بعدی
like

لو‌ییس هوینود،نقاشی که با کشیدن پرتره رییس جمهور ها به شهرت رسید

‏. ‏(‏۲۹-‏بهمن-‏۱۳۹۷)

یک نقاش خیابانی در کشور کوچک آفریقایی بنین پس از آن که شروع به نقاشی روسای‌جمهوری جهان کرد شهرت یافت .

به گزارش آرت کافه به نقل از بی بی سی،لوییس هونیود در روستای کوچک هوه در حومه شهر گرندپوپو در بنین زندگی می‌کند. کشوری کوچک در غرب آفریقا که حالا لوییس برایش شهرت جهانی دست و پا کرده است.


هنرهای تجسمی لو‌ییس هوینود بنین آفریقا ریکو ساکینن

او که برای سال‌ها به نقاشی در و دیوار آرایشگاه‌های روستا مشغول بود، حالا یک نقاش شناخته شده است که از راه فروش پرتره روسای‌جمهور جهان زندگی می‌کند.

به تازگی یک گالری در فنلاند کارهای هونیود را به نمایش گذاشته که بلافاصله برای این نقاش خیابانی شهرت جهانی به همراه آورد.

این نمایشگاه که ۱۴ پرتره رهبران فعلی جهان در آن به نمایش گذاشته شده نامش «روز بد موهای رهبران» است و از دونالد ترامپ و آنگلا مرکل گرفته تا پاپ فرانسیس در میان آنها دیده می‌شوند.

ماجرای پشت برگزاری این نمایشگاه در فنلاند هم به سال گذشته باز می‌گردد که لوییس هونیود پرتره رییس‌جمهور فنلاند را کشید و سفیر این کشور در بنین آن را خریداری کرد.

این نقاش خودآموخته همه نقاشی‌ها را به تنهایی نمی‌کشد. بعد از ماجرای سال گذشته ریکو ساکینین هنرمند فنلادی برای دیدار با لوییس به بنین رفت و این دو در یک پروژه مشترک نقاشی روسای جمهوری را دست گرفتند.

ریکو ساکینن گفت: ابتدا کنجکاو شدم دریابم آیا در کشور بنین هم فرهنگ نقاشی پوسترهای سینمایی نظیر آنچه در غنا دیده می شود وجود دارد یا خیر؟اما بعد که متوجه شدم چنین فرهنگی در میان نقاشان خیابانی بنین وجود ندارد مجذوب نقاشی‌های دیواری لوییس شدم . استفاده از رنگ‌ها و سبک نقاشی لوییس مرا شگفت‌زده می‌کند.

این هنرمند فنلاندی افزود: نوع نگاه پرتره‌های او و پرسپکتیوی که او خلق می‌کند با سبک‌های شاخته شده کلاسیکیسم و سنت رنسانس متفاوت است. از نظر تبلیغ کردن که هدف این نقاشی هاست بسیار موثر است، به طوری که من را به سلمانی می‌کشاند ،حتی با وجود این که کچل هستم.
لوییس خیلی دقیق و منظم است. من هیچ وقت نمی‌توانم موقع نقاشی مثل لوییس لباس‌های پلوخوری بپوشم. در ابتدا این که هیچ کدام از ما زبان آن یکی را نمی‌فهمید مشکل ساز شده بود، چرا که من نمی توانستم نظرم را به لوییس منتقل کنم، اما در حقیقت این عدم ارتباط زبانی سودمند بود چرا که نتیجه نهایی بیشتر شبیه لوییس است تا من.


هنرهای تجسمی لو‌ییس هوینود بنین آفریقا ریکو ساکینن

بدین ترتیب بود که این هنرمند فنلاندی طرح کشیدن پرتره رهبران جهان به سبک نقاشی آرایشگاهی آفریقایی را طرح کرد و لوییس هم دست به قلم برد و آنها را یکی پس از دیگری کشید.

لوییس گفت:تنها سه ماه آموزش رسمی نقاشی دیده ام، اما چون پدرم هم نقاش بود بیشتر فوت و فن را از او آموخته ام.

او نقاشی را از کودکی آغاز کرد و حالا فرزندانش به او کمک می‌کنند. پسر کوچک او قلم ها را تمیز می کند و پسر بزرگ لوییس هم رسما وارد این پیشه خانوادگی شده و نقاشی می‌کند.

رطوبت هوا در روستای هوه باعث می شود زمان بیشتری برای خشک شدن تابلوها صرف شود و قطعی برق هم نقاشی در شب را برای لوییس دشوار می‌کند.

البته همین محدودیت‌ها لوییس را واداشته تا مهارت‌هایش را صیقل دهد ،به طوری که او هر ۱۴ پرتره «رهبران در روز نامرتبی» موهای شان را ظرف یک ماه تمام کند.