بعدی
like
سعید خانی:

قدرت سینماداران زیاد است، چون با هم متحدند

‏. ‏(‏۶-‏شهریور-‏۱۳۹۸)

بین تولید و توزیع باید یک بالانسی وجود داشته باشد، ضمن اینکه به ژانرها هم باید دقت کرد.

به گزارش آرت کافه،مشکل اکران فیلم ها در سینماهای ایران با وجود داشتن فرمولی ساده،همچنان برای تهیه کنندگان و وزارت ارشاد دردسر آفرین است.عده ای عقیده دارند باندهای سینمایی همه چیز را در اختیار دارند و با نفوذ خویش اکران سینمای ایران را در دست گرفته و به دیگران اجازه عرض اندام نمی دهند.وزارت ارشاد نیز در این زمینه موضعی خنثی و انفعالی دارد.پیرامون این موضوع نظر سعید خانی تهیه کننده و پخش کننده را جویا شده ایم که می خوانید:


سینما سعیدخانی سینمادار وزارت ارشاد اکران

چه راهکاری برای رعایت اکران عادلانه فیلم ها وجود دارد؟
- به نظر من مثل سینمای آمریکا نباید همه فیلم های مان اکران شوند.ما فکر می کنیم هر فیلمی که می سازیم باید اکران شود، حالا لزوماً نباید این اتفاق بیفتد،چون خیلی از فیلم ها واقعاً سینما نیستند و با ظرفیت موجود حداکثر می شود ۷۰-۸۰ فیلم اکران کرد،مگر اینکه این ظرفیت سه برابر شودکه قطعاً به این زودی ها اتفاق نمی افتد.پردیس های خوبی راه افتاده در تهران و شهرستان ها،ولی ما حداکثر می توانیم ۷۰ فیلم اکران کنیم، به همین خاطر بین تولید و توزیع باید یک بالانسی وجود داشته باشد، ضمن اینکه به ژانرها هم باید دقت کرد.مثلاً می بینیم یک سال ۵۰ فیلم کمدی و یک سال ۵۰ فیلم تلخ ساخته می شود.در واقع باید سالی ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت سینما کمدی باشد،درصدی ملودرام ،کودک و ژانرهای دیگر.

چرا وزارت ارشاد قاطعانه با سینماداران درخصوص اکران ناعادلانه فیلم ها برخورد نمی کند؟
- قدرت سینماداران زیاد است، چون تنها صنفی هستند که با هم متحدند ،ولی بحث این است که هزینه سینما هم بالا رفته است.هزینه یک لامپ پروژکتوری که یک میلیون و پانصد هزارتومان بود، الان شده ۶ میلیون.آنها نیز هزینه های شان بالا رفته ،دست دولت نیست که بخواهد دخالت کند.

به نظر شما چرا از۳۲ دفتر پخش فیلم تعداد معدودی فعال و بقیه بیکارند؟
- به دلیل اینکه دفاتر پخش هم اکتیو نیستند.الان در خانه فیلم من هستم،آقای ساداتیان و آقای رادان و شرکت ایران نوین آقای علم الهدی،یک تیم تشکیل داده ایم.دیگر دفتر مثل قدیم نیست. شما یا یک انباردار بخواهی فیلم پخش کنید.الان دفتر نیاز به نیروی انسانی دارد، نیاز به اتاق فکر و تیم تبلیغاتی دارد،یعنی دفتر پخش باید به روز باشد.مثل قدیم نیست شما بخواهی با یک آبدارچی فیلم پخش کنید،هزینه می خواهد. شما باید نقدینگی داشته باشید تا پول پیش بدهید به فیلم ها.به همین دلیل لزوماً و اساساً الان سینما در بهترین حالت سالی ۳۰۰ میلیارد می فروشد که سهم دفاتر پخش ۱۵۰ میلیارد است، ولی ما بیشتر از ۱۰ تا دفتر پخش لازم نداریم.
در بخش مواد غذایی شما بروید به یک مغازه ۱۰۰۰ نوع جنس وجود دارد، ولی ما حداکثر ۷-۸ پخش کننده داریم، تازه آن ۱۰۰۰ نوع جنس دارد و ما فقط ۱۰۰ فیلم،لذا ۱۰ دفتر پخش داشته باشیم کافی است.

چرا وزارت ارشاد براساس تاریخ صدورپروانه نمایش، فیلم ها را به نوبت اکران نمی کند؟
- می شود این کار را انجام داد، ولی براساس نوبت اکران یک اتفاقی ممکن است بیفتد، یک دفعه شاید ۵ فیلم ضعیف با هم اکران شوند.آنجا باید یک کارگروهی مشخص شود که آیا این فیلم قابلیت اکران دارد یا ندارد؟یعنی نه اینکه لزوماً پروانه سینمایی گرفته شده و همزمان ۷ فیلم بد اکران شوند. در همین تابستان و در اکران همین دو ماه گذشته، فیلم قوی اکران نشده ،ولی بقیه فیلم ها نیز نمی فروشند. این نیست که در مسابقه فوتبال مثلاً به تیمی بگوییم دفاع نگذارید،اجازه بدهید من بروم گل بزنم، بقیه فیلم ها هم می فروشند!
فکرمی کنم این طرح،طرح خوبی است و یکباره ۵ فیلم ضعیف باهم اکران نمی شوند.
@nasrodinmolla