بعدی
like
سرمایه گذاری با چک های بی محل!

مقصر اصلی توقف «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله است

‏. ‏(‏۲۱-‏دی-‏۱۳۹۸)

ای کاش نعمت الله این قدر اصرار نداشت تا خودش تهیه کنندگی را بر عهده داشته باشد.ای کاش می دانست که تعادل برقرار کردن میان دخل و خرج یعنی چه!ساده تر از حساب «دو دو تا چهار تا» داریم که از عهده آن هم برنیامد؟!

آرت کافه-سیدرضااورنگ:تهیه کنندگی فن و هنری است که هر کسی از عهده آن برنیامده و نخواهد آمد.هر فردی نمی تواند کارتی به دست بیاورد و علم تهیه کنندگی در دست بگیرد!
تهیه کنندگی داشتن سرمایه و توانایی مدیریت را در کنار هم می خواهد،اگر هم کسی تمکن مالی نداشت،باید آن قدر مدیریت قوی داشته باشد که سرمایه گذاران بتوانند به وی اعتماد کنند.
حمید نعمت الله برای ساخت فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» دست به دامن محمدصادق رنجکشان می شود،وی نیز حسن ظن نشان داده و با توجه به برآوردی که نعمت الله تهیه کرده بود،سرمایه ای را که او برای شروع و پایان پروژه اش احتیاج داشت،تمام و کمال در اختیارش گذاشت.این وظیفه سرمایه گذار بوده که به گفته خود نعمت الله به نحو احسن انجام شده است.
همه چیز به خوبی پیش می رفت که ناگهان در نیمه های راه فیلمبرداری ،حمید نعمت الله خبر از توقف پروژ به خاطر کمبود بودجه داد!این قابل قبول نبوده و نیست.کسی که خود را تهیه کننده می داند و کارت در دستش جابه جا می کند،چگونه نتوانسته یک برآورد ساده را انجام دهد؟مطمئنا برای تنظیم برآورد مشاور و کمک هم داشته است،ایراد کار کجاست؟
به احتمال زیاد نعمت الله و مشاورانش پیش خود فکر می کردند که محمد صادق رنجکشان، ماشاءالله پولش از پارو بالا می رود،بنابراین اگر پروژه دچار کمبود شد،جای نگرانی نیست،زیرا دست گشاده رنجکشان بودجه آنان را نوازش خواهد داد! غافل از اینکه سرمایه گذار این فیلم،فردی است که حساب و کتاب را می داند و حاضر نیست بیشتر از قرارداد منعقد شده،حتی ریالی بدهد.
مطمئنا حق با سرمایه گذار بوده که از دادن پول اضافی خودداری کرده است.اگر فیلم طبق برآورد و زمانبندی پیش می رفت،چنین اتفاقی نمی افتاد،زیرا دستمزد بازیگران،عوامل،اجاره وسایل فیلمبرداری،پذیرایی و غیره مشخص بود و هیچ تغییری در آنها در ایام فیلمبرداری به وجود نیامده بود.دلار نیز بالا نرفته و بنزین نیز هنوز گران نشده بود.با این حساب چرا باید دچار کمبود مالی شده باشند؟!شنیده شده کارگردان زمان فیلمبرداری را بی دلیل طولانی کرده و در طول کار بسیار زمان «پرتی» داشته است.اگر دلیل دیگری نباشد،به این دلیل دچار کمبود بودجه شده اند.در این مهم نیز مقصر حمید نعمت الله است که با فن تهیه کنندگی آشنایی نداشته.
نعمت الله و دوستان شاید فکرش را هم نمی کردند رنجکشان دست یاری دوباره آنان را پس بزند،برای همین غافلگیر شده و سعی کردند با جنجال رسانه ای سرمایه گذار را تحت فشار قرار دهند،اما نتوانستند!
دیری نگذشت که نعمت الله اعلام کرد سرمایه گذار جدیدی وارد پروژه شده و با پس دادن پول رنجکشان حاضر است کمبود ها را نیز جبران کند.نام این سرمایه گذار جدید عباس نادران بود.این بار نیز حمید نعمت الله چشم بسته وارد گود شده و بدون اینکه تحقیق کند تا مطمئن شود سرمایه گذار جدید دارای چنین تمکن مالی هست یا خیر با وی به توافق رسیده و قرارداد امضا کرده است.
خود نعمت‌الله گفته است: عباس نادران به پروژه اضافه شد که کمبود بودجه را تامین کند، ولی تعهداتش را انجام نداد!
نعمت الله با چه تضمینی مطمئن شده بود نادران می تواند تعهداتش را انجام دهد؟
وی همچنین اعتراف کرده: سرمایه‌گذار اصلی کار، تمام تعهداتش را انجام داد . ما از همکاری با محمدصادق رنج‌کشان راضی بودیم و ایشان هم بدقولی در تامین هزینه‌ نداشت، اما هزینه‌ها افزایش یافت ،به همین دلیل به دنبال اضافه کردن سرمایه‌گذار جدید رفتیم، اما ورود نادران وضعیت این پروژه را وخیم کرد.
نعمت‌الله همچنین با اشاره به برگشت خوردن اولین چک عباس نادران گفته است: ایشان حتی شرط کرد که اسمش به عنوان تهیه‌کننده بیاید، ولی در مقابل به تعهداتش برای تامین سرمایه عمل نکرد و چکش برگشت خورد!
اهمال کاری ها و ناتوانایی نعمت الله برای تهیه کنندگی این فیلم،موجب شد «قاتل و وحشی» به جشنواره نرسد و در حسرت سودای سیمرغ بماند!
اگر سرمایه محمدصادق رنجکشان را کامل به او بازگردانده باشند،یعنی حق خود را واگذار کرده است،اما اگر حمید نعمت الله به تعهد خود عمل نکرده باشد،رنجکشان همچنان صاحب این فیلم محسوب می شود.
اشتباه و اهمال مهلک نعمت الله باعث شد،هم فیلمش از گردونه جشنواره فجر خارج شود و هم به محمد صادق رنجکشان خسارت وارد شود.
ای کاش نعمت الله این قدر اصرار نداشت تا خودش تهیه کنندگی را بر عهده داشته باشد.ای کاش می دانست که تعادل برقرار کردن میان دخل و خرج یعنی چه!ساده تر از حساب «دو دو تا چهار تا» داریم که از عهده آن هم برنیامد؟!
ای کاش تهیه کنندگی کار را نیز به محمد صادق رنجکشان می سپرد تا وی با قدرت مدیریتش پروژه را با همان مبلغ پیش بینی شده به سرانجام می رساند .


یادداشت سیدرضااورنگ محمدصادق رنجکشان حمید نعمت الله  قاتل و وحشی

@nasrodinmolla