به گزارش آرت کافه ، مراسم رونمایی از آلبوم «پیدای پنهان» با خوانندگی شاهد سبحانیفر و تنظیم فهام گوهری در هتل سیمرغ برگزار شد.
این مراسم با حضور عوامل تولید این آلبوم و جمعی از چهرههای موسیقی ایران همراه بود.
در ابتدا ی مراسم فهام گوهری تنظیمکننده و مدیر هنری این پروژه گفت: این لحظات زود تمام میشود و میرود ،اما برای تولید این آلبوم من و شاهد و دیگر نوازندگان، دو سال تلاش کردیم.
او ادامه داد: من و شاهد در دهه ۷۰هم دانشگاهی بودهایم، اما آن زمان همدیگر را نمیشناختیم. اوایل دهه ۹۰ برای تولید یک قطعه همکاری کردیم و این همکاری ادامه پیدا کرد تا در نهایت به تولید آلبوم رسید. در این راه نوازندگان بزرگی ما را همراهی کردند.
این آهنگساز و تنظیم کننده درباره ژانر آلبوم «پیدای پنهان» گفت: موسیقیِ این آلبوم استاندارد جز نیست. ملودیها و هارمونی برخی از قطعهها صدادهی یک موسیقی فیوژن(تلفیقی) را به گوش میرساند. فضا و استنباط موسیقیِ این آلبوم شما را به فرم موسیقی جَز هدایت میکند، اما در عین حال ما از تِمهای موسیقی جَز، امبینت و موسیقی پاپ هم در این آلبوم استفاده کردهایم.
در ادامه شاهد سبحانیفر گفت: دلیل اصلی خواننده شدنم فهام بود. من از روزی که کارم را شروع کردم؛ پروسهای پنج ساله را طی کردم تا به انتشار آلبوم «پیدای پنهان» رسیدم.
این خواننده درباره انتخاب اشعار این اثر تاکید کرد: من برای قطعههای این آلبوم از اشعار بزرگان ادبیات کهن ایران و البته برخی شاعران معاصر استفاده کردهام. این شعرها ریشههای فرهنگی ما هستند. من کلام بزرگانی را برای خواندن انتخاب کردهام که اگر جامعهی ما کمی بیشتر به سرودههایشان توجه میکرد، اکنون خیلی موفقتر بودیم.
او ادامه داد: در کنار استفاده از اشعار بزرگان موسیقی کهن، از شعر حسین منزوی و محمدرضا شفیعیکدکنی هم استفاده کردهام. سروده «نام من عشق است» اثری است از حسین منزوی که جامعه کنونی ما به بازخوانی این اثر بسیار نیازمند است.
سبحانیفر گفت: متاسفانه جامعهی ما از ریشههای فرهنگی مان در حال فرار است. با این حال هر موسیقی که ریشه در اصالتهای فرهنگی دارد، ماندگار میشود. من برای تولید «پیدای پنهان» مارکت برایم مهم نبود. پولدار هم نیستم؛ کارمندم و از تفریحاتم زدهامتا بتوانم هزینههای تولید این اثر را تامین کنم.
در ادامه حامد ملک نوازنده ساکسیفون گفت: موسیقی که در آلبوم «پیدای پنهان» میشنوید، تلفیقی است. موسیقی امروز، شعر کهن و صدای خوانندهای که صاف و مرتب و تمیز می خواند؛ با هم تلفیق شدهاند تا اثری شنیدنی تولید شود.
مسرور شیدایی که مسترینگ آنالوگِ آلبوم «پیدای پنهان» را برعهده داشته نیز گفت: من ضبط آنالوگ این اثر را برعهده داشتم. میکس این آلبوم با خود فهام بود. من فقط وظیفه مستر آنالوگ این اثر را برعهده داشتم.
احمد میرمعصومی نوازنده پیانوی این آلبوم گفت: این آلبوم محصول سلیقه، دقت نظر و یک انتخاب حرفهای است. سلیقه در تولید یک اثر بسیار مهم و در بالابردن کیفیت اثر تاثیرگذار است. اتفاقات خوبی که در این آلبوم رقم خورده محصول دقت نظرِ فهام و دیگر دوستان است.
میدیا فرجنژاد آهنگساز و نوازنده تار و سهتار از مهمانان ویژه این مراسم بود. فرجنژاد درباره آلبوم «پیدای پنهان» گفت: در دنیای امرزو چند برخورد متفاوت با هنر داریم. برخورد اول حاصل نگاهِ از بالا به مخاطب است که در این نگاه هنرمند خود را بالاتر از مخاطب میداند و الزامش این است که مخاطب باید تلاش کند تا خود را به هنرمند برساند. در این نگاه معمولا هنرمندان موفق بسیار اندکند.
وی ادامه داد: نگاه دوم این گونه است که هنرمند از جایگاهش پایین میآید و سعی میکند به مخاطب نزدیک شود و بعد از مدتی شبیه به مخاطب میشود. در نهایت هم این نگاه به جایی میرسد که دیگر آنچه هنرمند فکر میکند مهم نیست و مهم این است که مخاطب چه چیزی میخواهد.
این آهنگساز تاکید کرد: من آثاری را دوست دارمکه هنرمند در جایگاه خودش قرار دارد و در عین حال دستش را به سمت مخاطب دراز میکند تا حتی برای چند قدم هم که شده، مخاطب را به سمت خودش به بالا بکشاند.
او گفت: از نظر من آلبوم «پیدای پنهان» از این نوع سوم است. این اثر میتواند مخاطب را به خودش درگیر کند و برای لحضاتی او را وادار به فکر کردن کند. از عوامل این آلبوم تشکر میکنم که از اشعاری استفاده کردهاند که بسیار تاثیرگذارند. کلمه به کلمه اشعار این آلبوم را میتوان بارها و بارها خواند. از شعر حسین منزوی استفاده کردهاید که به عقیده من حافظ زمان ماست.
امیریل ارجمند، میدیا فرجنژاد، منصور ضابطیان، محمدحسین تفرشی، آزاده آزاد، میلاد عدل، فرزاد رضایی و علی آقایی مهمانان ویژه این مراسم بودند.
آلبوم «پیدای پنهان» در فروشگاههای رسمی منتشر و در دسترس علاقهمندان به موسیقی قرار دارد. همچنین آلبوم «پیدای پنهان» از طریق سایت دیجی کالا و بیپتیونز قابل خرید است.