بعدی
like

ساخت مستند «با واپسین نفس‌ها»

‏. ‏(‏۴-‏خرداد-‏۱۳۹۸)

فرشاد فداییان این روزها مشغول تهیه‌ مستندی با کارگردانی پسرش فراز فداییان با موضوع دریاچه ارومیه است. این فیلم با عنوان «با واپسین نفس‌ها» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

به گزارش آرت کافه، فرشاد فداییان درباره‌ مراحل ساخت این مستند که مدت زمان آن ۵۰ دقیقه است، توضیح داد: تصاویر هوایی از ۱۱ هزار کیلومتر مناظر منطقه طی ۲۰ روز انجام شده است و قسمت پایانی فیلمبرداری قرار بود اردیبهشت‌ماه انجام شود که با توجه به بارندگی‌های اخیر و بالا آمدن سطح آب دریاچه، فعلاً این امکان وجود ندارد. البته این پُرآب بودن دریاچه ارومیه موقتی است و ما تا پایان تابستان بخش پایانی فیلمبرداری را انجام خواهیم داد.


سینما  مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی  فرشاد فداییان  با واپسین نفس‌ها   فراز فداییان

در خلاصه موضوع مستند «با واپسین نفس‌ها» آمده است: «دریاچه‌ ارومیه که روزگارى یکى از بزرگ‌ترین دریاچه‌هاى شور جهان بود، بر اثر دو دهه خشک‌آبى حوزه‌هاى آبریز خود، اندک اندک میزبانى هزاران ساکن بومى، انبوه پرندگان مهاجر، گونه‌هاى جانورى و پوشش گیاهىِ حواشى و جزایر کوچک و بزرگ مسکون خود را از دست مى‌دهد. در خاموشى خالى دریاچه و روستاهاى نیمه‌مسکون حواشى آن، هنوز مردان و زنان پیرى هستند که در این واپسین روزهاى حیات دریاچه، تنهایش نگذاشته‌اند و به آب و بستر خشک و خاک حواشى آن وابسته و دلبسته‌اند...»

عوامل تولید مستند «با واپسین نفس‌ها» عبارتند از: پژوهش، تصویر و کارگردانى: فراز فداییان، تدوین: فرشاد فداییان، موسیقى: على چولایى، دستیار کارگردان: هادى نورى، دستیار اول تصویر: سعید خراسانى، دستیار دوم تصویر: مسعود خراسانى و تهیه‌کننده: فرشاد فداییان. تهیه شده در مرکز گسترش سینماى مستند و تجربى.