به گزارش آرت کافه،عباس مجیدی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران گفت: بینال هفتم یکی از بهترین بینال های مجسمه سازی بود که با توجه به بضاعت مجسمه سازی ایران برگزار شد. هر چند که همه رویدادها در دل خود نقاط ضعف ها و قوت هایی دارند. به نظر من وقتی تم را منحصر با اندیشه یک فیلسوف می کنیم،این موضوع به نوعی نقض مسئله معاصر بودن است. ما در مسئله معاصر بودن تمام این پارادایم ها را شکسته ایم و دیگر بحث هنر والا به مفهوم گذشته را نداریم.
او افزود: هنرمند می تواند زندگی خودش را در اثرش جاری کند، اما نمی تواند براساس یک نگرش خاص اثری را خلق کند. واکنشی که آدم ها نسبت به وضیعت موجود دارند با هم تفاوت دارد.
کورش گلناری دبیر هفتمین بینال مجسمه سازی گفت: انتخاب تم وضیعت،مصداق بحران جامعه ماست. زمانی که تم بینال هفتم را وضیعت انتخاب کردیم،کم نبودند افراد تم را زیر سوال بردند و از چرایی تم پرسیدند. اگر به تاریخ ایران از دوره قاجاریه به این سو نگاه کنیم درمی یابیم در تمام این مدت ما با بحران وضیعت روبرو بوده ایم.
او افزود: امروزه کتاب های متعددی درباره مجسمه سازی نوشته شده، اما با وجود این نسبت به نظریه و کتاب خوانی بی اهمیت هستیم. اگر بینال های بین اللملی مجسمه را نگاه کنید در می یابید که به هنر در چه ابعادی نگاه می کنند. اما در ایران وضیعت فرق می کند.
گلناری ادامه داد: تم یکی از بحث هایی است که در بینال هفتم بسیار مطرح شد. تم یک موضوع نیست که بخواهیم براساس آن شکل واره تعریف کنیم.تم یک اتمسفر و هیجان است. تم یک افق رو در روست. تم بینال هفتم این افق را پیش روی هنرمند گذاشت تا بیند رویکردش نسبت به این وضیعت خاورمیانه و ایران چیست.
دبیر بینال هفتم با اشاره به چگونگی انتخاب تم وضیعت برای این بینال گفت: این تم با توجه به جلسات متعددی که برگزار کردیم انتخاب شد. با انتخاب این تم می خواستیم ببنیم هنرمند ان مجسمه سازموضع و استراتژی شان نسبت به روزگاری که در آن زندگی می کنند٬ چیست.
این مدرس دانشگاه با بیان این مطلب که تم محدودیت نیست عنوان کرد: یکی دیگر از مواردی که در نشریه تندیس پیرامون بینال مجسمه سازی مطرح شد٬ این بود که باید در بینال هم تم وضیعت مطرح می شد و هم تم آزاد. تا هنرمندانی که نمی خواستند با این تم اثر خلق کنند هم بتوانند در این رویداد شرکت کنند. واقعا من متوجه نمی شوم آزاد یعنی چه؟ آزاد یعنی که ما فکر و اندیشه نداریم و ذهن مان خالی است.
او افزود: نقدهای متعددی نسبت به تم بینال هفتم صورت گرفت٬ به نظرم این انتخاب بسیارهوشمندانه بود و براساس زمان و مکان اتفاق افتاده بود و ما در این تم٬ موقیعت مان را در منطقه خاورمیانه و کشور ایران تم می توانستیم ببینیم.تم وضیعت ابهامی در خودش مستتر دارد که برای بسیاری از مصادیق جواب می دهد. استیمنت بسیاری از هنرمندانی که در این رویداد شرکت کردند خود به تنهایی یک اثر هنری عمیق و تاثیر گذار بود.
صبا سبطی عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران گفت: هدف ما این است که به بینال مجسمه سازی ازنقطه نظر پژوهشی نگاه کنیم.مسئله مهم این است که تم دریک رویداد چگونه مطرح شود و درباره جایگاه و تاکید آن بحث شود و برگزاری نشست های پژوهشی پیرامون بینال کمک می کند که با شناخت نقاط ضعف خود در دوره آتی بهتر بینال را برگزار کنیم.