بعدی
like
جای خالی بزرگان سینما هرگز پر نمی شود

درگذشت برناردو برتولوچی، امپراطور سینما

‏. ‏(‏۵-‏آذر-‏۱۳۹۷)

برناردو برتولوچی، فیلمساز سرشناس ایتالیایی در بیمارستانی در شهر رم درگذشت.

به گزارش آرت کافه به نقل از یورونیوز،برناردو برتولوچی، فیلمساز سرشناس ایتالیایی دوشنبه ۲۶ نوامبر در سن ۷۷ سالگی، پس از یک دوره بیماری طولانی در بیمارستانی در شهر رم درگذشت.


سینما برناردو برتولوچی  پیش از انقلاب    بودای کوچک ‌   زیبایی ربوده شده‌

برتولوچی در دوران زندگی حرفه‌ای خود جوایز سینمایی زیادی را کسب کرده بود. از میان آنها می‌توان به جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم «آخرین تانگو در پاریس»‌ (۱۹۷۳َ) و بهترین فیلمنامه برای «آخرین امپراتور»‌ (۱۹۸۷) اشاره کرد.

وی همچنین در شصت و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن در سال ۲۰۱۱ میلادی، جایزه نخل طلای افتخاری و در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز سال ۲۰۰۷ جایزه شیر طلایی را به خاطر یک عمر فعالیت سینمایی دریافت کرده بود.

برناردو برتولوچی ۱۶ ماه مارس سال ۱۹۴۰ در شهر پارما ایتالیا به دنیا آمد.وی از کارگردانان سبک نئورئالیست ایتالیا به شمار می‌رود. برتولوچی، اولین فعالیت سینمایی خود را در مقام دستیار پیر پائولو پازولینی در فیلم «آکاتونه»‌ در سال ۱۹۶۱ شروع کرد.


سینما برناردو برتولوچی  پیش از انقلاب    بودای کوچک ‌   زیبایی ربوده شده‌

پدر برتولوچی شاعر و منتقد فیلم بود که به پازولینی( ۱۹۷۵-۱۹۲۲ میلادی)، فیلمساز سرشناس ایتالیایی برای انتشار کتاب «پیر پائولو پازولینی» کمک کرد و پازولینی نیز در مقابل برناردو برتولوچی را به عنوان دستیار اول خود برگزید.

از آثار فیلمساز فقید می‌توان به «پیش از انقلاب» (۱۹۶۴)،«بودای کوچک»‌ (۱۹۹۳)، زیبایی ربوده شده‌(۱۹۹۶) اشاره کرد.


سینما برناردو برتولوچی  پیش از انقلاب    بودای کوچک ‌   زیبایی ربوده شده‌

آرت کافه:سینمای جهان هر روز نحیف تر می شود.درگذشت پیاپی بزرگان سینما که دیگر برای آنان نظیری پیدا نخواهد شد،سینمای جهان را از ابهت انداخته و می اندازد.در گذشته ،سینماگران و بازیگرانی بودند که با استعداد ذاتی و توانایی ستودنی خود توانستند جای خالی بزرگان را تا حدودی پر کنند،اما امروز دیگر چنین نیست و استعدادهای جدید در مرحله ای متوقف شده و از نفس می افتند.برای همین توان رسیدن به گذشتگان افسانه ای سینما را پیدا نمی کنند.بزرگانی چون برناردو برتولوچی فقط یک بار پا به عرصه وجود و سینما می گذارند.این نشان از عظمت آنان دارد که کسی نمی تواند جای خالی آنان را پر کند.نگاهی کوتاه به کارنامه پربار برتولوچی تاثیر او بر سینمای جهان را نشان می دهد.
این بزرگان همواره با فیلم های خود با جهانیان حرف زده و می زنند.هرگز به دنبال جنجال های رسانه ای نبوده و نیستند،زیرا احتیاجی به این کار نداشته و ندارند.امپراطوران سینما با قدرت و اقتدار در این عرصه حکومت کردند.آنان فقط به هنر و اثر خود می اندیشیدند و غرق در کار خویش بودند،بنابر این دلیلی وجود نداشت تا خود را کوچک کرده و در معرض رسانه ها قرار دهند.بزرگان سینما فقط با اثرشان با مردم حرف می زنند.عاشقانی بودند که عشق به سینما را با هیچ چیز عوض نکردند و نمی کنند.اگر می خواستند مانند برخی کم توانان مدام خود را در رسانه ها به چشم این و آن بکشند که هرگز برتولوچی و جان فورد نمی شدند.
بی شک در گذشت امپراطور سینما برناردو برتولوچی شکافی در سینمای جهان ایجاد خواهد کرد که هرگز پر نخواهد شد.