بعدی
like
محمد حمیدی‌مقدم در نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت :

۶۰۰۰ فیلم متقاضی شرکت در سینماحقیقت بودند

‏. ‏(‏۱۲-‏آذر-‏۱۳۹۸)

نشست رسانه ای سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

به گزارش آرت کافه، در ابتدای این نشست شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت با تشکر از همراهی اهالی رسانه با این رویداد گفت: امیدوارم میزبان خوبی برای شما در این دوره از جشنواره که از ۱۸ تا ۲۴ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود، باشیم. جشنواره امسال با دوره‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد. امسال ۱۶۸ فیلم در بخش‌های مختلف داخلی و بین المللی که شامل ۱۱۴ فیلم ایرانی و ۵۴ فیلم خارجی از ۳۹ کشور جهان است در جشنواره نمایش داده می شوند.


سینما محمد حمیدی‌مقدم   مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی   جشنواره بین المللی سینماحقیقت ایسنا

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره بین المللی سینماحقیقت نیز در ادامه این نشست با ارائه آماری درباره مجموع فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه بیان کرد: آمار مستندسازی امسال هشت درصد رشد داشته که ۶۸۷ فیلم را در بخش ملی شامل می شود. از این تعداد ۷۴ فیلم مستند بلند، ۱۸۸ فیلم مستند نیمه‌بلند، ۴۱۳ فیلم مستند کوتاه است و این آمار رشد هشت درصدی متقاضیان شرکت در جشنواره نسبت به دوره گذشته را نشان می دهد.

وی افزود: همچنین ارسال فیلم به دبیرخانه از ۷۳ شهر ایران صورت گرفته است، ۳۵۲ فیلم توسط مستندسازان سایر شهرها ساخته شده و ۳۳۵ فیلم توسط مستندسازان تهرانی یا ساکن شهر تهران، ۳۶ فیلم توسط مستندسازان اهل کرج و ۳۵ فیلم از مستندسازان اصفهانی به دبیرخانه راه یافته است.

حمیدی‌مقدم خاطر نشان کرد: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند.

دبیر جشنواره درباره بخش جایزه شهید آوینی توضیح داد: در بخش جایزه شهید آوینی ۲۹ فیلم حضور دارند که ۷ فیلم آن با مسابقه ملی مشترک است. در بخش مسابقه مستندهای کارآفرینی تعداد ۱۳ فیلم نمایش داده می‌شوند. همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود ۶۰۰۰ فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در این رویداد بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیر رقابتی پذیرفته شدند.

وی ادامه داد: در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به مرور سینمای مستند بالکان و جشنواره مستند میلینیوم بلژیک در جشنواره عنوان کرد: چشم‌انداز سینمای مستند بالکان در جشنواره شامل ۷ فیلم و مرور جشنواره مستند میلینیوم بلژیک شامل ۷ فیلم است. همچنین تنوع فیلم ها در جشنواره چشمگیر است و به آن رنگ می بخشد.

امسال زمان مناسبی برای نظم بخشی به شیوه تماشای فیلم‌ها در جشنواره بود
حمیدی مقدم در رابطه با بخش بین الملل اشاره کرد: فیلم های بخش مسابقه بین الملل از ۳۹ کشور در جشنواره شرکت کرده اند که سهم آلمان از آن ها ۸ فیلم، فرانسه ۷ فیلم، ایتالیا و آمریکا هر کدام ۶ فیلم، هلند، نروژ، لتونی، لیتوانی، قطر هر کدام ۳ فیلم و کشورهای روسیه، اسپانیا، لهستان، ترکیه، مصر، صربستان، بوسنی، استونی، افغانستان، اتریش، انگلستان، مجارستان نیز هر کدام از حضور در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت ۲ فیلم سهم دارند.

وی با اشاره به برگزاری سه کارگاه ویژه در طول جشنواره گفت: سه کارگاه ویژه نیز با حضور سینماگران ایرانی و بین الملل برای آسیب شناسی حوزه تحقیق، صدا، تهیه کنندگی خلاق و... برگزار می شود و می توان گفت که کارگاه های امسال، ما را به دستاوردهای تعاملی خواهد رساند.

حمیدی‌مقدم درباره تفاوت‌های جشنواره سیزدهم با دوره‌های قبل عنوان کرد: این تفاوت در وهله اول به یونیفرم جشنواره به هنرمندی رضا عابدینی مربوط می‌شود که در فضاهای محیطی، موشن ها، فضاهای گرافیکی و... نمود می‌یابد. همچنین اتفاق دیگر مربوط به ساماندهی کارت ها و ورود به فضای جشنواره است.

وی خاطر نشان کرد: سینماحقیقت در دوره سیزدهم با ارائه کارت به مهمانان و مخاطبان هویت‌مند می‌شود. با توجه به فضای محدود و استقبال مخاطبان در دوره های قبل، متاسفانه طی یکی دو سال اخیر شاهد گلایه های متخصصان امر مستند از این موضوع بودیم که نمی توانستند فیلم ها را ببینند. امسال را زمان مناسبی برای نظم بخشی به این جریان ارزیابی کردیم. افرادی که کارت ورود به سالن دارند نیازمند رزرو بلیت هستند، البته برای این دست افراد بلیت فروشی نخواهیم داشت اما باید بلیت رزرو کنند.

مخاطبان سینماحقیقت، اهالی رسانه، صاحبان آثار و تمام افرادی هستند که به جریان سینمای مستند متصل اند
دبیر جشنواره درباره مخاطبان این رویداد سینمای مستند توضیح داد: مخاطبان ما اهالی رسانه، صاحبان آثار و تمام افرادی هستند که به جریان سینمای مستند متصل اند. انجمن صنفی کارگردانان و تهیه کنندگان سینمای مستند ایران که هر دو نماینده و عضوی در شورای سیاستگذاری جشنواره نیز دارند، موظف شده اند اعضای خود را از ثبت نام و برگزاری جشنواره آگاه کنند ضمن اینکه سایر صنوف سینمای ایران از حوزه های داستانی و ... نیز از ثبت نام جشنواره مطلع شدند و اهالی رسانه نیز اقدام به ثبت نام کرده اند.

اعضای باشگاه بلیت های جشنواره را رایگان دریافت می‌کنند
حمیدی مقدم با اشاره به آغاز به کار باشگاه فیلم مستند و فرصت حضور علاقه مندان در جشنواره عنوان کرد: همچنین فضایی برای سایر علاقه مندان نیز از طریق باشگاه فیلم مستند فراهم شده است. با توجه به نمایش فیلم های مستند طی هر هفته در مرکز قرار شد اعضای باشگاه فیلم با تعداد حداکثری ۱۰۰ تا ۱۵۰ عضو و پرداخت هزینه ای کم برای عضویت شان، بتوانند بلیت های جشنواره را به طور رایگان دریافت کنند. این بلیت ها بعد از رزرو آنلاین باید یک ساعت قبل از جشنواره در کانتر حاضر در فضای جشنواره دریافت شود. هزینه عضویت در این باشگاه که شامل مزایای تخفیف ۲۰ درصدی خرید اقلام جشنواره، استفاده از کافی شاپ چارسو، بلیت فیلم ها، عضویت در پاتوق فیلم مستند و... می شود، ۲۵۰ هزار تومن است.

وی با اشاره به امکان حضور مردم در جشنواره از طریق تهیه بلیت بیان کرد: همچنین تعدادی از صندلی ها برای فروش حضوری بلیت فیلم ها درنظر گرفته شده و مبلغ ۱۰ هزار تومان برای سانس های بعد از ظهر و ۵ هزار تومان برای سانس های صبح لحاظ شده است. گروهی نیز فیلم های پرمخاطب سانس های عصر و شب را طی هر روز ارزیابی می‌کنند و این آثار صبح ها نیز مجددا نمایش خواهند داشت و در مجموع سه چرخش سانس برای هر فیلم خواهیم داشت که باعث می شود هیچ مخاطبی فیلمی را به دلیل نمایش موازی از دست ندهد.

حمیدی‌مقدم گفت: ما برای هر سالن ۱۰ صندلی به صاحب فیلم می دهیم، چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ صندلی برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده است، ده صندلی هم برای مهمانان بین الملل، گروه داوری و ... است. ما پلت فرمی به نام ویدیو لایبرری داریم که امکان ۱۵ مصرف کننده دارد. اهالی رسانه و مهمانان بین الملل اگر فیلمی را از دست بدهند می‌توانند در آنجا تماشا کنند.

وی افزود: هدف اصلی آرام کردن فضای جشنواره و البته عدم کاهش تکاپوی جشنواره است. جشنواره باید هیجان داشته باشد و با این تمهیدات به سمت منظم شدن جشنواره می رویم تا رویدادی استاندارد شود. یک اتفاق مهم دیگر این است که با تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره که از هر دو صنف اصلی نماینده‌ای در آن وجود دارد، قرار شد سهم فروش فیلم بدون دخالت برگزار کننده کامل و خالص به مالک فیلم داده شود البته با تایید تهیه کننده و کارگردان. هنوز ما حقوق مالکانه در حوزه سینمای مستند نداریم اما تلاش کردیم این امر سامان یابد.

دبیر جشنواره با بیان اینکه مرکز گسترش تقریبا مالک بسیاری از فیلم هاست که این حقوق را به صاحبان فیلم ها می دهد، تصریح کرد: یک اتفاق خوب دیگر اینکه یکی از سالن های اصلی موزه سینما (سالن فردوس) به پخش «سینماحقیقت» اختصاص داده شده است و بنابراین ۴۲ سانس در این سالن نمایش خواهیم داشت. تمام بلیت های آنجا به فروش می‌رود و استفاده کارتی نداریم ضمن اینکه تاکنون ۱۳ استان علاقه مند به نمایش آثار مستند هستند که این امر بسیار پر اهمیت است در واقع با این تمهیدات جشنواره می تواند به شهرستان ها برود. دانشکده سینما هنر دانشگاه هنر هم به نمایش آثار برای دانشجویان می پردازد.

۱۶ مهمان و ۸ چهره بین‌المللی در بازار فیلم سینماحقیقت
در ادامه نشست، نوبت به پرسش و پاسخ اهالی رسانه رسید و نخستین پرسش را منصور جهانی، روزنامه‌نگار مستقل درباره حضور فیلم یا چهره شاخص سینمای مستند جهان در جشنواره سینماحقیقت پرسید که صفاجو پاسخ داد: ما مهمانان خارجی را با توجه به بخش‌هایی که حضور دارند از جمله بازار خارجی که ۱۶ مهمان دارد اعلام کردیم، همچنین در پنل پیچینگ جشنواره که مربوط به سرمایه گذاران است هشت چهره بین‌المللی حضور خواهند داشت و سایر مهمانان هم به محض اینکه حضورشان قطعی شد به شکل رسمی اسامی شان را اعلام خواهیم کرد.

حمیدی‌مقدم هم گفت: مدیران جشنواره های مهمی در جشنواره سینماحقیقت امسال شرکت خواهند کرد، امسال بخش مهم جشنواره عرضه و شناسایی فیلم های ایرانی در بخش خرید و فروش است، جشنواره ها برای ما مهم هستند اما افرادی که ما را وارد چرخه اقتصادی دنیا کنند، مهم تر هستند. مدیر جشنواره میلینیوم بلژیک، تهیه‌کننده و خریدار یکی از کمپانی‌های معتبر چینی که بازار بسیار مهمی برای ماست و ... در جشنواره حضور دارد. ما حتی با جشنواره های منطقه ای چون سلیمانیه که ارتباط خوبی با سینمای ایران دارند، تعامل داشته و داریم.

وی با اشاره به فیلم های شاخص حاضر در جشنواره امسال ادامه داد: فیلم «سرزمین عسل» که یکی از نامزدهای اسکار است در جشنواره امسال حضور دارد و یکی از سورپرایزهای جشنواره است. فیلم هایی که در حوزه پرتره داریم، از جمله اثر پسر آندره تارکوفسکی که متاسفانه امکان حضور ایشان در جشنواره مهیا نشد اما فیلمشان در این رویداد به نمایش درخواهد آمد، هم از آثار مهم امسال هستند.

حضور داوران بین‌الملل در پنل پیچینگ
دبیر جشنواره درباره پنل پیچینگ هم توضیح داد: این پنل در جشنواره برنامه ریزی شده تا فیلمسازان ما بتوانند از منابع تولید مشترک استفاده کنند. تولید مشترک زمینه ساز شناساندن فرهنگ ایرانی است و ما از این طریق در مسیر درست حضور در بازار جهانی قرار می گیریم.

وی افزود: ۱۱۸ طرح در این پنل توسط فیلمسازان حرفه ای ارائه شد که در نهایت ۱۵ طرح انتخاب شد.طی سه روز توسط یک گروه داوری متخصص متشکل از کشورهای ژاپن، سوئد، نروژ و ... نشست‌هایی برگزار می‌شود که مهم‌ترین شرکت‌های تولید و تهیه مستند در این نشست‌ها حضور دارند تا بتوانیم در کنار داوران و خریداران خارجی وارد بحث تعاملی شویم و سه طرح تثبیت شده سال گذشته مورد بررسی قرار بگیرد.

دبیر جشنواره در ادامه تاکید کرد: قرار است امسال در جشنواره سینماحقیقت کارها را به شکل ریشه‌ای پیگیری کنیم. ان‌شاالله این اتفاق در این دوره جشنواره به شکوفایی بیشتر منجر شود.

حمیدی‌مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها گفت: بحث تعامل با شهرستان‌ها خودجوش صورت گرفته و ما وارد ساز و کار اداری نشده‌ایم به این معنا که سینمای مستند راه خودش را باز کرده است. ضمن اینکه با توجه به اینکه خانه مستند اصفهان شکل گرفته و علاقه‌مند بوده‌اند، فیلم های جشنواره در سینما سیتی سنتر اصفهان به نمایش در می‌آیند.

نمی‌خواهیم فیلم‌ها را رایگان نمایش دهیم
وی با بیان این نکته که نمایش فیلم‌ها رایگان نیست، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم فیلم هایمان را رایگان نمایش بدهیم. در ۱۳ استان برای نمایش فیلم های جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند اما ما خودمان را موظف می‌دانیم سال آینده زودتر به استقبال این اشتیاق برویم. به این شیوه فیلمسازان را وارد یک گفتگوی دو طرفه با مخاطبان می کنیم.

دبیر جشنواره با اشاره به این که تمرکز بر یک نقطه جغرافیایی هر ساله در جشنواره یک سنت بود، گفت: امسال قصد داشتیم در سیستان این تمرکز را ایجاد کنیم و نمایش در مراکز دانشگاهی شهرهای مختلف استان صورت بگیرد اما با توجه به فشردگی زمان و برنامه های مختلف فکر کردیم ممکن است تمرکز را از دست بدهیم از همین رو این موضوع را به سال آینده موکول کردیم‌. گسترش کمی و کیفی جشنواره، کشف استعداد و ... از اهداف ماست و در برنامه ریزی استان‌های ما شکل می‌گیرد.

وی درباره اکران دانشگاهی هم توضیح داد: امسال با توجه به استقبال مخاطبان از جریان سینمای مستند، می‌خواهیم مخاطبان را بشناسیم تا از سال آینده اگر اشتیاق زیاد بود در سینماهای نزدیک تر به چارسو سالنی را اضافه ‌کنیم. می‌توانیم آمارسنجی کنیم. در این جشنواره البته تمرکز ما روی نظم دهی است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به پرسش سایت سینما نو گفت: امسال در فیلم هایی که هیات انتخاب ما، انتخاب کرده‌اند نکته‌ای نداشتیم. تمام فیلم‌ها توسط هیات انتخاب با رای گیری و جلسات متعدد انتخاب شده اند. در واقع کیفیت کارها مبنا بوده است و با توجه به سیستم شفاف سازی که وجود دارد همه چیز را به صورت شفاف انجام داده ایم. شاید برای یک فیلم بارها صحبت شده، جلسه گذاشته شده، بحث شده است. ما وارد بحث هیات انتخاب نشده ایم چون می‌دانستیم آنها کار خود را می‌دانند از همین رو هیچ گونه دخل و تصرفی در کار آنها نشد هرچند در جشنواره های مختلف دبیر حق رای دارد اما ما حتی در این بخش هم دخالتی نکردیم.

سپس پرستو فرهادی از ایسنا درباره سیاست جشنواره برای نمایش برخی از فیلم ها و خبر صدور مجوز برای فیلم ها جهت نمایش در جشنواره امسال و نپذیرفتن اثر بهمن کیارستمی پرسید که حمیدی مقدم توضیح داد: تغییر عمده در جشنواره سیزدهم از شورای سیاست گذاری آغاز شد و برای نخستین بار در این رویداد شورا جهت تعامل صنوف، گروه های مختلف و ... شکل گرفت و هیچگونه دخل و تصرف از طرف دبیر رخ نداد. شاید این دوره آخرین دوره جشنواره سینماحقیقت است که با گروه های انتخاب کار خود را به پایان می‌برد و از سال آینده گروه‌های مشاوران مانند همه جشنواره‌های معتبر دنیا بحث انتخاب را در حوزه مشاوره به دبیر انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی فیلم هایی که در جشنواره‌ها و مجامع مختلف به نمایش در می آیند در معاونت نظارت و ارزشیابی بازبینی می شوند، در چند سال گذشته تعامل بین دبیر جشنواره و معاونت نظارت و ارزشیابی شکل گرفته است و امسال هیچ مورد ردی به جز موردی که اشاره کردید نداشتیم و هیچگونه مشکلی در زمینه حذف فیلمی نداشتیم.

حمیدی‌مقدم با تاکید بر اینکه امکان نمایش فیلم ها با توجه به اینکه برای اولین بار به نمایش در می آیند، در هر نقطه از کشور باید دارای قواعد و نکاتی باشد که از آن اتفاقات مدنظر عبور نکرده باشد، خاطرنشان کرد: ما امسال با تعامل معاونت نظارت و ارزشیابی هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم و هیات های انتخاب بدون دخالت و تصرفی در آرا با نظرات خود آثار را برای جشنواره انتخاب کردند. آن فیلمی که اشاره کردید اصلا امکان نمایش آن وجود ندارد. با اعتمادی که میان ما و معاونت نظارت و ارزشیابی وجود دارد، مسئولیت برخی از فیلم ها را به عنوان دبیر پذیرفته ایم.

بخشی از ظرفیت های موجود در اکران سینمای مستند به فروش اختصاص دارد
محمدصالح حجت‌الاسلامی از خبرگزاری موج درباره حضور فیلم های سیاسی در جشنواره سیزدهم و همچنین تاثیر فروش بلیت برای فیلم ها در زمینه حرکت به سمت تجاری شدن سینمای مستند سوال کرد.

حمیدی مقدم درباره بحث فروش گفت: بخشی از ظرفیت های موجود در اکران سینمای مستند به فروش اختصاص دارد، انگیزه ساخت فیلم مستند یک سوال اساسی است که با آن مواجه هستیم. اگر در جریان سالم و حداقلی تولید فیلم قرار بگیرید، فیلم ها در بخش های مختلف به نمایش در می آیند و حداقل رفت و برگشت بودجه را دارند. این اتفاق خارج از حوزه سیطره بحث تجاری و به منظور ساماندهی اکران سینمای مستند است تا علاقه‌مندان بدانند برای این حوزه باید حداقل هزینه کنند و فیلمساز می‌داند که وارد عرصه ای شده تا نتیجه کار خود را می‌بیند. به این طریق انگیزه مضاعف می‌گیرد تا از حوزه فیلم کوتاه به نیمه بلند و بلند حرفه ای برود. با توجه به ظرفیت محدود فروش در جشنواره امسال نگاه تجاری مسلما غالب نخواهد بود، اما علاقه مندان حوزه مستند که غیرمرتبط هستند می توانند به تماشای آثار مدنظر خود با حداقل هزینه بنشینند. در واقع این اقدام جهت نظم دهی رخ داده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: فیلم های سیاسی در همه دنیا جذاب و پرمخاطب هستند و ما امسال با توجه به شرایط و فضایی که داریم از این دست فیلم ها خواهیم داشت، همچنین رجوع و نگاه متفاوتی را در این حوزه داریم که رنگ خوبی به جشنواره داده است.

صفاجو هم در این باره گفت: ما اطلاعات تمام فیلم های راه یافته به جشنواره را در بخش ملی و بین‌الملل روی سایت جشنواره قرار دادیم و از منظر موضوعی قابل تفکیک هستند.

حمیدی‌مقدم درباره پخش تلویزیونی ویژه جشنواره هم بیان کرد: امسال تعامل خوبی با تلویزیون داریم تا صدای مستندسازان به گوش همه برسد. اصلی ترین پایگاه ما شبکه چهار است. یک برنامه گزارشی هم در شبکه یک خواهیم داشت. شبکه دو هم برنامه خواهد داشت، شبکه مستند هم یار همیشگی ماست از همین رو سعی شده است این برنامه ها در زمان های مختلف در طول جشنواره پخش شوند. آی فیلم هم ۶ برنامه پخش می کند و البته شبکه های عربی و ... هم این اتفاق را گزارش می‌کنند.

حمیدی مقدم با تاکید بر این که حرفی به هیات انتخاب نزدیم که کدام فیلم را انتخاب کنند، گفت: به هرحال هیات انتخاب شاخص هایی دارند. هر جشنواره ای باید استراتژی خاص خود را داشته باشد. جشنواره‌های مختلف جهان هم به همین گونه عمل می کنند. جشنواره سینماحقیقت هم باید به همین سمت برود. امسال گروه های انتخاب، کار خود را انجام دادند. البته همیشه گروه های داوری مورد نقد قرار می گیرند، اما امیدوارم شایسته ها حائز اهمیت باشند و فیلم هایی انتخاب شوند که لایق هستند.

اختتامیه کوتاه و موجز در جشنواره سیزدهم
وی با ابراز امیدواری از این که اتفاق خوبی در جشنواره امسال رقم بخورد، افزود: اختتامیه ما بسیار موجز و کوتاه خواهد بود. سعی کردیم زواید را حذف کنیم و به اصل ماجرا بپردازیم. ما مراسمی برای نکوداشت خواهیم داشتیم که از دو چهره یعنی منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی که از چهره های شاخص سینمای مستند هستند، قدردانی می کنیم. مراسم نکوداشت را در یک شب ویژه یعنی در ۲۳ آذرماه برگزار می کنیم و در دو سانس آثار آنها را به نمایش می گذاریم. مراسم رونمایی از کتاب هم داریم که این کتاب حاصل سال ها رنج و مرارت آقای تهامی نژاد است. رونمایی از این کتاب در دومین روز جشنواره صورت می‌گیرد. تمامی این موضوعات اهمیت حوزه پژوهش و تحقیق را نشان می‌دهد‌‌.

حمیدی‌مقدم درباره صدور کارت‌ها توضیح داد: صدور کارت‌ها تا جمعه پایان می‌یابد و از روز هفدهم در مجموعه چارسو قابل ارائه است. البته همیشه فرصتی برای ارایه کارت به آنهایی که جا مانده‌اند، وجود دارد.

وی درباره اینکه چقدر از تجربیات حضور خود در جشنواره های مختلف در این جشنواره استفاده کرده است، گفت: استفاده از شخصیت گرافیکی برایم اهمیت داشت و از رضا عابدینی برای این منظور دعوت کردم. نکته ویژه همان استانداردسازی است. باید یک استانداردسازی ثابت در همه حوزه ها وجود داشته باشد. اولین آسیبی که به ذهن من رسید چگونگی نمایش فیلم هاست. باید بدانیم که در همه جای دنیا درهای جشنواره روی همه باز نیست البته ما نمی‌خواهیم مخاطب را کاهش دهیم بلکه می خواهیم آن را در چارچوب خود افزایش بدهیم از همین رو ابتدا باید مخاطبان اصلی را شناسایی و حفاظت کنیم.

دبیر جشنواره در ادامه افزود: چرا باید فیلمسازان و خبرنگاران بگویند نتوانسته اند فیلم های مورد نظر خود را ببینند؟ با وجود همه گلایه ها و چه بخواهیم یا نخواهیم جشنواره «سینماحقیقت» از مهمترین جشنواره‌های ماست. هیچ جشنواره ای در جهان پاسخگوی رد کردن فیلم ها نیست بنابراین ما هم باید این موضوع را آموزش دهیم چراکه هر جشنواره ای استراتژی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گروه های انتخاب می‌توانند یک اثر را انتخاب یا رد کنند. در همین جا باید بگویم هنوز تعامل ما با دنیا واقعی نشده است. تعامل واقعی به این معناست که فیلمسازانی از تاجیکستان، عراق و ... برای پیدا کردن سرمایه‌گذار به ایران بیایند. اگر به این هدف برسیم جشنواره ما استاندارد و بین المللی شده است، پس امیدوارم به این سمت برویم. ما نمی‌خواهیم بحث تجاری را گسترش دهیم بلکه برندسازی از نظر ما اهمیت دارد تا فرهنگ خودمان را هم به کشورها ارایه کنیم. امیدوارم جشنواره به جایگاه واقعی خود برسد.
@nasrodinmolla