر» یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازدید کرد و در حالی که کمیت و ‏کیفیت این بخش را با توجه به برگزاری نخستین دوره آن ،دور از انتظار و بسیار پربار توصیف کرد، گفت: به باور من، جشنواره ‏تجسمی فجر دو خاصیت می تواند، داشته باشد؛ نخست می تواند عرصه رقابت باشد به منظور استعدادیابی و دیگری حالت ‏گفت و گویی باشد برای همدلی و نزدیک شدن یک جامعه ای که در یک موضوع، اشتراک دارند.‏


هنرهای تجسمی نمایشگاه  چهارسوی هنر  سید مجتبی حسینی   وزارت فرهنگ و ارشاد ‏اسلامی

وی ادامه داد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر، توانسته هر دو منظور را در موضوع و کارکرد خودش بگنجاند. هم فضای ‏گفت و گوی پیشکسوت ها ، هنرمندان و فعالان هنرهای تجسمی را فراهم کرده و هم فضایی برای بروز استعداد جوان ترها شده ‏است. جشنواره یازدهم تجسمی فجر با اضافه شدن چند بخش، توانست فضای گفت و گو را در این جامعه بسط دهد. ‏یکی از این فرصت ها، فرصت اشتراک نظر و تعامل با بخشی ست که در ترویج و اشاعه هنرهای تجسمی بسیار موثر است.

حسینی بیان کرد: جشنواره با ایجاد بخش «چهارسوی هنر» به یک حلقه کمتر مورد توجه در جامعه تجسمی پرداخت و گالری ‏دارانی که غیر از نقش اجتماعی شان در گسترش بازار اقتصادی می توانند بسیار موثر باشند را به جشنواره دعوت کرد. بنابراین ‏این فعالیت آغاز شد و گالری ها آمدند و این نقش و مسوولیت را ذیل برنامه رسمی به عهده گرفتند. مهم تر آنکه از شهرستان ها نیز ‏گالری هایی در کنار گالری های نامدار و با سابقه تر تهران حضور پیدا کردند و بیشتر هنرمندان خطه خودشان را مورد توجه ‏قرار دادند که همین امر می تواند به خودباوری بیشتر جوانان هنرمند شهرستان ها و عرضه مناسب آثار برسد.‏

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مغفول ماندن حوزه بازار هنر در عرصه هنرهای تجسمی طی سالیان ‏متمادی توضیح داد: ما در هنر توسعه متوازن را تجربه نکردیم. آفرینندگان هنر را زیاد توانستیم پرورش دهیم اما به همان نسبت ‏نتوانستیم دوستداران آن هنر و مخاطبانش را رشد بدهیم. یک وقتی ما فکر می کنیم فرزندمان را به کلاس هنری می فرستیم الزاما ‏به این معنا است که هنرمند شود، در حالی که ما قرار است افرادی را پرورش دهیم که ارزش هنر را درک کنند و بزرگ که شدند ‏بتواند هنر خوب را از بد تشخیص دهد و مخاطب هنر شود. چون این اتفاق نیفتاده بازار هم شکل نگرفته است.‏

وی اضافه کرد: وقتی ما مخاطب هنر را پرورش دهیم، وقتی دیوار آن فرد بزرگ شود و دیواری خالی مقابلش ببیند خالی بودن ‏آن را نمی تواند، تحمل کند و به فکر پر کردنش می افتد و سپس درباره انتخاب اثر گفت و گو می کنند و در ادامه برای انتخاب اثر به ‏گالری ها می روند.‏

حسینی با اشاره به اینکه در سال های اخیر رشد گالری ها نشان می دهد مخاطب هم تا حدودی در حال رشد است، گفت: من تا ۱۸ سالگی که در شیراز بودم ،آنجا به تعداد انگشتان یک دست هم گالری نداشت و تازه برخی از آنها فعال نبودند. امروز همان شهر ۳۵ نگارخانه ‏خصوصی دارد و برخی حتی فروش خارج از ایران دارند و اگر چرخه اقتصاد هنر شکل نگرفته بود تعداد نگارخانه ها به این ‏عدد نمی رسید.‏

وی با تاکید بر اینکه مسوولان باید بی دریغ به هنر توجه کنند، افزود: اگر می پرسیم که چرا موسیقی خوب کمتر در جامعه ‏شنیده می شود، شاید پاسخش این است که جامعه ما موسیقی خوب و معیار را نمی شناسد. ما باید پرورش دهنده مخاطب آگاه باشیم. ‏

حسینی بیان کرد: بیش از انتظار بخش چهارسوی هنر را خوب دیدم. این قدم اول بود و تجربه مشابهی نداشت. شاید برگزاری ‏اکسپوی تهران که یک دهه از تجربه آن می گذرد نزدیک ترین تجربه به این رویداد باشد که آن نیز با امیدهای فراوان برگزار ‏شد، اما به نتیجه نرسید واز طرف شرکت کنندگان و برگزار کنندگان مطلوب نبود. فکر می کنم چیزی شبیه آرت فر و اجتماع ‏نگارخانه ها حلقه بین نگارخانه داری و حراج ها هستند. ‏

وی اضافه کرد: این اتفاق اولین دست آزمون دولت برای تشویق کنندگی نگارخانه ها به اینکه کنار هم قرار بگیرند است و ‏فضایی شبیه آرت فر را شکل بخشیده است و می تواند این آرت فرها منطقه ای در نقاط مختلف ایران برگزار شود.‏

نمایشگاه «چهارسوی هنر» با حضور ۵۳ گالری منتخب ایران و حضور ۲۷۰ هنرمند با ۴۵۰ اثر تا چهارشنبه ۲۴ بهمن از ساعت ۱۲ تا ۲۱ در باغ موزه قصر برپاست .