به گزارش آرت کافه، مهران هوشیار حضور شاخههای مختلف در این دوره را مثبت خواند و در این باره گفت: فکر می کنم فضای تفکیک هنر در ایران هنوز وجاهت دارد و برگزاری بخشهای مختلف هنرهای تجسمی فجر میتواند باعث ایجاد یک شور و نشاط و یک فضای رقابتی برای معرفی برترین هنرمندان جوانی که در این حوزهها فعالیت دارند، شود. در واقع این فضا، میتواند بستری برای عرض اندام هنرمندان خلاق باشد.
دبیر بخش سرامیک یازدهمین جشنواره تجسمی فجر تصریح کرد: امسال من در تیم داوری بخش سرامیک سعی کردم ترکیب به گونه ای چیده شود که موضوع از جنبه هنر معاصر نیز مد نظر قرار داده شود. ما در این بخش تلاش داریم تا آثاری را که در بخش سرامیک به نمایشگاه راه مییابد علاوه بر جنبههای تکنیکی و تفکیکی، دیدگاه معاصر نیز مورد بررسی قرار دهیم.
هوشیار بخش سرامیک را دارای پشتوانه تاریخی دانست و گفت: با توجه به رویکرد تجسمی که در حوزه سرامیک وجود دارد، بخشی نیز به دیدگاهها و دغدغههای معاصر و امروزی هنرمند مربوط است تا به واسطه آن، مفهوم مورد نظر را ارائه دهد. بنابراین گرایش سرامیک از هر دوجنبه مفاهیم سنتی و امروزی برخوردار است.
دبیر بخش سرامیک یازدهمین جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: علاوه بر اینکه ما امسال در داوری آثاری را مورد بررسی قرار میدهیم که ممکن است رویکرد تجسمی و هنر معاصر داشته باشدآ اما دیدگاه سنتی و کاربردی سرامیک نیز یکی دیگر از معیارهایی است که مد نظر هیات داوران ما قرار خواهد گرفت. یعنی وقتی اثری را داریم که به لحاظ کاربردی یک ظرف و عنصر مصرفی است اما از جنبههای زیبایی شناسانه، هویتی و فرهنگ سنتی ما برخوردار است، به عنوان هنر سنتی ایران میتواند مقبول واقع شود و در جشنواره حضور پیدا کند البته آثاری نیز داریم که در رویکرد ظاهری میتوانیم آنها را با نمونههای مجسمهسازی، نقاشی دیواری و یا نقش برجسته مقایسه کنیم. در نتیجه هر دو رویکرد هنر و تجسمی و هم سنتی و کاربردی را در بخش سرامیک شاهد خواهیم بود.
هوشیار درباره حضور نمایشگاه گردانان تعیین شده از سوی جشنواره در شهرستانها نیز بیان کرد: این حرکت نیز یکی از تصمیمات مثبت و مناسبی است که امسال در شورای سیاستگذاری مطرح شد. به طور حتم حضور یک نفر از سمت شورای سیاستگذاری به عنوان نمایشگاه گردان در شهرستانها این امکان را میدهد که تعریف بهتر و جامعتری را از گردآورنده یا کیوریتور در استانها شکل دهیم. ضمن اینکه برگزاری جشنواره فجر را از تمرکزی که در تهران وجود دارد، خارج میکند بنابراین میتوانیم امیدوار باشیم که وقتی میگوییم جشنواره ملی فجر، به صورت واقعی بر جنبه ملی آن تأکید شود.
او ادامه داد: مطمئناً ما هنرمندان با استعدادی زیادی را در شهرستانها داریم که برخی ناشناخته هستند و برخی با وجود شناخته شدن، کمتر تمایلی به حضور در عرصههای رسانهای دارند. بنابراین اگر ما بتوانیم جنبه ملی و فرا مرکزی این جشنواره را پررنگتر کنیم، به دستاوردهای بسیار مناسب و قابل قبولی دست یافتهایم ضمن اینکه هم میتوانیم استعدادهای تازهای را کشف کنیم و هم بحث نمایشگاه گردان میتواند فرهنگسازی و جریان سازی جدیدی را در شهرستانها و مرکز ایجاد کند. البته باید توجه کنیم که این بخش نیز یک اقدام اولیه است و تأثیرات آن را باید در چند سال آینده بررسی و نقد کرد.
هوشیار از برگزاری بخش هماندیشی در راستای افزایش سطح کیفی آثار جشنواره تجسمی خبر داد و گفت: بخش سرامیک به دلایل مختلف، همیشه به لحاظ کمی، کمترین آثار و شرکتکننده را دارا بوده است زیرا با وجود اینکه هنرمندان برجسته بسیاری در این بخش فعال هستند اما بخشی از آنها در حوزه مجسمهسازی به فعالیت میپردازند و برخی نیز در حوزه نقاشی نقش برجسته و ... وارد میشدند. به همین خاطر کمیت این بخش را تحت تاثیر قرار می دهد اگر چه به لحاظ کیفیت شانه به شانه بقیه بود.
دبیر بخش سرامیک یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در پایان افزود: امسال ما با همکاری انجمن سرامیک، یک هماندیشی را ۸ آذرماه در خانه هنرمندان برگزار کردیم تا به واسطه آن بتوانیم برای مشکل کمی و کیفی بخش سرامیک تلاش کنیم. در این هماندیشی ما در راستای ارتقای بخش سرامیک، از همه اهالی هنر و هنرمندان دعوت کردیم که به جشنواره و هنر سرامیک کمک کنند.