بعدی
like
نسترن هاشمی در نشست رسانه ای آلبوم موسیقی «شعر زن»:

خانم ها در موسیقی بسیار قوی هستند

‏. ‏(‏۹-‏دی-‏۱۳۹۷)

نشست رسانه ای آلبوم « شعر زن» اولین آلبوم موسیقی نسترن هاشمی که به تازگی روانه بازار موسیقی شده است برگزار شد.

به گزارش آرت کافه،نسترن هاشمی آهنگساز و تنظیم کننده آلبوم موسیقی «شعر زن» در آغاز این نشست به معرفی این آلبوم موسیقی پرداخت و درباره تصویری که از زن در این آلبوم به اجرا درآورده است ، گفت :« شعر زن» روایت زن امروز است ، زنی که علاوه بر تمامی ابعاد وجود خود به عنوان یک زن ، توان حضور در جامعه را دارد و در هر شغلی که هست می‌تواند به بهترین نحو ممکن فعالیت داشته باشد . زنی که پشتکار دارد ، سرسخت و جدی است ، نمی‌نشیند و مشکلات نمی‌تواند او را از پای در آورد ، زنی که فراتر از چشم ، ابرو و مو به عنوان یک انسان ، پتانسیل کار و فعالیت دارد ‌.


موسیقی آلبوم موسیقی  شعر زن   نسترن هاشمی   موسسه فرهنگی هنری  ماهور    تا رهایی   سیاوش کسرایی

وی در ادامه اضافه کرد : من به عنوان نماینده ای از جامعه زنان ایرانی ، آلبوم «شعر زن» را منتشر کرده ام تا اعلام کنم بانوان با تمام سختی ها و محدودیت هایی که دارند ، می‌توانند بسیار جدی فعالیت کنند ، امید دارم که این آلبوم را بشنوند و به دل شان بنشیند .

هاشمی درخصوص معرفی جنبه هنری این آلبوم توضیح داد : «شعر زن» در چارچوب موسیقی دستگاهی ایرانی ساخته شده است و من برای تک تک جملاتش می‌توانم از ردیف موسیقی ایرانی شاهد بیاورم . به جهت خالی بودن بخش زهی و ساز کششی در بخش باس مجبور به استفاده از ساز ویولنسل شده ام که بتوانم آن بخش را در ارکستر خود پر کنم . این اثر با یک آنسامبل از سازهای ایرانی و ارکستراسیون ایرانی ، در اکثر جملات به صورت پُلی فونی و چند صدایی ساخته و تصنیف شده است . هارمونی هایی که در این کار استفاده شده تماماً در موسیقی ایرانی جای می گیرد و خوش صدا شنیده می‌شود. گوش ما را به سمت موسیقی غربی نمی‌برد و چارچوب موسیقی ایرانی را در ذهن ما نمی‌شکند . نکته مهم این که موسیقی ما قطعا می تواند چند صدایی باشد ؛ درصورت مطالعه ، آموزش و شناخت ردیف موسیقی ایرانی و هارمونی غرب و تطبیق آن با موسیقی ایرانی ، می توانیم از چند صدایی استفاده کنیم . مهم آن است که بدانیم در چه قسمت هایی می‌توانیم اصوات دیگر را به کار بگیریم . یکی از شاخصه های کار من ، مُد گردی در فضاهای مختلف موسیقی ایرانی است . من با ربط های منطقی که در ردیف وجود دارد ، در گوشه های موسیقی ایرانی حرکت کرده ام ، البته الزاماً طبق ردیف معرفی شده ای که وجود دارد پیش نرفته ام ، چون فکر می‌کنم ردیف برای ما یک الگوست و ما باید با استفاده از آن درس بگیریم ؛ در واقع ما باید بیان خود را داشته باشیم .

این نوازنده و مدرس سنتور در تکمیل صحبت هایش عنوان کرد : در این اثر چند نکته برای من حائز اهمیت بوده است ؛ حفظ چارچوب ردیف موسیقی ایرانی ، استفاده از آنسامبل سازهای ایرانی و استفاده از هارمونی در موسیقی ایرانی و تلفیق شعر و موسیقی با معیارهای امروز به این شکل ، به صورت علمی ، اثری تولید می‌شود که قابل دفاع است . اصول مربوط به تلفیق شعر و موسیقی در «شعر زن» رعایت شده است و حرکت پلی فونیک ملودی ها روی یکدیگر در بعضی قطعات آلبوم به چشم می‌خورد . قطعات این آلبوم به صورت تکنوازی ، گروه نوازی یا قطعات ضربی و بی کلام و همین طور قطعات با کلام و تصانیف است .

بعد از پایان توضیحات سرپرست گروه موسیقی بانگ نو ، این نشست با پرسش های خبرنگاران در رابطه با تولید آلبوم موسیقی « شعر زن » ، فعالیت های موسیقایی نسترن هاشمی و نظرات او در رابطه با موسیقی ادامه یافت .

هاشمی در پاسخ به سوال اول که در خصوص موانع موجود بر سر راه انتشار اولین آلبوم موسیقی مطرح شده بود ، گفت : لحظه به لحظه این کار با سختی هایی همراه بود که شیرین تر از آن سختی ها امکان پذیر نبوده است . به این خاطر که مرا به سمت بیان ناگفته های ذهن و احساسم در قالب موسیقی حرکت می داد . در نتیجه با کمال میل به استقبال سختی ها رفتم . اگر بخواهم مشکلات را لیست کنم باید به هماهنگی با نوازنده ، استودیو و مسائل مالی و همین طور گرفتن رضایتنامه از شاعر و وارثان شعرا و همچنین دشواری کار با خواننده های موسیقی ایرانی اشاره کنم . با این وجود لحظه به لحظه آن برای من لذت بخش بوده است و اگر بارها به دنیا بیایم با تمام سختی های موجود ، دوباره همین مسیر را خواهم رفت .
این آهنگساز و مدرس دانشگاه به این پرسش که چرا بعد از سال ها فعالیت در این حوزه ، این زمان را برای انتشار اولین آلبوم خود در نظر گرفته است؟ پاسخ داد : برای ارائه یک اثر به جامعه باید ثانیه به ثانیه آن را مزه مزه کرد . می دانستم وقتی به یک پختگی نسبی در بیان ، علم ، ساز و شناخت جامعه و سلیقه مردم برسم ، زمانی است که حق دارم به عنوان یک مولف ، اثری را ارائه دهم . فکر می کنم بعد از سال ها نوازندگی و تلمذ خدمت اساتید بزرگوار موسیقی ایرانی و تدریس در دانشگاه و بعد از سال ها شنیدن ، نوشتن و مشق کردن موسیقی ، الان زمان مناسبی برای انتشار این آلبوم بوده است و نهایتا این اثری است که توان دفاع از آن را دارم و می‌دانم چه کار کرده ام ، در نتیجه می‌توانم آن را به جامعه ارائه دهم .

سوال بعدی درباره علت انتخاب شعرهایی از حسین منزوی و سیاوش کسرایی بود ؛ شعرایی که کمتر به سراغ آنها می روند . سرپرست گروه بانگ نو در پاسخ داد: بسیاری از اساتید از شعرهای آقایان سیاوش کسرایی و حسین منزوی استفاده کرده اند . در آثار آقای مشکاتیان از شعرهای این عزیزان فراوان استفاده شده است . علت انتخاب من از اشعار شعرای معاصر به این دلیل است که وقتی موسیقی من ، موسیقی امروز است و خودم با معضلات جامعه مدرن درگیر هستم، باید شعر هم شعر امروز باشد و دردهای جامعه امروز را بیان کند ؛ همه چیز باید متناسب با حال فعلی باشد .

آیا موسیقی سنتی می تواند حرف روز جامعه را بزند یا نه ؟! سوال دیگری بود که در ادامه این نشست خبری از آهنگساز آلبوم «شعر زن» پرسیده شد . او در این باره گفت: بله ؛ حتما می تواند . بر سر کلمه «سنتی» بحث است که آیا ما باید به این نوع از موسیقی ، موسیقی سنتی یا موسیقی اصیل یا موسیقی کلاسیک ایرانی یا موسیقی فاخر ایرانی بگوییم ؟! کلمات بسیاری برای بیان موسیقی ریشه دار ایرانی پیشنهاد می‌شود . در واقع موسیقی ریشه دار هر مملکتی که یک فرهنگ غنی دارد ، موسیقی سنتی یا کلاسیک یا موسیقی کلاسه شده آن مملکت نامیده می شود . هنر این است که ما از گنجینه منابعی غنی که در موسیقی و البته سایر هنرها مثل نقاشی ، شعر ، ادبیات و هنر های تجسمی داریم ، استفاده کنیم . کسی نمی‌تواند بگوید قرمه سبزی ، غذای سنتی است ، پس نباید آن را بپزیم، چون غذای روز نیست! هر آنچه که ما داریم ارزشمند است به شرط آن که از آن به شکلی درست استفاده کنیم .

نوازنده سنتور در گروه «بانوان شیدا» در پاسخ به اینکه اگر بیان درست موسیقی سنتی را پیدا کنیم ؛ آیا جوان امروزی به جای اینکه سراغ موسیقی های پاپ و... برود ، به سمت موسیقی سنتی می‌آید ؟ گفت : من به عنوان عضو کوچکی از جامعه موسیقی ایران و تمامی همکارانم وظیفه داریم که برای نشر و سوق دادن موسیقی به داخل خانه های مردم راهی پیدا کنیم . جمله ای از استاد بزرگوارم ، استاد محمدرضا لطفی که روحشان شاد باشد به خاطر دارم که همیشه می‌گفتند : «چقدر خوب است که ما بتوانیم ردیف موسیقی ایرانی را طوری بیان کنیم که یک خانم خانه دار هم بتواند وقتی ظرف می شوید ، ردیف گوش بدهد و از آن لذت ببرد .» واقعا هم این کار را کردند . وقتی آلبوم «به یاد برومند» منتشر شد ، همه در خانه های شان گوش می‌دادند و در دل کسی که خیلی هم طرفدار موسیقی ایرانی نبود ، راه پیدا کرده بود . وظیفه ما موزیسین ها این است که معرفت و درک پیدا کنیم و خوراک شنیداری سالم به جامعه رائه کنیم و بدانیم چیزی بدون زحمت به دست نمی‌آید .

نسترن هاشمی در رابطه با سلیقه خاص خود در ساخت تصنیف توضیح داد :تصنیف سازی یک لذت بزرگ است ؛ چرا که ما می توانیم محتوای شعری را که می خوانیم به وسیله موسیقی به تصویر بکشیم. باید بدون اغراق بگویم که در کار خود ، من برای شعر ها موسیقی نمی سازم ، من ملودی شعر ها را می شنوم و آنها را کشف می کنم . در واقع هر بار که شعری را پیدا می کنم و با آن ارتباط خوبی برقرار می کنم ، پای ساز می نشینم ؛ گویا شعر با من حرف می زند و ملودی هایش را می گوید . خیلی وقت ها حتی وقتی برای صدمین بار آن ملودی ها را می نوازم یا تنظیم می کنم ، اشک هایم سرازیر می شود .
علاوه بر این فکر می کنم رابطه مردم با شعر روان تر است . از این رو موسیقی را به وسیله شعر بسیار بهتر می توان در بین عامه مردم و جامعه سوق داد . قطعا در آینده هم با توانی که دارم کار تصنیف سازی را ادامه می دهم . این کار برای من بسیار لذت بخش است .

در بخش دیگری از این نشست سرپرست گروه بانگ نو ، در خصوص تشکیل گروهی با اعضای ثابت توضیح داد :قاعدتا گروه ، زمانی می تواند موفق باشد که با اعضای ثابت و موزیسین های همدل ؛ کسانی که ساز ، احساس و زمانبندی هم را بشناسند و وقتی روی سن هستند با یک نگاه بتوانند یکدیگر را درک کنند ، فعالیت کند . در گروه هر فرد به تنهایی باید یک سولیست و تکنواز باشد . قطعا این برای ما ایده آل است . ما از سه سال پیش با تاسیس گروه «بانگ نو» و برگزاری کنسرت ، این کار را کرده ایم و گروه تقریبا ثابت است. شاید به دلیل مشکلات نوازنده ها ، تغییراتی داشته ایم که کم و ناچیز بود، اما مشکلات مختلفی با خواننده ها وجود دارد که نمی خواهم به آن بپردازم . البته اینکه بخواهیم با یک خواننده ثابت کار کنیم شاید امکان پذیر نباشد ، چون ما احتیاج به رنگ های صوتی متفاوت داریم، ولی بسیار خوشحال می شوم که بتوانم با خواننده ای همکاری دراز مدت داشته باشم .

هاشمی درباره ادامه همکاری با حسین علیشاپور به عنوان خواننده گفت :این همکاری ادامه نخواهد داشت و بیش از این توضیحی ندارم .

در پایان این نشست ، سوالی درباره حضور زنان در موسیقی ایران پرسیده شد که آیا در طول دهه ها ی اخیر تغییری کرده است یا نه ؟ وی با تایید این تغییر ، در این باره توضیح داد : در ۳۰ سال اخیر ما شاهد تولد نوازنده های بانوی توانمندی هستیم . ما در نوازندگی هر سازی بانوانی داریم که حرف اول را در آن می زنند . به یاد دارم ، روزی که استاد لطفی می خواستند گروه «بانوان شیدا» را تشکیل دهند ، اولین سوال من از ایشان این بود که : «استاد ، چرا گروه بانوان ؟ چرا مرز بندی ؟» استاد لطفی گفتند : «اشتباه نکن ! موضوع این نیست که بخواهم زنان را از مردان جدا کنم . من از زمانی که به ایران آمده ام ، چون کلاس شان به صورت گروهی بود و همه نوازنده ها در آن حضور داشتند در شما خانم ها پتانسیلی را می بینم که وقتی روی سن ، کنار مردها می نشینید آن پتانسیل دیده نمی شود . من می خواهم گروه بانوان را تشکیل دهم تا به موازات گروه آقایان ثابت کنم که نوازنده های خانم هم به همان اندازه توانا هستند و بدون کمک آقایان می توانند یک کنسرت حرفه ای را برگزار کنند .» خود استاد هم که همیشه لطف داشتند و در کنار ما روی سن تشریف داشتند . آنجا استاد ثابت کردند که بانوان می توانند .

در پایان این آهنگساز و مدرس دانشگاه با ابراز امیدواری نسبت به فعالیت بانوان در عرصه موسیقی گفت : ما نوازنده های بسیار توانمندی در بانوان داریم . جدیتی که در بانوان وجود دارد بسیار پررنگ است . من در طول چهار سالی که در دانشگاه هنر تدریس می کنم ، به این میزان از نظم و دیسیپلینی که در خانم های دانشجو می بینیم افتخار می کنم و بسیار به آنها امیدوار هستم . در حال حاضر خانم ها در موسیقی بسیار قوی هستند .

آلبوم موسیقی «شعر زن» با آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی نسترن هاشمی توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور» روانه بازار موسیقی شده است . این آلبوم شامل ۱۰ قطعه به نام های «تا رهایی» باشعر از سیاوش کسرایی، «حضور» (تکنوازی سنتور بیات ترک)، تصنیف «هدیه برای خاک» با شعر از سیاوش کسرایی، «گذر»،«دوباره گفت و گو»، «تکنوازی تار»، «ضربی بوسلیک»، «شور تا راک»، «تکنوازی سنتور»، «غبار» و تصنیف «شعر زن» با شعر از حسین منزوی است.

مراسم رونمایی از این آلبوم چهارشنبه ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷ در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد .