بعدی
like
نگاهی به نمایش «پیک نیک در میدان جنگ»

آموزش اتحاد با هنر نمایش به بچه ها

‏. ‏(‏۵-‏شهریور-‏۱۳۹۸)

نکته قابل توجه اجرا به لحاظ سختی کار با بازیگران کودک و نوجوان و درست درآمدن بازی ها و ریتم و فرم در کار است که آوا حدادی کارگردان این نمایش به خوبی از پس آن برآمده است.

آرت کافه:«پیک نیک در میدان جنگ» نمایشی کودکانه است که فقط نامگذاری اش ازنمایشنامه معروف فرناندوآرابال الهام گرفته شده است.
این نمایش داستان دو گروه مورچه قرمز و سیاه است که سال هاست در جنگ با یکدیگرند حالا بعد از مدت ها پیکنیکی در آن سوی تپه محل زندگی شان توسط آدم ها برگزار می شود و هر دو گروه قصد دارند سراغ پس مانده غذاهای این پیکنیک بروند.
در این میان پسر ژنرال مورچه های سیاه با دختر ملکه مورچه های قرمز آشنا شده و پسر ژنرال که «موری» نام دارد دختر ملکه را که «مورک» نام دارد از دست عنکبوت که قصد خوردن او را دارد نجات می دهد و با یکدیگر دوست می شوند. آنها باعث همکاری و دوستی پدر و مادرشان و مورچه های سیاه و قرمز می شوند و در پایان با اتحاد دو گروه عنکبوت شکست خورده و مورچه ها به غذاهای پیکنیک می رسند.
داستان هرچند برای سن کودک کمی عمیق و پر مفهوم و شاید سخت باشد، اما آموزه های خوبی به دنبال دارد، آموزش دوستی و رفاقت و اتحاد در برابر دشمن و لزوم داشتن صلح و شادی با دیگران در زندگی.
نکته قابل توجه اجرا به لحاظ سختی کار با بازیگران کودک و نوجوان و درست درآمدن بازی ها و ریتم و فرم در کار است که آوا حدادی کارگردان این نمایش به خوبی از پس آن برآمده است. به نظر می رسد تمرین های مستمر با کودکان باعث شده حفظ میزانسن برای آنها کاری ساده باشد هرچند که اگر کسی با کودکان کار تأتر کرده باشد می داند این کار احتیاج به صبرو دقت و پشتکار زیادی دارد، از این رو این نمایش قابل تأمل و تفکر است.
در کنار این نکته انتخاب خوب بازیگران در نقش های شان نیزنشان از دقت کارگردان کار دارد انتخاب بازیگرانی لاغرو استخوانی که به مدد گریم مناسب و لباس خوب شباهت بسیاری به مورچه های واقعی پیدا کرده اند یکی از نقاط قوت نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» است.
یکی دیگر از نکات قوت این نمایش طراحی لباس آن است که بسیار زیبا و با فکر کار شده است، عنکبوت قصه نیز طراحی لباس و تار او باعث همذات پنداری بیشتر کودک با این شخصیت می شود.
در بین این نکات مثبت چند نکته نیز وجود دارد که بهتر است کارگردان در مورد آن دقت بیشتری انجام می داد. نبود شعر و ترانه برای این نمایش که مخاطبانش اکثرا کودکان هستند تا حدودی به جذابیت کار لطمه زده است هرچند انتخاب موسیقی انیمیشن کارآگاه گجد برای این نمایش انتخاب مناسبی است، اما کمبود ریتم و موسیقی ریتمیک که یکی از عناصر مورد توجه و علاقه کودکان است یکی از نقاط ضعف این کار محسوب می شود و امید است در کارهای بعدی این کارگردان جوان به آن توجه بیشتری شود.
از دیگرعواملی که در این نمایش کمتر دیده می شود ، دکور مناسب و نورپردازی فکر شده است . به نظر می رسد اگر طراحی صحنه این کار نیز به خوبی و قدرت طراحی لباس آن انجام می گرفت با کاری به لحاظ بصری نسبتا بی خطا مواجه بودیم که برای کودکان و حتی بزرگسالان تماشایش لذت بخش تر بود.
با این وجود نمایش «پیکنیک در میدان جنگ» با تایمی نسبتا مناسب و میزانسن خوب و بازی های خوب بازیگران می تواند برای بچه ها نکات آموزنده و در خور توجه ای داشته باشد.
نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» تا ۷ شهریور ماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن سعدی حوزه هنری استان اصفهان واقع در خیابان استانداری، ساختمان مرکزی روی صحنه می رود.


تئاتر  پیکنیک در میدان جنگ  فرناندوآرابال اصفهان آواحدادی

@nasrodinmolla