
موریکونه همواره آهنگسازی سریع بوده و قدرت شگرفش در ارکستراسیون او را به گزینهای ایدهآل برای کارگردانان سینما بدل ساخت. او در اواخر دهه ۶۰ همراه دوست قدیمیاش سرجیو لئونه با سهگانه «خوب، بد، زشت»، «به خاطر یک مشت دلار» و «به خاطر چند دلار بیشتر» و سپس «روزی روزگاری در آمریکا» و «روزی روزگاری در غرب» وسترن ایتالیایی را به جهانیان شناساند و صدایی کاملا جدید و غیرهالیوودی را به علاقه مندان سینما عرضه داشت. به جرات موریکونه را میتوان پدر ارنجمان جدید در عصر حاضر دانست. او با شتاب بی نظیری با بزرگ ترین کارگردانان سینمای اروپا و هالیوود همکاری کرد و تا کنون بالغ بر ۴۰۰ موسیقی فیلم ساخته است. موریکونه همچنین ۱۰۰ اثر ارکسترال کلاسیک و دهها تصنیف و ترانه برای خوانندگان مهم ایتالیا تصنیف و تنظیم کرده است.
موریکونه را میتوان در کنار جان ویلیمامز از آخرین اسطورههای زنده موسیقی فیلم نامید. وی تا کنون برنده بیش از ۷۰ جایزه معتبر بینالمللی شده است و در طول ۶۰ سال فعالیت هنری کارنامهای را از خود به جا گذاشته که به جرات هیچ آهنگسازی در تاریخ موسیقی و به ویژه موسیقی فیلم توان رقابت با آن را ندارد. وی امسال در نودمین سال زندگی خود تصمیم دارد آخرین کنسرتش را برگزار و بسیاری از آثار خاطرهانگیز خود را رهبری کند. از ماندگارترین آثار وی میتوان به «افسانه ۱۹۰۰»، «سینما پارادیزو»، «نبرد الجزایر»، «حرفهای»، «دار و دسته سیسیلی ها»، «دست نیافتنیها»، «حال همه ما خوب است»، «ماموریت»، «خسارات جنگ»، «هشت نفر نفرت انگیز»، «ماموریت به مریخ»، «باگزی»، «خط آتش»، «خوب بد زشت»، «به خاطر یک مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر»، «روزی روزگاری در غرب»، «روزی روزگاری در آمریکا»، «مالِنا»، «کیمادا»، «خانه به دوش»، «کلید»، «شبح اپرا»، «قتلهای قطار شب»، «کالبدشکافی»، «قلعه کابوس»، «که مردنش را دید؟»، «مرد چاق و پسر بچه»، «شهر شادی»، «اِفشا کردن»، «دوره دیزنی»، «آتشی مزاج»، «هملت»، «ماجرای عاشقانه»، «گرگ»، «چرخش» و دهها اثر دیگر میتوان اشاره کرد.
نشست پژوهشی موسیقی فیلم با نام اِنیو موریکونه، آهنگسازی چندزبانه، پنجشنبه ۲۹ فروردین ساعت ۱۷ در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور کلیه علاقه مندان در این برنامه آزاد است.