بعدی
like
زهرا طباطبایی:

نمایش «خرگوشک و رودخانه» به بچه‌ها یاد می دهد چگونه با ترس روبرو شوند

‏. ‏(‏۷-‏آبان-‏۱۳۹۷)

نمایش«خرگوشک و رودخانه» نوشته سیدحسین فدایی‌حسین با کارگردانی مشترک زهرا طباطبایی و مرضیه اشرفیان از اصفهان در بخش مسابقه (تئاتر خردسال) بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.

به گزارش آرت کافه، زهرا طباطبایی یکی از کارگردانان این نمایش توضیح داد: نمایشنامه «خرگوشک و رودخانه» قصه سه بچه خرگوش است که با هم مسیر مدرسه را طی می‌کنند و همیشه کوچک‌ترین آنها می‌ترسد. دو خرگوش بزرگ‌تر سعی می‌کنند مشکل دوست شان را حل کنند و ترفندهای مختلف به کار می‌برند تا ترس خرگوشک از بین برود. این نکته نهفته در نمایشنامه برایم جالب بود که دوستان خرگوش درصدد کمک به او هستند،چون همیشه بزرگ ترها می‌خواهند راهنمای بچه‌ها باشند و مستقیم به آنها امر و نهی کنند.


تئاتر مهدی فدائی و نیایش سروش جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان مریم کاظمی

او با بیان این که مواجه خرگوشک با ترسش و برطرف کردن آن برای بچه‌ها نوعی حالت یادگیری و آموزش دارد که چگونه با ترس روبرو شوند، افزود: ترس بچه‌ها خیلی مدنظرم بود که چرا از تاریکی و تنهایی می‌ترسند و آیا می‌شود راه‌حلی پیدا کرد آنها دلهره‌های خود را کنار بگذارند.

طباطبایی تکنیک اجرایی نمایش را تاپ‌تیبل و تلفیقی از بازیگر و عروسک دانست و گفت: طراحی صحنه، انتخاب عروسک و متریال ساخت آنها با توجه به زیرلایه‌های معنایی و مفهومی اثر یعنی بحث ترس و تخیل شکل گرفته و همه اینها به سمتی می‌رود که تخیل و تصورات بچه‌ها بارورتر شود. تماشاگر ابتدا با یک اتاق مواجه می‌شود سپس بازیگر خردسال تخیل و تصورات خود را بازگو می‌کند که در صحنه واقعیت پیدا می‌کند.

مهدی فدائی و نیایش سروش بازیگران این نمایش هستند.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی از ۲۹ آبان تا ۴ آذرماه با میزبانی استان همدان برگزار می‌شود.