بعدی
like
سیدرضااورنگ:

اکثر منتقدان بزرگ و کاربلد کناره گرفته و کار نمی‌کنند

‏. ‏(‏۶-‏دی-‏۱۳۹۸)

یک کارشناس و منتقد سینما در برنامه «سینما معیار» عنوان کرد: اگر ادعا داریم که مطبوعاتی یا منتقد هستیم باید در فضای مجازی درست کار کنیم. باید به همه یاد دهیم که خبر نوشتن برای فضای مجازی چگونه باید باشد.

به گزارش آرت کافه،سیدرضا اورنگ در رادیو گفت‌وگو درباره تاثیر فضای مجازی در سینما و آسیب‌شناسی آن گفت: وقتی فضای مجازی باب شد، قبل از اینکه مردم با این فضا آشنا شوند یا کسانی آنها را آشنا کنند، ناگهان وارد آن شدند. یعنی نحوه استفاده کردن از این فضا را نمی‌دانستند.


رادیو تلویزیون  سینما معیار  کیومرث پوراحمد سینما سیدرضااورنگ رادیو گفت و گو فضای مجازی

وی افزود: یک سری افراد عادی هستند که دوست دارند شایعه‌پراکنی کنند، جوک یا ترانه در این فضا منتشر کنند یا حتی نسبت های دروغ به افراد می دهند که ما با این دسته از افراد کاری نداریم. وقتی به پیشکسوتان از طرف سازمان سینمایی، فارابی، تلویزیون ، نهادهای دیگر و افراد شناخته شده احترام گذاشته نمی‌شود ،چطور انتظار داریم مردم عادی به این افراد احترام بگذارند؟ وقتی حرمت این افراد شکسته می‌شود چگونه انتظار داریم مردم عادی حرمت این افراد را نگه دارند؟!

اورنگ با اشاره به کیومرث پوراحمد کارگردان سینما عنوان کرد: آقای پوراحمد سال‌ها زحمت کشیده و کار کرده است، احترامش نیز واجب است. آثارش را می‌توانیم نقد کنیم، ولی حق نداریم به او توهین کنیم. حدود یکی- دو سال قبل یکی از منتقدانی که هم خودش با دیگران زاویه دارد و هم دیگران با او زاویه دارند در برنامه‌ای به او توهین شد. به احترام این پیشکسوت همه آن برنامه را نقد کردیم که نباید به چنین شخصی توهین می‌کرد،حتی اگر خودش رفتار درستی نداشته باشد.این یعنی ما کارمان را بلد هستیم و باید کم کم آن را ارتقا دهیم.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: زمانی خبرنگارانی که با ما کار می‌کردند ،متن و کارشان را کنترل می‌کردیم. هیچ گاه اجازه نمی‌دادیم که چنین اتفاقی بیفتد و به هنرمندی توهین یا جسارت شود،چون اگر مطلبی هم می‌نوشتند و می‌خواستند منتشر کنند ما آن را اصلاح کرده یا کلا کنار می گذاشتیم و با آن خبرنگار یا نویسنده نیز برخورد می‌کردیم.

وی عنوان کرد: فضای مجازی به گونه‌ای شده که بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر در این فضا هر کاری انجام دهند دیده نمی‌شود. یعنی من می‌توانم به کارگردان، تهیه‌کننده، افراد مختلف و حتی مردم توهین کنم کسی هم با من کاری ندارد و مرا نیزنمی‌بیند! مشکل افراد عادی نیستند، بلکه کسانی هستند که خودشان را متخصص می‌دانند. فرد متخصص اگر قرار باشد همانند یک فرد معمولی رفتار کند نمی‌توان فرهنگسازی کرد.

اورنگ افزود: متاسفانه اکثر منتقدان بزرگ و کاربلد کناره گرفته و کار نمی‌کنند .آنان به کارشان وارد بودند و می دانستند که باید با عدالت بنویسند و از توهین بپرهیزند،اما امروز عده ای فکر می‌کنند نقد این است که باید طرف مقابل را بکوبند یا اگر از کسی پولی گرفتند از فیلمش تعریف کنند!

او ادامه داد: فرهنگسازی یعنی اینکه ابتدا خودمان را اصلاح کنیم. اگر من ادعا دارم که مطبوعاتی یا منتقد هستم باید در فضای مجازی نیز درست کار کنم. وقتی در فضای مجازی نیز کار درست انجام دهیم و درست بنویسیم،افراد دیگر نیز کم کم مجبور می شوند سطح کار خود را ارتقا دهند.

این کارشناس سینما معتقد است: در حال حاضر روزنامه کاغذی کمتر داریم یا اینکه در حال تعطیل شدن هستند که این مهم فقط تقصیر گرانی کاغذ نیست. اگر نشریه‌ای داشته باشم که مخاطب داشته باشد، در هر شرایطی آن را منتشر می‌کنند.

اورنگ در پایان و در «سینما معیار» رادیو گفت‌وگو تاکید کرد: اکنون باید خبر نویسی‌های مان را تغییر داده و تعداد کلمات را کم کنیم تا بتوانیم در فضای مجازی نقد و تحلیل انجام دهیم. آنچه که باید گفته شود به زبان ساده بیان شود. باید به همه یاد دهیم که خبر نوشتن برای فضای مجازی چگونه است.
@nasrodinmolla