به گزارش آرت کافه،در ابتدای این جلسه امیر پوریا، منتقد و مدرس سینما، سخنرانی کوتاه را با توضیحی درباره حضور علی عباسی در سینمای پیش از انقلاب شروع کرد و گفت: واقعیت این است که عباسی هیچ شباهتی به بقیه تهیهکنندگانی که در آن سالها صرفاً فیلم تولید میکردند نداشته؛ او کارهای فرهنگی را با نوشتن در روزنامهها و مجلههای سینمایی شروع کرد و بهتدریج و بدون پارتیبازیهای مرسوم و متداول برنامههای تلویزیونیای ویژه سینما راه انداخت که در تاریخ تلویزیون بینظیرند. بعد هم وقتی پا به عرصه تهیه فیلم گذاشت از همان ابتدا میدانست میخواهد چه نوع فیلمهایی را تولید کند، اما خبر نداشت که در سالهای بعد اسیر حسادت همکارانی میشود که دفترهای تولید فیلمشان در محله اربابجمشید بود و از دفتر او که در بلوار الیزابت راه افتاده بود دل خوشی نداشتند.
بعد از این، قصیده گلمکانی، مؤلف کتاب چند کلمهای درباره آشنایی خودش با عباسی گفت و توضیح داد : ترجیح میدهد بهجای هر حرف دیگری فیلم کوتاهی را که سالها پیش به شکل آماتور ساخته و برای عباسی ساخته نمایش دهد؛ فیلمی بهنام «سیبهایی برای درخت آلو» که از یک نظر به کتاب شبیه است؛ در هر دو مؤلف و سوژه همزمان درگیر ماجرا هستند. بخشهایی از گفتوگوهای گلمکانی با عباس کیارستمی، جلال معیریان، مسعود کیمیایی، علیرضا داوودنژاد و پرویز نوری هم در این فیلم بود.
علیرضا محمودی منتقد و محقق سینما، بعد از نمایش فیلم در سخنرانی کوتاهی به شرح سینمای ایران در سالهای دور پرداخت و گفت: در دل سینمای آن سالها که سالهای رونق سینمای ایران بود و فیلمهای مختلفی در ژانرهای مختلف ساخته شده و روی پردهی سینما میرفتند، علی عباسی یکی از معدود آدمهایی بود که هوش و ذکاوت بسیاری داشت و میدانست اگر فیلمی فروش بالایی نداشته باشد امکان ادامه کار نیست و باید فیلمهای دیگری هم تولید کند که فرصت تهیه فیلمهای فیلمسازان جوان موج نویی را هم داشته باشد.
در پایان مراسم علی عباسی و قصیده گلمکانی نسخههایی از کتاب را برای علاقهمندان امضا کردند. کتاب «علی عباسی تقدیم میکند: روایت یک کابوس سیساله» را نشرچشمه منتشر کرده و بهزودی چاپ دوم آن به بازار میآید.