بعدی
like

معاونت فرهنگی بنیاد فارابی یا انبار فیلمنامه ها؟!

‏. ‏(‏۵-‏آبان-‏۱۳۹۸)

آقای مسعود نقاش زاده باید از آن حال و هوا بیرون بیایند و مانند سینمایی ها فکر کنند نه کلیپ سازان!

آرت کافه-ملانصرالدین: بررسی و تایید فیلمنامه های ارسالی به بنیاد سینمایی از وظایف معاونت فرهنگی این بنیاد است.تا آنجا که به خاطر حقیر می آید،چنین بوده، حالا اگر چنان شده بنده بی اطلاع هستم!
همواره حجمی از فیلمنامه ها در این معاونت وجود داشته و دارد که باید بررسی شده و نظر نهایی درباره حمایت یا عدم حمایت از آنها اعلام شود.اگر تهیه کننده یا فیلمنامه نویسی که کار خود را تحویل این نهاد داده ،نظر کرده باشد و حامی گردن کلفتی نیز پشت سرش باشد،در طرفه العینی بررسی صورت گرفته و اعلام حمایت فریاد می شود،اما اگر تهیه کننده یا فیلمنامه نویس مستقل باشد و روی پای خودش ایستاده باشد،با حرف های تکراری و چندش آوری چون:فیلمنامه ساختار ندارد،داستانش قوی نیست،در اولویت بنیاد قرار ندارد و... نثارش کرده و سنگ قلابش می کنند تا دیگر پایش را به محوطه بنیاد نگذارد.
اگر هم شخصی مانند مسعود جعفری جوزانی درخواستی داشته باشد فورا اجابت می شود،حتی با او قراردادی کلان برای فیلمنامه ای نانوشته می بندند و با خاصه خرجی از بیت المال مردم،پول هنگفتی نیز تقدیم شان می کنند که با خیال راحت بروند تحقیق کنند و بنویسند!در حالی که بسیاری از تهیه کنندگان و فیلمنامه نویسان مستقل در حسرت قراردادی سبک می سوزند تا بنیاد با آنها برای تولید ببندد،نه فقط برای نوشتن و تحقیق کردن!
الان فیلمنامه های زیادی در این معاونت انبار شده که باید بررسی و نظر نهایی داده شود.بعضی ها را که سریع از سر خود باز می کنند و برخی دیگر را نیز پادرهوا نگه می دارند،نه می گویند به کار نمی آید و نه می گویند به کارمان می آید!
البته تصویب شان نیز منوط به این است که تغییرات درخواستی بنیاد در آنها لحاظ شود،وگرنه خواهند گفت شرمنده ایم!هرچند که چندی پیش معاون امور فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی فرموده بودند که نظرات مان را به تهیه کننده و فیلمنامه نویس تحمیل نمی کنیم!
جناب مسعود نقاش زاده معاون امور فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی که کمتر در مجامع حاضر شده و رخ می نمایانند،هنوز فکر می کنند در شورای کلیپ اسبق و سابق حضور دارند که جمعی از خودی ها در آن حضور داشتند.خودشان تصویب می کردند و می ساختند!
آقای مسعود نقاش زاده باید از آن حال و هوا بیرون بیایند و مانند سینمایی ها فکر کنند نه کلیپ سازان!گرفتن مدرک دکترا در هنر که این روزها از نوع پژوهش هنرش در دست بسیاری است،دلیلی بر سواد برتر نیست،چه بسیاری از بزرگان سینمای جهان و ایران که رنگ دانشگاه را نیز ندیده اند،اما سرآمد سینماگران جهان و ایران هستند.
معاونت امور فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی باید همه را به یک چشم نگاه کرده و به خودی و غیر خودی تقسیم بندی نکند.این بنیاد متعلق به همه است،نه قشری خاص و نظر کرده!


یادداشت ملانصرالدین مسعودنقاش زاده بنیادسینمایی فارابی سینمای جهان سینمای ایران

@nasrodinmolla