بعدی
like
محمداسماعیل سعیدی درباره رده بندی سنی فیلم های سینمایی گفت:

برچسب روی فیلم ها فرمالیته است!

‏. ‏(‏۵-‏مهر-‏۱۳۹۸)

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: ایراداتی در رده بندی سنی فیلم ها وجود دارد و تنها برچسب مثبت و منفی سنی نمی تواند پاسخگو باشند، به بیانی برچسب ذکر شده روی فیلم ها فقط به صورت فرمالیته است.

به گزارش آرت کافه به نقل ازخانه ملت،محمداسماعیل سعیدی با اشاره به رده بندی سنی در فیلم های سینمایی به ساختار و چارچوب رده بندی سنی فیلم های سینمایی اشاره کرد و گفت: درجه‌بندی سنی فیلم‌ها، موضوعی است که این روزها در سینمای ایران جامه عمل به خود گرفته است، اتفاقی که تا حدود زیادی نظام اکران سینمای ایران را قانون‌مندتر از گذشته می‌کند و براساس آن فیلم‌ها در چارچوب درست و معینی برای مخاطبان نمایش داده می‌شوند، سازمان سینمایی از روز دهم اردیبهشت ماه درجه بندی سنی فیلم های سینمایی را اعلام کرد، اما سوال اینجاست این ساختار رده بندی سنی چگونه اجرایی می شود؟


سینما محمداسماعیل سعیدی   رده بندی سنی فیلم های سینمایی مجلس کمیسیون فرهنگی سازمان سینمایی وزارت ارشاد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: فیلم موضوعی عمومی و فرهنگی است که علاوه بر جنبه تفریحی بسیار آموزنده است؛ رده بندی سنی فیلم های سینمایی کار درستی است، اما ساختار و نحوه اجرای آن بسیار اهمیت دارد .

وی تصریح کرد: قبل از هرموضوعی باید به این نکته توجه کنیم چه میزان فیلم در رده سنی زیر ۱۲ سال در کشور ساخته می شود که کودکان و نوجوانان را از سینما جدا می کنیم؟ در ضمن این رده سنی در کدام چارچوب و ساختار اجرا می شود؟

سعیدی گفت: براساس فرهنگ و سنتی که در کشور ما وجود دارد این رده بندی سنی براساس معیارهایی گزینش شده است؛ فیلم هایی که دارای صحنه‌های نسبتا خشونت آمیز یا دلهره‌آور یا استعمال دخانیات و یا الفاظ نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: درجه بندی سنی برای تماشای فیلم ها شاید در ظاهر مشکلی نداشته باشد، اما در عمل تاحدودی با اما و اگرهایی مواجه است؛ زیرساخت های تماشای فیلم با شرط سنی در جامعه ما باید پایه ریزی شود .

سعیدی در ادامه تاکید کرد: ایراداتی در رده بندی سنی فیلم ها وجود دارد؛ به فرض مثال تنها برچسب مثبت و منفی سنی نمی تواند پاسخگوی این درجه بندی باشند، زمانی که با رده بندی سنی ب روی فیلم ها مانع از ورود کودکان به سینما می شویم؛ آیا این منع ورود آنها به سینما دلیلی محکم بر ندیدن این فیلم ها می شود؟! در صورتی که این فیلم ها در شبکه های خانگی به راحتی در دسترس کودکان قرار می گیرد به بیانی برچسب ذکر شده بر روی فیلم ها فقط به صورت فرمالیته است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با تمام این اوصاف باید توجه کنیم چگونه می توانیم این رده بندی سنی و غربالگری سنی را در خرید بلیت اینترنتی انجام دهیم؛ برای فرهنگسازی در این حوزه ابتدا باید از خانواده ها شروع کنیم.
@nasrodinmolla