بعدی
like
سریال سخیف «وارش» دل مردان و زنان گیلان زمین را به درد آورد

گیلان،شاهرگ غیرت ایران

‏. ‏(‏۲۰-‏آذر-‏۱۳۹۸)

اگر برای مردم گیلان و ایران احترام قائل هستید،هرچه زودتر جلوی پخش سریال «وارش» را بگیرید و عاجزانه و مودبانه از ملت گیلان و ایران عذر خواهی کنید.

آرت کافه-سیدرضااورنگ:گیلان زمین، سرزمین مردان و زنانی است که با سخت کوشی، صبر، غیرت و ایثار چرخ زندگی را چرخانده و این بهشت سبز را نگین نقشه ایران بزرگ کردند.این خاک گرانبها با خون شیرمردان و شیرزنان گیلانی آبیاری شده که هرگز حضور بیگانگان ایران ستیز را برنتافته و با چنگ و دندان از آن نگهداری کردند.میرزا کوچک خان، بزرگ سرزمین گیلان و ایران،تنها یک دلاور از خیل دلاوران این سرزمین است.این خاک پاک میرزاها داشته،دارد و خواهد داشت،دینمداران و میهن پرستانی که اجازه جسارت به گیلان و ایران را به هیچ دشمنی نداده و نمی دهند.
گیلان مهد فرهنگ و دانش است.اگر نبودند مردان و زنان دانشمند،ادیب و هنرمند این سرزمین فرهنگ خیز،کشور بزرگ ایران هرگز در دانش،ادبیات و هنر به این جایگاه در جهان نمی رسید.حیف کاغذ ظریفت آن را ندارد که نام یک یک این بزرگان را بر جبینش بنگاریم.
اخیرا سریال ضعیف و سخیفی به نام «وارش» از شبکه سه سیما روی آنتن رفته که از همان آغاز تیرهای سهمگین تهمت را به سوی سینه ستبر مردم گیلان زمین نشانه رفته است.چه کسی اجازه داده که این جسارت به این مردم بزرگ روا داشته شود؟!تنها کسی که در گیلان زندگی کرده، فرهنگ این مردم را شناخته و با خلق و خوی شان آشناست درک می کند بزرگ مردان و بزرگ زنان گیلک چه شخصیت و عظمتی داشته و دارند. زبانم لال، انگ بی غیرتی زدن به این غیرتمندان که از آغاز تاریخ با دشمنان این سرزمین جنگیده و می جنگند و هرگز سر تسلیم پیش بیگانه ای فرو نیاورده اند،نهایت بی شرمی و خودباختگی است.بیگانگانی هستند که برای دشمنان گیلان و ایران دم تکان داده و می دهند.کسانی که به گیلانیان غیور تهمت بی غیرتی می زنند، ترسو ترین و بی غیرت ترین مردم جهان از آغاز خلقت تا امروز هستند.
گیلان،شاهرگ غیرت ایران است،تاریخ شاهد این ادعاست و به خود می بالد که سرگذشت این سرزمین بر پیشانی اش حک شده است.
مدیران صداوسیما برای چندمین بار ثابت کردند که یا توانایی مدیرت بر این سازمان که متعلق به مردم است را ندارند یا خدای ناکرده تعمدی در کار است که دل مردم گیلان و دیگر قوم های ایران را به درد آورده و با احساسات پاک شان بازی کنند.
یعنی یک نفر کاربلد و با سواد در این سازمان عریض و طویل وجود ندارد که در مقابل این کجروی ها بایستد و فریاد برآورد؟معلوم است که وجود ندارد،اگر وجود داشت که این اتفاقات رخ نمی داد!
وقتی فیلم و سریالی درباره گیلان و دیگر نقاط ایران ساخته می شود،باید محقق،نویسنده،کارگردان و تهیه کننده اش یا بومی باشند و یا هنرمندان و محققان آن سرزمین را به عنوان مشاور در کنار داشته باشند.مشاور سریال «وارش» چه کسی بوده؟ از کدام هنرمند گیلانی کمک گرفته اند؟
گیلان مهد هنرمندان و دانشمندان است،آن قدر کثرت دارند که به تمام نقاط ایران،به خصوص تهران و حتی کشورهای دیگر مهاجرت کرده و پرچم علم و دانش را به اهتزاز درآورده اند.چرا از ظرفیت هنرمندان و ادیبان گیلانی در ساخت این سریال استفاده نشده است؟چرا وقتی هنرمندان گیلانی هشدار دادند که مجموعه «وارش» را با این فیلمنامه مغشوش و توهین آمیز نسازید،نصیحت و دلسوزی شان را به گوش نگرفته و به کار نبستید؟
آقای علی فروغی،شما که دم از ارزش ها می زنید و به این بهانه برنامه های پرمخاطب را به تعطیلی می کشانید،ساخت چنین سریال توهین آمیزی، کار ارزشی است یا ضد ارزش؟شما تهیه کننده «وارش» را می شناسید و می دانید چه سابقه ای در شبکه سه دارد؟ می دانید به کمک آشنای خود در این شبکه چگونه حکومت کرد و چه کارها که نکرد؟!اگر می دانستید و تهیه این سریال را به عهده وی گذاشتید که مصیبتی عظماست که درباره آن اگر چیزی نگوییم شرط عقل را بجا آورده ایم،اگر هم نمی دانستید که نشانه کارنابلدی و ناپختگی شماست که رییس صداوسیما باید جوابگو باشد.مدیران صداوسیمای گیلان نیز باید خجالت زده باشند که اجازه چنین کاری را داده اند.
جالب اینجاست که مدیران تلویزیون و شبکه سه خودشان می دانند چه دسته گلی به آب داده اند!برای همین، امشب قبل از پخش سریال، آیتمی را پخش کردند که در وصف گیلان و گیلانی بود و شرح مبارزات شان در طول تاریخ! در انتها نیز سرودی در وصف میرزاکوچک خان بزرگ پخش کردند!اگر گیلان و گیلانی را چنین می شناسید،چرا با ساخت یک سریال سخیف چنان کردید؟! دل مردم گیلان زمین شکسته است پخش این آیتم ها و سرودها نمی تواند التیامی بر زخم شان باشد.اگر برای مردم گیلان و ایران احترام قائل هستید،هرچه زودتر جلوی پخش سریال «وارش» را بگیرید و عاجزانه و مودبانه از ملت گیلان و ایران عذر خواهی کنید.


یادداشت سیدرضااورنگ وارش گیلان صداوسیما تلویزیون تاریخ

@nasrodinmolla