بعدی
like

آغاز اجرای نمایش «رگ» در سالن چهارسو

‏. ‏(‏۵-‏شهریور-‏۱۳۹۸)

اجرای نمایش «رگ» با کارگردانی ایوب آقاخانی و با رونمایی از کتاب نمایشنامه «جنوب از شمال غربی» آغاز شد.

به گزارش آرت کافه،نمایش «رگ» در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را با حضور جمعی از هنرمندان ، مدیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی چون طیبه سیاوشی، پروانه سلحشوری، فرید موسوی، مهدی افضلی،مهدی شفیعی، شیرین یزدان بخش و ... آغاز کرد.


تئاتر برزو ارجمند  وحید آقاپور  عرفان ابراهیمی  الهه شه پرست  محسن بهرامی  بهناز بستان دوست   هلن بهرامی    رگ  محمدرحمانیان

پیش از اجرای این نمایش، محمد رحمانیان در مراسم رونمایی از کتاب نمایشنامه «جنوب از شمال غربی» ایوب آقاخانی گفت: این نمایشنامه چهره دیگری از ایوب آقاخانی را به عنوان نویسنده تئاتر و پژوهشگر نمایان کرد ،زیرا داستان آن مانند بسیاری از آثار وی نگره های سیاسی و اجتماعی پنهان و مغفول مانده ای از تاریخ معاصر را برای مخاطب باز می‌کند.

کارگردان نمایش هایی چون «مجلس ضربت زدن» و «پل»، بسیاری از آثار و نوشته های ایوب آقاخانی را شناسنامه یک دوران از تاریخ معاصر ایران دانست و ادامه داد: ایوب آقاخانی گاهی نمایشی درباره شخصیت‌های مطرح تاریخ معاصر چون چمران روی صحنه می‌برد و گاهی از افرادی که رنگمایه و ردپایی کمرنگ در تاریخ کشور دارند، روایت می کند؛ ولی مهم ترین ویژگی کتاب «جنوب از شمال غربی» آن است که علاقه نویسنده را به کنکاش در تاریخ معاصر نشان می‌دهد که سعی دارد خط قرمزهای بسیاری از حوادث اجتماعی را مطرح کند، بدون آنکه نگاه جانبدارانه ای داشته باشد.

محمد رحمانیان در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد مشکل نوشین جعفری عکاس حوزه تئاتر در قوه قضائیه حل شود و از مدیران خواست همراهی کنند تا این موضوع ختم به خیر شود.
در ادامه این مراسم ایوب آقاخانی با اشاره به وضعیت تئاتر در کشور گفت: این روزها شرایط اقتصادی کشور سبب شده دولت ناخواسته از زیر بار مسوولیت های فرهنگی خود عقب نشینی کند و در چنین شرایطی دست اهالی فرهنگ خالی است و باید با عشق بجنگند تا صحنه خالی نماند.

نویسنده و کارگردان نمایش هایی درباره چمران و جهان آرا افزود: تئاترها با خون دل روی صحنه می‌روند؛ به ویژه در این شرایط سخت، نامنتظر و پیچیده.

آقاخانی ضمن گرامیداشت حضور محمد رحمانیان در این مراسم گفت: دستبوس تلاش، زحمت و انگیزه محمد رحمانیان برای تئاتر هستم و ضمن انتقاد از ناسپاسی هایی که به او می شود، معتقدم باید به مویی که این هنرمند بزرگ در تئاتر سپید کرده تا ابد احترام گذاشت.
محمد رحمانیان از شیرین یزدانبخش بازیگر آثاری چون جدایی نادر از سیمین دعوت کرد تا کتاب نمایشنامه «جنوب از شمال غربی» را رونمایی کند.

در پایان نیز ایوب آقاخانی ضمن ارائه توضیحاتی درباره فرایند شکل‌گیری ایده نمایش «رگ» تا تحقق اجرای آن به مخاطبان، ضمن قدردانی از مدیریت کنونی اداره کل هنرهای نمایشی و مجموعه تئاتر شهر از زحمات و تلاش مهدی شفیعی مدیر سابق هنرهای نمایشی تشکر و از او دعوت کرد پوستر نمایش رگ را رونمایی کند.

کارگردان نمایش «رگ» توضیح داد: تحقیقات و روند پژوهش و نگارش نمایش رگ در اواخر دوران مدیریت شفیعی آغاز شده بود و من امیدوار بودم که در دوران این مدیر جسور و دلسوز تئاتر، این نمایش به صحنه برود، اما طولانی شدن روند پژوهش مانع از این امر شد.

فروش اینترنتی «رگ» که نگاهی به واقعه‌ای مستند در تاریخ ایران دارد‌ و توسط ایوب آقاخانی، فرهاد امینی و ویدا دانشمند نوشته شده در سایت تیوال (www.tiwall.ir) ایجاد شده است.

در خلاصه داستان نمایش رگ آمده است: رگ که بجنبد داستان عوض می‌شود؛ همیشه همین است و همین بوده. رگ که بجنبد حتی سه سرباز بی‌نام هم می‌توانند تاریخ بسازند؛ رگ که بجنبد عشق آغاز می‌شود، وطن معشوق می‌شود و ماشه چکانده می‌شود و... پرچم افراشته می‌ماند …

برزو ارجمند، وحید آقاپور، عرفان ابراهیمی، الهه شه پرست، محسن بهرامی، بهناز بستان دوست و هلن بهرامی در «رگ» نقش آفرینی می‌کنند.

همچنین طراح صحنه سینا ییلاق بیگی، طراح لباس ماهرخ سلیمانی پور، طراح چهره پردازی الهام صالحی، طراح گرافیک محمد صادق زرجویان، طراح نور رضا خضرایی، طراح صدا علی مست علی، آهنگساز محمد ملکی، مشاور رسانه‌ای هانیه خاکپور، مدیر تولید ساناز قراملکی و مجری طرح امین آذریان و محمد مهدی مومن زاده هستند.
@nasrodinmolla