بعدی
like
طیبه سیاوشی شاه عنایتی خواستار شد:

رسیدگی به بحث پول‌های کثیف در سینما بر اساس قانون مبارزه با پولشویی

‏. ‏(‏۲۷-‏بهمن-‏۱۳۹۷)

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است هیاهو و جنجال درباره پول‌های کثیف در سینما ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه را بالا می‌برد و خواستار گزارش صریح و شفاف قوه قضاییه در این خصوص شد.

به گزارش آرت کافه به نقل از خانه ملت،طیبه سیاوشی شاه عنایتی درباره بحث پول‌های کثیف در سینما گفت: وجود پول کثیف در سینما را نمی‌توان به ضرس قاطع مطرح کرد، زیرا اشاره دادستان تهران به این موضوع نیز فقط در مورد یکی از سریال‌ها بود؛ البته قرار بود بعد از دستگیری تهیه کننده سریال در این باره توضیح داده شود که چنین اتفاقی نیفتاد.


سینما طیبه سیاوشی شاه عنایتی پول های کثیف مجلس جشنواره فیلم فجر

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه در فضای مجازی، رسانه‌ها، مردم و ...در مورد پول‌های کثیف در سینما صحبت می‌شود، دلیل بر اثبات آن نیست، ضمن آنکه بر طبق قانون مبارزه با پولشویی باید اصل را بر صحت تعاملات مالی در سطح سینما گذاشت ،مگر آنکه خلاف آن ثابت و مشخص شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: قانون مبارزه با پولشویی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و بر طبق آن، دستگاه قضایی برای بررسی و رسیدگی به مباحث کیفری این موضوع ورود می‌کند؛ ضمن آنکه در دستگاه‌های دولتی نیز آیین‌نامه‌ها و مقررات دیگری وجود دارد که باید در این زمینه بر اساس آن عمل شود.

وی تاکید کرد: آن دستگاهی که می‌تواند شفاف و صریح ورود کرده و رد پای پول‌های کثیف در سینما را اثبات کند، قوه قضاییه است؛ بنابراین باید حداقل در مورد یک مصداق گزارش دهد تا افکار عمومی را از مشوش بودن در این خصوص خارج کند.

این عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به طرح بحث پول‌های کثیف در سینما در نشست‌های مطبوعاتی فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر توضیح داد: در نشست فیلم «تختی» خیلی صریح و روشن گفته شد چه کسانی و چه میزان سرمایه‌گذاری کردند؛ حتی بنیاد سینمایی فارابی نیز پیش قدم شد و درمورد ۱۲ فیلم تولیدی خود، سرمایه‌گذاران و مباحث مالی آن به وضوح صحبت کرد.

سیاوشی افزود: اگرچه بر اساس اظهارات دادستان تهران چند پرونده در این خصوص در دادسرا باز است و این مسئله را نمی‌توان در سینما انکار کرد ،اما دامن زدن به آن بدون اشاره به مصادیق و راه انداختن هیاهو و جنجال باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه سینما بالا رود و این عرصه به عنوان یکی از قوی‌ترین‌های بخش‌های اقتصاد فرهنگ به شدت آسیب بیند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار اجرای قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های موجود در این خصوص شد و گفت:علاوه بر ضرورت ورود قوه قضاییه در این زمینه، دیگر دستگاه‌های ناظر مانند کمیسیون فرهنگی مجلس که در این حوزه به شکل تخصصی بر اجرای قوانین نظارت دارد، باید اظهار نظر روشنگرانه و کارشناسی‌شده داشته باشد تا هم کمترین آسیب به سرمایه‌گذاری در سینما زده شود و هم فرصت اجرای قوانین مرتبط با مبارزه با پولشویی فراهم آید.