بعدی
like
غبارنویسی در گالری والی

رضا علی نوری : ون یکاد چینی در بازار ایران عرضه می شود!

‏. ‏(‏۱۳-‏آذر-‏۱۳۹۷)

گالری والی این روزها میزبان غبارنویسی های رضا علی‌نوری با عنوان «مشق دل» است.

به گزارش آرت کافه،این اولین نمایشگاه خوشنویسی علی‌نوری در زمینۀ غبارنویسی است.هنری که او طاقت فرسا، بسیار زمانبر با درآمد کم توصیف می کند.


هنرهای تجسمی رضا علی نوری  مشق دل  گالری والی

غبارنویسی یکی از تکنیک های خوشنویسی است که با ظرافت و پیچیدگی خاصی همراه است. در این گونه خوشنویسی، خط بسیار ریز یا به اصطلاح «غبار» محور کار هنرمند است و دلیل این نامگذاری دیده شدن این خطوط از فاصله دور به شکل گرد و غبار است.

رضا علی نوری درباره این مجموعه گفت: غبار نویسی روی بوم کار بسیار دشواری است. هر اثر حداقل سه ماه زمان می برد که معادل هزار ساعت است و این نمایشگاه ماحصل دو سال تلاش شبانه روزی من است.

وی افزود: در نوشتن غبار باید از قلم خیلی سفت و محکم استفاده شود و از آنجایی که این روزگاران به دنبال راحتی و رخدادهای سریع الوصول هستند دیگر کمتر کسی زمان خود را برای نوشتن این نوع خط صرف میکند، بنابراین این شیوۀ خطاطی در حال فراموشی است.

علی نوری معتقد است در خط غبار به شیوه مختص خود رسیده است، او توضیح داد: نوشتن این نوع خط بر روی کاغذ کار سختی نیست، اما من غبار را روی بوم می نویسم؛ بوم خشک و زیرسازی نشده. برخی از خطاطان به اندازه ای روی بوم رنگ میزنند که مانند کاغذ نرم و منعطف میشود اما ماندگاری خطاطی غبار بر روی بوم زیرسازی نشده خیلی بیشتر است.
از این نوع خطاطی آثاری از زمان قاجار به جا مانده است که از آن میان میت وان به مکتوب مقبرۀ ابوبکر تایبادی اشاره کرد یا مقبرۀ گچی گنبد شیخ احمد جام در تایباد.

او در مورد کاربردهای این نوع خط در گذشته گفت: به عنوان مثال می توان از کبوتر نامه رسان نام برد که اغلب کاغذهایی که به این روش ارسال می شد بسیار کوچک بودند و با خط ریز نوشته می شدند. برای مکتوب کردن قرآن جیبی و نیز اسرار مملکتی هم از غبار نویسی بهره می بردند.
رنگ های به کار گرفته شده در«مشق دل»خیلی متنوع نیست ، بیشتر آثار بر سطحی روشن با رنگ هایی محدود نوشته شده و تعدادی از آثار نیز تک رنگ و به رنگ خاک است.

علی‌نوری در این باره توضیح داد : آثار تک رنگ من در این نمایشگاه به رنگ خاک یا گل ماش است و الهام از کائنات است و تصویر و تصوّر زمین است، برخی از آثار تکرنگ با الهام از اشعار مولاناست که به دلیل عدم تعلق این اشعار به دنیای فانی، آن را مبرا از رنگ می دانم.

او معتقد است هر اثر هنری که خلق می شود در صورتی می تواند موفق عمل کند که مخاطب را متحیر کند. ایجاد حیرت در مخاطب اولین ویژگی است که یک اثر هنری باید داشته باشد.
در اکثر آثار مجموعۀ جدید علی‌نوری حروف به کار رفته در حال چرخش به گرد نقطه ای در مرکز هستند، گاه این چرخش از درون به بیرون و گاه برعکس از بیرون به درون صورت می گیرد. وی گفت: رقص و چرخش حروف حول محوری مرکزی برگرفته از سما مولاناست. در برخی از آثار این چرخش مخاطب را به مرکز تصویر می برد و گویا چاه عمیقی در میان تصویر ایجاد می کند و در برخی دیگر نگاه مخاطب را از مرکز به اطراف می برد و حروف در اطراف مرکز و به جهت عکس می چرخند و از مرکز دور می شوند، گویا تصویر سه بعدی است و در نگاه اول مخاطب را به داخل می کشد.

در آثار علی‌نوری عبارت های پیوسته و کوتاه که اغلب اذکار خداوند هستند با ظرافت و چرخش خاصی به کار رفته این ذکرهای مکرر مدام در حال حرکت و چرخش هستند و گویی رقص به میانۀ میدان، همچون سما را حکایت می کنند: متن آثار من در اغلب موارد ذکر خداوند است مانند حسبی الله، یعنی مرا خدای کافی است و همچنین عبارت هو الله. تابلوهای مولانای من با ذکر هو الحق نوشته شده است. در ضمن تابلوهایی برگرفته از کهکشان ها نیز با کلمۀ مقدس عشق نوشته شده است.

این هنرمند در پایان افزود: متأسفانه مسئله تحریم ها دامن ما هنرمندان را نیز گرفته. ما مرکب خوب برای نوشتن نداریم و باید منتظر شویم مسافرانی از کشورهای دیگر مرکب بیاورند . از طرفی محصولات چینی بازار خطاطی ایران را نیز مصادره کرده و ون یکاد چینی فروخته می‌شود .مردم هم به دلیل قیمت پایین از این محصولات وارداتی استفاده می کنند. با همۀ این مصائب من سعی می کنم از سبک زیبای غبار نویسی محافظت و میراث داری کنم و همچنین اثری ماندگار و جاودانه خلق کنم که پس از مرگم آثارم به جا بماند.

نمایشگاه آثار رضا علی‌نوری با عنوان «مشق دل» تا ۲۰ آذر در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان خدامی، پلاک ۷۲ دایر است.