بعدی
like

مرگ جانگزا و مظلومانه وحید جعفری را جدی بگیرید!

‏. ‏(‏۲۳-‏مهر-‏۱۳۹۸)

خانواده مرحوم وحید جعفری و دیگر آسیب دیدگان نیز نباید به راحتی از خون فرزندشان بگذرند،زیرا اگر کوتاه بیایند دوباره از این حوادث رخ خواهد داد.

آرت کافه-سیدرضااورنگ:مرگ جانگزا و مظلومانه وحید جعفری در پشت صحنه سریال «خواب زده»، اتفاق بسیار دردناک و عجیبی است که به راحتی می شد با ایجاد محیطی امن از آن جلوگیری کرد،اما آن طور که از شواهد پیداست این امنیت وجود نداشته است،اگر وجود داشت جسم این جوان هنرمند در عرض فقط چند ثانیه به جزغاله تبدیل نمی شد!وقتی مواد اشتعال زا و منفجره در لوکیشن های فیلمبرداری وجود دارد،باید امنیت کامل برقرار شده و پیش بینی های لازم صورت بگیرد تا اتفاق ناگواری رخ ندهد.اگر هم بر اثر سهل انگاری حادثه ای رخ داد یا باید ماموران آتشنشانی در محل حاضر باشند و یا انواع وسایل اطفای حریق در محل باشد تا عمق فاجعه بیش از پیش نشود.
شنیده شده دیوار غاری که قرار بود در آنجا تصویربرداری انجام شود را با ۲۰ لیتر بنزین آغشته اند ، مرحوم وحید جعفری نیز برای چک نهایی رفته است و معلوم نیست چه عاملی باعث اشتعال شده که در زمان بسیار اندکی بدن این جوان را در بر می گیرد و به آغوش مرگی دردناک می فرستد.
باید مشخص شود چه کسی وحید جعفری را برای چک کردن نهایی به درون غار آغشته به بنزین فرستاده است،آن هم پس از پایان کار آن روز!
وی تا صبح مشغول کار بوده و خسته،چرا با وجود این خستگی دوباره به درون غار فرستاده شده است؟ آرزو غفوری خواهر تهیه کننده و خواهرزن کارگردان سریال که مسوولیت طراحی صحنه به عهده وی است در آن زمان کجا بوده و چه می کرده است؟آیا او به مرحوم جعفری دستور داده برای چک نهایی به غار برگردد یا از سوی کس دیگری صادر شده است؟راضی به جراحت کسی نبوده و نیستیم،اما چرا مسوول طراحی صحنه این سریال کوچک ترین آسیبی ندیده است؟
تهیه کننده این مجموعه که همیشه بودجه های کلانی برای تولید پروژه ها در دست داشته،چرا بخشی از آن را خرج بالابردن امنیت لوکیشن فیلمبرداری نکرده است؟آیا مرگ دلخراش انسان ها مهم است یا کم کردن هزینه های واجب و حفظ بودجه؟!مطمئنا اگر محیط امنیت داشت و تدابیر لازم اندیشیده شده بود،چنین فاجعه اسفباری هرگز رخ نمی داد.
تهیه کننده این سریال که پیش از ازدواج دستیار کارگردان بوده و تجربه لازم را داشته و می داند که عوامل صحنه برای به ثمر رسیدن یک اثر چه رنج هایی را متحمل می شوند،چرا در وظایف خود اهمال کرده است؟!
چرا نام خواهر خویش را که مسوول اصلی طراحی صحنه این مجموعه است را در اخباری که به اطلاع رسانه ها رسانده نیاورده است؟چرا اعلام نمی کند مسوول اصلی این حادثه دلخراش کیست؟
دردناک تر از مرگ این جوان هنرمند و کوشا،سکوت اکثر رسانه هاست که فقط به درج خبری از این حادثه از زبان تهیه کننده بسنده کرده و دیگر پیگیر این اتفاق مهم نشده اند!این کار رسانه ها کمک به سینما و صنعت سریال سازی نیست،بلکه از پشت خنجر زدن به آنهاست!
سکوت اهالی رسانه ،یعنی تایید کردن چنین حوادثی و سرپوش گذاشتن روی فجایعی است که پشت صحنه فیلم ها و سریال ها اتفاق می افتد. مخفی کردن حوادث و بی اهمیت جلوه دادن مرگ جانگزای یک جوان بااستعداد و دیگر افرادی که بارها پشت صحنه سریال ها و فیلم ها کشته یا مجروح شده اند،خدمت است یا خیانت؟!
رسانه هایی که یک خبر کذایی و کوچک و اتفاق ناچیزی که برای یک بازیگر می افتد را در بوق و کرنا کرده و زمین و زمان را به هم می دوزند،برای شان مرگ های دلخراش و حوادث مرگبار پشت صحنه ها اهمیتی ندارد؟از نظر آنها عوامل زحمت کش و بی ریای پشت صحنه کوچک ترین اهمیتی ندارند که درباره آنها نیز خبر بنویسند و منتشر کنند؟!
سکوت رسانه های خبری درباره این مسئله مهم که به مرگ دردناک یک جوان ختم شده،یعنی همدستی با مسببان اصلی این حادثه!روی سخن با مسوولان این رسانه هاست که اجازه این کار را به خبرنگاران نمی دهند،نه اکثر خبرنگاران،زیرا اغلب شان سعی می کنند که در ثبت و انتشار خبر تا آنجا که ممکن است همه را به یک چشم ببینند.
وزارت ارشاد و صداوسیما نیز در رخ دادن بیشتر این حوادث مقصر هستند،زیرا تا کنون برخورد لازم و بازدارنده را با عوامل اصلی این حوادث نداشته اند،همین مهم باعث شده همچنان در پشت صحنه فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی اتفاقات مرگبار رخ دهد.چند انسان بیگناه باید به خاطر ندانم کاری عده ای که سرمایه برای شان مهم تر از جان انسان هاست کشته یا مجروح شوند تا مسوولان به خود بیایند؟!
خانواده مرحوم وحید جعفری و دیگر آسیب دیدگان نیز نباید به راحتی از خون فرزندشان بگذرند،زیرا اگر کوتاه بیایند دوباره از این حوادث رخ خواهد داد.
وزارت ارشاد باید با جدیت و بدون عافیت طلبی ،این حادثه مرگبار و مرگ دلخراش وحید جعفری هنرمند جوان را پیگیری و به نتیجه برساند،زیرا اهمال باعث وقوع حوادث خونین دیگری شده که مسوولیت مستقیم آن بر عهده این وزارتخانه خواهد بود.


یادداشت سیدرضااورنگ الهام غفوری آرزوغفوری خواب زده وزارت ارشاد رسانه

@nasrodinmolla