بعدی
like

برخی از منتقدان و خبرنگاران ایرانی کی می خواهند بزرگ شوند؟!

‏. ‏(‏۱۵-‏بهمن-‏۱۳۹۸)

انسانیت یعنی اینکه مردم با دیدگاه های مختلف اجتماعی و سیاسی، کنار یکدیگر باشند و زندگی کنند.این ساده ترین و بهترین اصل انسانیت و آزادی است.

آرت کافه-سیدرضااورنگ:معلوم نیست برخی از منتقدان و خبرنگاران ایرانی کی می خواهند بزرگ شده و معنی نقد را درک و فهم کنند.منتقد اول باید به خود فیلم پرداخته و فرم و محتوای آن را بررسی کند،بعد اگر لازم بود به دیدگاه های فیلمساز بپردازد.
متاسفانه پدیده ناپسند تقسیم هموطنان به خودی و غیر خودی،مدت هاست،یعنی از اواسط دهه ۷۰ به رسانه های ایران نیز نفوذ کرده و در حال نابود کردن اصول روزنامه نگاری،خبرنگاری و نقد نویسی است.
تفکر تقسیم افراد به خودی و غیر خودی از آغاز تاریخ ایران باب بوده و انگار خواهد بود.در ممالک دیگر هم وجود دارد،اما نه به این شوری و غلظت!
یک روز چپگراها ابراهیم حاتمی کیا را،راستگرا می خوانند،روز دیگر راستگرا ها،او را چپ می دانند! این چه تفکری است که برخی از خبرنگاران و منتقدان دارند؟!
واقعا به غیر از اینکه تاسف شدید خورد به حال وضعیت امروز رسانه و اهالی آن،کار دیگری از دست کسی بر نمی آید!چرا باید این همه به یکدیگر چنگ و دندان نشان داده و به جسم و جان هم چنگ بزنیم؟
هر فردی یک دیدگاهی برای خودش در زندگی دارد ،به دیدگاه ها باید احترام گذاشت،این اصل اولیه آزادی است. عده ای خود را آزادی خواه می دانند،اما با یک در میلیون اصول آزادی نیز آشنایی نداشته و ندارند!
اگر قرار است دیدگاه ها نقد شوند،راه بهتر و حرفه ای تری نیز وجود دارد.درست نقد کنید تا درست نقد بشوید.
جشنواره قبل، حاتمی کیا اصولگرا بود،این جشنواره شد اصلاح طلب؟! تو را به شرف روزنامه نگاری کمی فکر کنید.خودتان واقعا خنده تان نمی گیرد از این تقسیم بندی های ناعادلانه و غیر حرفه ای؟!این در تضاد کامل با آزادی خواهی و اصول آزادی است.چرا بدون تفکر و تحقیق تیغ نقد از نیام برکشیده و بر سینه و پشت این و آن می زنید؟هرکس که مخالف عقیده ما بود دشمن نیست،کی باید این واقعیت در نهاد برخی نهادینه شود؟
کی دست از چپ و راست بازی می خواهید بردارید،خسته نشدید؟
جای اینکه مدام به سر خود و دیگران بکوبید،مطالعه وتحقیق کنید تا صاحب دیدگاه درست شوید.اگر هم به زعم شما دشمنی وجود دارد،او و افکارش را اصولی و حرفه ای نقد کنید.کجای دنیا منتقدان و رسانه ای ها چشم و گوش بسته و با وابستگی کامل به جناح های چپ و راست آثار هنری را نقد می کنند؟
اگر در فیلم «خروج» حاتمی کیا دیالوگی است که می گوید:«رییس جمهور،رییس همه است» این جای بحث ندارد،در قانون ممالکی که حکومت شان جمهوری است چنین نوشته شده است،مقصر فیلمساز است که با این یک جمله او را خلع درجه کرده و وابسته به این و آن اش می کنید؟ حقیر پیش از این در فیلم های هالیوودی شنیده ام که یکی از کاراکترها عین همین جمله را گفته است.اول قانون اساسی کشور را می خواندید،بعد درباره این دیالوگ جنجال و هیاهو راه می انداختید.یعنی یک دیالوگ احتیاج به این همه سر و صدا راه انداختن و در بوق و کرنا کردن داشت و دارد؟
بزرگ شوید تا بزرگی کنید.مستقل بنویسید تا به شما و قلم تان احترام بگذارند.موضوع، حاتمی کیا نیست،برخی با همه چنین می کنند،چپ و راست فرقی ندارد.
همکاری به اشتباه و دروغ،می گفت نقد یعنی زیر و رو کردن و از بین بردن!واقعا چنین است؟نقد یعنی سره را از ناسره تشخیص دادن،یعنی هم باید از محاسن اثر گفت و هم از معایب.به نقدهای منتقدان دیگر کشورها نگاهی بیندازید و خود به اصل ماجرا پی ببرید.
اگر هنر و سینمای غرب این قدر پیشرفت کرده ،بخش مهمی از آن به خاطر حضور منتقدان منصف و کار بلد و نقدهای درست شان است.
تو را به جان هر کس که دوست دارید و می پرستید،این همه بر طبل تهی تفرقه نکوبید! با یکدیگر بودن چه ایرادی دارد که از هم دور بودن را ترجیح می دهید؟
انسانیت یعنی اینکه مردم با دیدگاه های مختلف اجتماعی و سیاسی، کنار یکدیگر باشند و زندگی کنند.این ساده ترین و بهترین اصل انسانیت و آزادی است.


یادداشت سیدرضااورنگ ابراهیم حاتمی کیا خروج جشنواره هالیوود سینما غرب

@nasrodinmolla