بعدی
like

شب یلدای تلخ رییس سازمان سینمایی و رییس خانه سینما!

‏. ‏(‏۳۰-‏آذر-‏۱۳۹۸)

امیدواریم این سیلی محکم، رییس خانه سینما و بعضی از اعضای هیات مدیره را به خود آورده باشد تا از این به بعد به خواسته های اعضای صنوف و روسای آنها بی تفاوت نبوده و به احترام آنان دست های خویش را روی سینه قرار دهند.

آرت کافه-سیدرضااورنگ:رییس سازمان سینمایی قرار بود عصر امروز به بهانه شب یلدا و برای شرکت در جلسه مباحث قرارداد تیپ، ثبت اصناف، امنیت شغلی و... با روسای صنوف خانه سینما دیدار داشته باشد.اخبار برپایی این جلسه بارها در رسانه ها مطرح شده بود و همگان از تشکیل این دورهمی با خبر بودند. ساعت ۱۲:۱۹ دقیقه ظهر امروز نیز برای تاکید، پیامک یادآوری به روسای صنوف برای شرکت در این جلسه ارسال شده بود،اما
ساعت ۱۳:۵۴ دقیقه امروز در کمال تعجب پیامک دیگری به روسا ارسال شد که این جلسه لغو شده است!
اطلاعیه ای تا کنون از سوی خانه سینما و سازمان سینمایی صادر نشده است که چرا این جلسه مهم که از مدت ها پیش برای آن تبلیغ شده بود در آخرین دقایق لغو شده است.
آنچه مسلم است لغو این دورهمی به علت بایکوت برخی از روسای صنوف مهم و تأثیرگذار خانه سینما و عدم حضور بعضی از اعضای هیأت مدیره این نهاد بوده است.
عملکرد نادرست خانه سینما و مدیریت آن،به خصوص در سال های اخیر، باعث شده که اهالی خانه سینما و اکثر صنوف نسبت به این نهاد بی اعتماد شده و دیگر حاضر نیستند به دستورات دیکته شده تن داده و وعده ها و قول های آنها را باور ندارند.
اکثر اعضای خانه سینما در شرایط نامناسبی به سر برده و بسیاری از آنان در بیکاری و نداری دست و پا می زنند،اما رییس و هیات مدیره خانه سینما کوچک ترین اهمیتی به آنان نداده و بیشتر به دنبال راه انداختن جشن و مراسم دورهمی هستند تا وضع آشفته این خانه را بسامان نشان دهند.
بیمه تکمیلی اعضای صنوف و ماجرای عیدی میلیاردی سال گذشته،مهم ترین ضربه هایی بود که بر پیکر اتحاد صنوف وارد کرد و آنها را از حل مشکلات توسط رییس خانه سینما و برخی از اعضای هیات مدیره ناامید کرد.
بایکوت جلسه با حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی،واکنش روسای صنوف به این نابسامانی ها بود تا فریاد اعتراض و مخالفت شان را این گونه به گوش انتظامی،اهالی رسانه و مردم برسانند که رساندند.
برگزار نشدن این دورهمی، یک سیلی محکم به گوش آنانی بود که خانه سینما را ملک شخصی خویش قلمداد کرده و فکر می کردند تا ابد می توانند در این محیط تنگ ترکتازی کنند!
خانه سینما از روز اول با مشکلاتی همراه بود،اما مدیریت های ضعیف و تمامیت خواه که خود را قدرقدرت می دانستند و دست خویش را برای هر اقدامی باز می دیدند،بلایی بر سر این خانه که پناهگاه سینماگران بود آورد که دیگر برپایی دوباره آن سخت می نماید.
هر کس بر مصدر ریاست این نهاد نشست،نسبت به خواسته های اعضای اصلی خانه سینما بی تفاوت بود و فقط برای جلب توجه شعارهایی را داده و می رفتند.برخی از این مدیران ناکارآمد از موقعیت خویش سوءاستفاده کرده و برای خود خارج از این خانه، قلمرویی فراهم آوردند و برای سینمای کشور نیز تعیین تکلیف می کنند.
از روز اولی که بنای خانه سینما نهاده شد،حقیر مخالفت کرده و اکنون نیز مخالف آن هستم،زیرا پایه های سست این خانه نمی توانست خواست های بحق اعضا را تحمل کند.
همان روز ها نیز به برخی از نظر کرده های خانه سینما زمین هایی را در شمال اختصاص دادند که مورد اعتراض قرار گرفت.گویا راه اندازی این تشکل که بودجه دولتی به آن تزریق می شد و می شود،فقط برای رفاه عده ای خاص ساخته شده و دیگران تنها باید ناظر ریخت و پاش آنها باشند.خدا می داند چه کسانی،چه استفاده های کلانی از حکومت خویش بر خانه سینما بردند و می برند.
اگر این مشکلات شامل همه اعضا بود،کسی معترض نمی شد،اما دلیل اعتراض ها این است که چرا همه اعضا و صنوف را به یک چشم ننگریسته و نمی نگرند؟!
شواهد و قرائن نشان می دهد که این خانه ر پای ماندنی نیست و تا زمانی که بودجه اش را دولت می دهد و امکانات آن فقط در اختیار عده ای خوش نشین قرار می گیرد،هرگز برقرار نخواهد ماند.
تنها راه نجات این تشکل،خارج شدن از سلطه سازمان سینمایی و دولت و سپردن امور آن به دست مردان و زنان کارآمد،دلسوز،مبتکر،مدیر و عادل است.
امیدواریم این سیلی محکم، رییس خانه سینما و بعضی از اعضای هیات مدیره را به خود آورده باشد تا از این به بعد به خواسته های اعضای صنوف و روسای آنها بی تفاوت نبوده و به احترام آنان دست های خویش را روی سینه قرار دهند.


یادداشت سیدرضااورنگ خانه سینما حسین انتظامی بیمه اهالی سینما

@nasrodinmolla