به گزارش آرت کافه،مشکل اکران فیلم ها در سینماهای ایران با وجود داشتن فرمولی ساده،همچنان برای تهیه کنندگان و وزارت ارشاد دردسر آفرین است.عده ای عقیده دارند باندهای سینمایی همه چیز را در اختیار دارند و با نفوذ خویش اکران سینمای ایران را در دست گرفته و به دیگران اجازه عرض اندام نمی دهند.وزارت ارشاد نیز در این زمینه موضعی خنثی و انفعالی دارد.پیرامون این موضوع نظر سیدضیا هاشمی تهیه کننده با سابقه سینما را جویا شده ایم که می خوانید:
چه راهکاری برای رعایت اکران عادلانه فیلم ها وجود دارد؟
- باید این واقعیت تلخ را گوشزد کنم که ظرفیت فعلی نمایش پاسخگوی اکران نیست و این تعداد سالن باعث زیاده طلبی برخی سالنداران و ایجاد رانت شده است. از سوی دیگر تولید فیلم با پول های باد آورده و آثار سفارشی که اکثرشان توجیه اقتصادی نداشته باعث به هم ریختن نظام اکران می شود و هیچ گاه عدالت در اکران با این شرایط پیش نخواهد آمد.
چگونه می توان عدالت را در اکران شاهد بود وقتی یک فیلم با هزینه سرسام آور ساخته شده و با تبلیغات گسترده در سطح شهر روبروست و با هرترفندی اکران می شود، عدالت در اکران مفهوم خود را از دست می دهد.
با این اوصاف عدالت در اکران مفهوم ندارد، اما این نکته حائز اهمیت است که در کجای فضای سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و... این کشور عدالت حاکم است که ما توقع عدالت در اکران را داشته باشیم . ما نمی توانیم عدالت در اکران را تفسیر کنیم. عادلانه باید به گونه ای باشد که نفع سینمادار و تهیه کننده هر دو لحاظ شود . در شرایط فعلی سینماها تعهدی نسبت به نمایش با کیفیت فیلم و کیفیت سالن سینما ندارند و نظارتی هم در این خصوص وجود ندارد ، اما تهیه کننده از ابتدای شکل گیری فیلمنامه با فشارهای متعدد از جمله نظرات متعدد و گاها غیر کارشناسی شورای پروانه ساخت روبروست تا هزینه های سرسام آور تولید و دستمزد همچنین مصائب دریافت مجوز پروانه نمایش و حضور در جشنواره و اعمال سلایق حاکمیتی و... اثر آماده اکران می شود .
در حوزه پخش فیلم هم گرفتار مشکلات مخصوص این حوزه می شود. با شرایطی که توصیف شد هر کسی مدعی باشد که برای اکران عادلانه برنامه ریزی دارد کاملا غیر کارشناسی و ادعایی بیش نیست . تنها راه حل برای برون رفت از این معضل جلوگیری از فساد و ویژه خواری در این حوزه است . باید جلوی ورود بی رویه دولت و برخی نهاها در تولید و اکران گرفته شود.
چراوزارت ارشاد قاطعانه باسینماداران درخصوص اکران ناعادلانه فیلم ها برخورد نمی کند؟
-به عقیده من دخالت وزارت ارشاد موجب رانت می شود، زیرا مدیران در این نهاد به سراغ آثاری که ارزشی نام نهاده اند می روند ،درحالی که از نظر ما آثار تولید شده در سینمای ایران به دلیل دریافت پروانه نمایش ارزشی هستند. فیلم چه کمدی و چه غیر کمدی در شورا بررسی می شود و پروانه دریافت می کند .معیارهای خود ساخته ارشاد از نظر ما اساس و بنیاد درستی ندارد و ایجاد رانت می کند. ارشاد تنها باید پروانه نمایش صادر کند. اجازه نمایش حق حاکمیت است و باید نظرش را اعمال کند و در موارد دیگر نباید دخالت داشته باشد .
نکته قابل اهمیت اینکه مدیر کل ارشاد در شورای نمایش حضور دارد، پس با این وصف تخلفات صورت گرفته با نظارت مدیر کل ارشاد انجام شده است !
اساسا حضور نماینده ارشاد در شورا مفسده بیشتری ایجاد می کند. شورایعالی اکران زیر نظر دولت اداره می شود و مصوباتش دولتی است.
به نظر شما چرا از۳۲ دفتر پخش فیلم تعداد معدودی فعال وبقیه بیکارند؟
-نوع فیلمسازی آن قدر تغییر کرده که تعداد دفاتر فعال در پخش چندان اهمیتی ندارد، این نوع پخش یک نوع رانت به شمار می آید. پخش کنندگان چه فعالیتی دارند؟ آنها یک یا چند سالن در اختیار دارند با امکان تولید و پخش. با رایزنی سرگروه را متقاعد می کنند تا فیلم ها را پخش کنند. مگر غیر از این است که تنها هارد را آماده و در اختیار سالندار قرار می دهند؟
ظرف ماه های آینده به شرایطی می رسیم که صاحبان آثار مستقیما با سالنداران شهرستان وارد مذاکره شده، قرارداد الکترونیکی بسته شده و فیلم و مواد تبلیغاتی از طریق اینترنت به هر شهر متقاضی ارسال شود . پخش کنندگان در شهرستان هیچ نظارتی ندارد.
از نظر من روش پخش در شرایط فعلی مناسب نیست، چه دفاتر فعال باشند یا نباشند. باید در این بخش از ایده های نوین بهره برد . کار پخش کار تبلیغات است و حتی در خانه می توان آن را با خلاقیت و استفاده از تکنولوژی فعال بود.
شاید بسیاری این دورنما را از جمع شدن گیشه نداشتند ،اما اتفاق افتاد . اصولا اساس عملکرد پخش ایراد دارد. نظام پخش باید عوض شود .
چرا وزارت ارشاد براساس تاریخ صدورپروانه نمایش، فیلم ها را به نوبت اکران نمی کند؟
-نوبت اکران با این شیوه هم یک رانت است . گاهی در اختیار پخش و سینمادار و تهیه کننده است یا در دست دولت قرار می گیرد که با ارائه پروانه نمایش اعمال می شود. دولت در این حوزه دستش باز تر است و با این روش اعمال نفوذ بیشتری خواهد داشت. با فشارهای افراد ذی نفوذ ممکن است پروانه ها در زمان کوتاه تری برای برخی آثار صادر شود.
تقسیم بندی فیلم ها بر اساس جدول قرعه کشی صورت گیرد . به این روش هر فصل فیلم های متقاضی و آماده اسامی فیلم ها که از قبل کارشناسی شده در گلدان هایی به تعداد سر گروه گذاشته شود و با حضور نماینده تهیه کنندگان ، سینماداران و پخش کنندگان قرعه کشی می شود، دقیقا شبیه قرعه کشی فیفا. فیلم ها بر اساس ژانرکمدی ، انیمیشن ،کودک ، اجتماعی و ....دسته بندی شده در گلدان قرار می گیرد و قرعه کشی می شود .اعتقاد دارم این قرعه کشی به مراتب بهتر است، زیرا ما ظرفیت نمایشی بسیار محدودی در اختیار داریم و از ایجاد رانت و نفوذ قدرت های سرمایه جلو گیری می کند .
@nasrodinmolla