بعدی
like
سید رضا اورنگ:

ضعف سینمای اقتباسی در ایران به‌خاطر ضعف ادبیات است

‏. ‏(‏۱۷-‏آذر-‏۱۳۹۸)

یک مدرس سینما علت ضعف سینمای اقتباسی در ایران را به‌خاطر ضعف ادبیات دانست و گفت: به‌عنوان یک فیلمنامه‌نویس هرگاه می‌‎خواهم فیلمنامه‌ای اقتباسی از یک اثر ادبی بنویسم، نمی‌توانم چراکه کمبود دیالوگ و فضاسازی در این آثار وجود دارد و مجبور می‌شوم به تخیل خودم رجوع کنم.

به گزارش آرت کافه،سید‌رضا اورنگ فعال پیشکسوت رسانه‌ای و مدرس سینما در گفت‌وگو با دفاع‌پرس، با اشاره به ویژگی‌های سینمای اقتباسی عنوان کرد: ما، در گذشته مردم قصه‌گو و قصه‌شنوی خوبی بوده‌ایم ،درحالی که امروزه شرایط فرق کرده و دیگر چنین نیستیم.


سینما سیدرضااورنگ هالیوود فیلمنامه قصه اقتباس سینما رمان جنگ و صلح

وی به حجم بالای آثار اقتباسی سینمای هالیوود اشاره کرد و گفت: بخش فیلمنامه اقتباسی و فیلمنامه اورجینال همواره در سینمای هالیوود دارای اهمیت بوده و هست. آنها کتاب‌هایی دارند که قصه را به‌صورت تصویری بیان کرده است. ما در بخش خاطرات دفاع مقدس نیز تصویری کار نکرده‌ایم. نویسنده در کتاب می‌تواند خیلی از اتفاقات حسی را ذکر کند تا مکانی که خاطره‌ در آن رخ داده برای مخاطب تداعی شود ،درحالی که در کتاب‌های ما چنین نیست و حتی دیالوگ مناسب هم وجود ندارد.

این مدرس سینما افزود: من به‌عنوان یک فیلمنامه‌نویس هرگاه می‌‎خواهم فیلمنامه‌ای اقتباسی از یک اثر ادبی بنویسم، نمی‌توانم چراکه کمبود دیالوگ و تصویر در این آثار وجود دارد و مجبور می‌شوم به تخیل خودم رجوع کنم. رمان و خاطرات دفاع مقدس نیز باید تصویری باشد. حرف زدن در کتاب به معنی دیالوگ نیست، دیالوگ چارچوب مشخصی دارد و باید شخصیت‌ پردازی داشته باشد و داستان را پیش ببرد. رمان‌های ما دیالوگ و تصویر ندارند، بنابراین نمی‌توان از آنها اقتباس کرد.

اورنگ عنوان کرد: منظور از اقتباس روایت نعل به نعل کتاب در فیلمنامه نیست. شاید یک شخصیت در کتاب اضافی باشد و لازم باشد فیلمنامه‌نویس آن را حذف کند و شخصیت دیگری اضافه کند. ما وقتی یک رمان می‌خوانیم باید بدانیم کجا و با چه کسی همراه هستیم و مکان‌ها و افراد را به خوبی تصور کنیم؛ از چنین کتاب‌هایی می‌توانیم فیلم اقتباسی داشته باشیم. رمان‌های دفاع مقدس تصویری و دارای دیالوگ و شخصیت‌سازی درست نیست. اگر این رمان‌ها به‌درستی نوشته شده باشند، ما چندین فیلم خوب خواهیم داشت.

این فعال پیشکسوت رسانه‌ای گفت: در عرصه ادبیات دفاع مقدس نیز رویکرد تولید آثار ادبی برای رفع تکلیف بوده است و بسیاری از آثار نوشته شده در این حوزه برای فیلمسازی کارایی ندارند. لازم است خاطرات دفاع مقدس جذاب باشند. خارج از ایران نیز خاطرات جنگ‌ها وجود دارند که جذاب نوشته‌ شده‌اند. به عنوان مثال «جنگ و صلح» نمونه‌ای است از یک کتاب جذاب با دیالوگ و جزئیات که چندین فیلم از روی آن ساخته شده که نشانه قوت آن است، برای همین رمان باید همانند فیلم تصویر داشته باشد و بتواند فیلمنامه‌نویس را در شرایط داستان قرار دهد.

وی تاکید کرد: ما زمان و هزینه‌های زیادی برای نوشتن خاطرات جنگ صرف کرده‌ایم ،اما این کار را به درستی انجام نداده‌ایم. مشکل سینمای اقتباسی ما زیاد است و در این زمینه خیلی فیلم کم وجود دارد، درحالی که درگذشته فیلم‌هایی از آثار ادبی ساخته می‌شد. ادبیات همواره به کمک سینما آمده است. سینما تنها یک پدیده بود،اما همه هنرها به کمک آن آمدند. اگر ادبیات و موسیقی و سایرهنرها مشکل پیداکنند، سینما نیز مشکل خواهد داشت.

اورنگ گفت: وقتی قصد نوشتن یک رمان دفاع مقدس وجود دارد، باید طوری سرمایه‌گذاری و نوشته شود که فروش برود. وقتی یک کتاب مخاطب ندارد چگونه می‌خواهیم فرهنگ دفاع مقدس را منتقل کنیم؟ باید کتاب‌های دفاع مقدس را به‌قدری جذاب بنویسیم که مخاطب داشته باشند و مجبور به هدیه‌ دادن این آثار به این و آن نباشیم.
@nasrodinmolla