بعدی
like
رییس اتحادیه شیشه و آینه تهران:ساخت سیمرغ جشنواره در داخل ایران به صرفه نیست

جنجال های شیشه ای در عرصه رسانه ها و سینمای ایران!!!

‏. ‏(‏۳۰-‏دی-‏۱۳۹۷)

مسوول اتحادیه شیشه و آینه تهران تاکید دارد ساخت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در داخل کشور با توجه به دستگاه‌های خاصی که برای ساخت آن نیاز است، مقرون به صرفه نیست.

محمدعلی قنبری مسوول اتحادیه شیشه و آینه تهران ، در واکنش به انتقاداتی که به ساخت سیمرغ جشنواره در خارج از کشور مطرح می شود، گفت: حرف‌های دبیر جشنواره درست است، برای ساخت این سیمرغ‌ها دستگاه‌های مخصوصی لازم است که باید وارد کرد، اما نکته این است که برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست که برای ساخت ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ نمونه از آن در طول یک سال این دستگاه‌ها را وارد کند.


سینما محمدعلی قنبری  اتحادیه شیشه و آینه تهران    سیمرغ  جشنواره فیلم فجر

او با بیان اینکه این محدودیت تنها مربوط به سیمرغ‌های جشنواره نیست، افزود: موارد مشابه دیگری هم هست که مجبور هستیم از خارج از کشور وارد کنیم چون نمی‌توان برای یک پروژه‌ای که محدود به چند عدد تندیس یا کالایی خاص است اقدام به خرید دستگاه‌های گران کرد.

رییس اتحادیه شیشه و آینه تهران ادامه داد: کاری که در بخش شیشه در داخل کشور انجام می‌دهیم مربوط به شیشه‌های ضدگلوله یا شیشه‌های ۱۹ میلیمتری و تراش دادن است، اما ساخت سیمرغ‌های جشنواره فجر یک کار خاص است و با دستگاه‌هایی که در صنف ما وجود دارد امکان ساخت آنها وجود ندارد.

قنبری به انتقادات هم اشاره ای کرد و گفت: از بعد احساسی و غرور ملی می‌توانیم بگوییم بهتر است این سیمرغ‌ها در داخل کشور ساخته و تولید شوند و این نگاه خوبی است اما در بسیاری از مراکز حساس کشور قطعات و وسایلی داریم که از خارج از کشور می‌آید چون یا مقرون به صرفه نیست یا توان ساخت داخلی آن وجود ندارد.

او افزود: حتی در همین صنف شیشه و آینه ما مجبوریم رنگ پشت آینه یا تلق وسط شیشه جلوی اتومبیل را از خارج بیاوریم. پس نباید حساسیت ایجاد کرد چرا فلان چیز از خارج وارد می‌شود.

قنبری تاکید کرد: معتقدم کسانی که این انتقادات را مطرح می کنند برخوردی کاملا احساسی دارند، ولی به لحاظ توانایی داخل و صرفه اقتصادی نمی‌توان برای ساخت ۳۰ یا حتی ۱۰۰ سیمرغ دستگاه‌های خاص و گران آن را وارد کشور کرد.

ساخت سیمرغ جشنواره فیلم فجر در خارج از کشور با انتقاداتی همراه شده است. این درحالی‌است که بنا به گفته ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره، سیمرغ بلورین به خاطر شکل یک تکه و کریستالی آن نیازمند دستگاه های خاصی است که در داخل کشور وجود ندارد و برای تولیدکنندگان داخلی نیز مقرون به صرفه نیست برای ساخت ۳۰ سیمرغ در طول یک سال آن ابزار و امکانات را وارد کشور کنند.

آرت کافه:سال هاست این سیمرغ های شیشه ای در خارج از ایران ساخته می شود و همه این حقیقت را می دانند.معلوم نیست جنجال سازی برای این موضوع فرعی و خارج از دید برای چیست؟اینکه ارزش معنوی جایزه سیمرغ بالا برود مهم است یا جنس،اندازه و محل ساخت آن؟!این هوچیگری ها فقط از ناحیه کسانی صادر می شود که با سیاست درهای باز وارد عرصه مطبوعات شده اند.خبرنگار خبره و صاحب دانش باید مسائل مهم تر و ارزشمندتری را مطرح و پیگیری کند.
پاسخ دادن به این هوچیگری توسط دبیر جشنواره یک اشتباه استراتژیک بود.مشاوران داروغه زاده باید وی را راهنمایی می کردند که هر حاشیه ای ارزش پاسخ دادن ندارد.نبود مشاور کارکشته و آگاه باعث بروز این گونه اشتباه های استراتژیک شده و می شود.
خبرنگاران گرامی نیز توجه داشته باشند، کار آنان موشکافی در امور جشنواره،بیان مشکلات و دادن راهکار برای بهبود این رویداد است،نه سنگ اندازی و متلک پرانی.هرچقدر شما قوی تر و آگاه تر باشید،مدیران بیشتر حواس شان به کار خواهد بود.طرح مسائل فرعی،رفتن به حاشیه و زدن به جاده خاکی است که نه فایده ای برای شما دارد و نه نفعی برای جشنواره فیلم فجر.
امیدواریم که دیگر شاهد جنجال های شیشه ای در عرصه رسانه ها و سینما نباشیم.