بعدی
like

قتل های ناموسی و خانوادگی، جنایتی دردناک،سینما به کمک بیاید

‏. ‏(‏۹-‏خرداد-‏۱۳۹۸)

جنایات خانوادگی همواره در سینمای جهان سوژه ای مناسب بوده برای ساخت فیلم های تاثیر گذار،متاسفانه سینمای ایران مانند دیگر سوژه ها،هرگز نتوانسته درباره این معضل آثار تاثیرگذاری را خلق کند.

آرت کافه-سیدرضااورنگ:روزی که قابیل، هابیل را با ناجوانمردی به قتل رساند و دفن کرد، دامن جهان با پدیده ای زشت آلوده شد.
تاریخ بشر از آن به بعد شاهد قتل های بیشماری بود ، قتل هایی که در میدان جنگ اتفاق نیفتاده، بلکه به خاطر حرص و کینه توزی به وقوع پیوسته بودند. خودخواهی و زیاده خواهی عامل اصلی جنایات بشر بوده و هست. مردمانی که در چارچوب اخلاقی خوش محصور بوده و هستند، هرگز دست به قتل همنوع نزده و نخواهند زد. در هر جامعه ای، گاهی قتل هایی اتفاقی صورت می گیرد که از چارچوب این بحث خارج است و به آن پرداخته نخواهد شد. آنچه در این مقوله بر آن تاکید می شود قتل هایی است که با نقشه قبلی صورت گرفته و می گیرد. قتل هر انسانی دردناک و گناهی است نابخشودنی، برای همین در آیین اسلام، قاتل حکم قصاص می گیرد و در آیین ها و قوانین دیگر ملت ها، جزایش اعدام است. بدترین نوع قتل ها، جنایات خانوادگی است. فرزندکشی، پدرکشی، مادرکشی، برادرکشی، خواهرکشی و همسرکشی بدترین و شرم آورترین جنایت هاست که بشر به آن دست زده و می زند. بارها در رسانه های خبری دیده و شنیده که عضوی از یک خانواده، عضو دیگر را به خاطر زیاده خواهی و کینه توزی به قتل رسانده است. بسیاری از این قتل ها، بر اثر شرب خمر ، مصرف مواد مخدر و ناموسی صورت گرفته. این گونه جانی ها، در این مواقع کنترل خود را از دست داده و در یک جنون آنی، آنچه را که نباید انجام دهند، انجام می دهند.
برخی از افراد معتاد برای به دست آوردن اندک پولی که آن را خرج مواد کنند، مادر، پدر، خواهر و همسر خود را به قتل رسانده اند. گاهی اختلاف فکری فرزندان با والدین باعث وقوع قتل های خانوادگی می شود. عدم تحمل خواست یکدیگر عامل مهم این گونه قتل های اکثرا ناخواسته است. قتل های ناموسی که متاسفانه در کشور بسیار اتفاق می افتد، از بدترین نوع قتل های خانوادگی است. در این نوع قتل ها، زنان قربانیان بی چون و چرا هستند، زیرا همواره با دلیل و بی دلیل مورد سوء ظن قرار گرفته و جان خود را از دست می دهند. فرزندکشی، خواهر و همسرکشی نیز در این نوع جنایات به وفور یافت می شود. گاهی نیز اتفاق افتاده که پدر خانواده به تنهایی یا با مشارکت برخی از اعضای خانواده فرزند معتاد یا ناخلف خود را که از نظر آنان مایع ننگ و دردسر بوده به قتل رسانده است. شاید بدترین نوع جنایت، قتل هایی است که به خاطر هوا و هوس صورت می گیرد. برخی از مردان به خاطر رابطه نامشروع با زنی دیگر و تحریک آن زن نقشه قتل همسر خود را کشیده و اجرا می کند. برخی از زنان متاهل نیز به علت داشتن روابط نامشروع با مرد دیگری، برای رهایی از دست همسر که او را سدی مقابل خود می بیند، با همدستی مرد مورد علاقه اش نقشه قتل همسر را طرح و در کمال بیرحمی اجرا می کند.
این نوع جنایات محدود به قشر پایین دست نیست،موارد بیشماری از این نوع قتل ها در جهان و ایران دیده شده که توسط افراد بالا دست،حتی سیاستمداران و هنرمندان معروف و با نفوذ صورت گرفته است.
جنایات خانوادگی همواره در سینمای جهان سوژه ای مناسب بوده برای ساخت فیلم های تاثیر گذار،متاسفانه سینمای ایران مانند دیگر سوژه ها،هرگز نتوانسته درباره این معضل آثار تاثیرگذاری را خلق کند.مطمئنا ساخت فیلم های جذاب و آموزنده با موضوع جنایات خانوادگی،می تواند در کم شدن این مشکل وحشتناک موثر باشد.
چرا در کشور با فرهنگی مانند ایران باید چنین جنایات فجیع و غیر انسانی صورت بگیرد. هیچ نیروی پلیسی در سرتاسر جهان نمی تواند جلوی این گونه جنایات را بگیرد، آنان فقط می توانند قاتلان را دستگیر کرده و تحویل مراجع قانونی قرار دهند. قتل های خانوادگی جنایتی دردناک است که باید برای رفع این معضل چاره ای اندیشید. تنها راه این است که خانواده ها با شکیبایی بیشتری با معضلات خانوادگی برخورد کنند. تصمیم های هیجانی همواره آسیب رسان هستند. باید سعه صدر داشت و با چشم باز با مشکلات روبرو شد. ریش سفیدان فامیل نیز باید قدم پیش گذاشته تا از فاجعه جلوگیری کنند.
نباید پدر یا فرزندی به خاطر یک یا چند اختلاف که بین آنان است از کوره در رفته و دچار جنون آنی شوند. وقتی دو طرف بر طبل لجبازی بکوبند، نتیجه اش جز بدبختی و جنایت چیز دیگری نخواهد بود. باید فرهنگسازی کرد و جلوی این گونه جنایات شرم آور را گرفت.
دولت نیز می تواند تمهیداتی را به کار برد تا جنایات خانوادگی کمتر اتفاق افتد. فقر مادی ، فرهنگی،حرص،شهوت و سیاه دلی از عوامل مهم رخ دادن این نوع از جنایت هستند. در گذشته ای نه چندان دور، همسایه ها در این گونه موارد سریع وارد عمل شده و از وقوع جنایت جلوگیری می کردند. متاسفانه امروزه، همسایه همسایه را نمی شناسد، چه رسد به اینکه به کمک آن بشتابد! همه مردم باید در قبال این گونه جنایات احساس مسوولیت کنند و هر جا که با چنین مواردی روبرو می شوند پا در میانی کرده و از وقوع جنایت یا حوادث دیگر جلوگیری کنند. مردم باید به خود بیایند و به داد هم برسند.


یادداشت سیدرضا اورنگ سینما جنایات خانوادگی دولت مردم
}